Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma Silkes höns  (läst 29778 gånger)

höna-pöna

  • Inlägg: 34
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #20 skrivet: 25 jun-08 kl 22:08 »
Hej!
Jättesvårt att könsbestämma just silkeshönor/tuppar. "Hättorna" kan ändra sig under tiden de växer. Vi fick två silkeskycklingar av en man som fött upp silkes under lång tid. Han är van att se om de är tuppar/hönor. När vi fick dem var han nästan helt säker på att den ena var en tupp. Vi skulle då få lämna tillbaka tuppen när han börjat gala, eftersom vi inte kan ha tupp där vi bor. Vi trodde i ca 8-9 mån att han var tupp. Men, icke, sen började han/hon att värpa och är idag en äkta höna! Idag ser hättorna likadana ut på båda hönorna. Men, slör, hmm, jag vet inte och har ingen bra bild nu.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #21 skrivet: 16 okt-08 kl 23:44 »
Jodå, hönorna kan de också.  :-\  Titta på hättan, rund och fin = höna. Lite bakåt kammad hätta= tupp.   Det är jättesvårt för de utvecklas så olika. :-X
Måste fråga bara ,, jag har två unga silkes som är födda i april har jag för mej ,, den ena har "spikes" rakt upp och det har den andra med MEN den dras spike formation är rundare till formen ,, mamman har raktupp spikes på huvet hon med ??
jag blir inte klokare på att den med massa vassa spikes på huvet gal som en tupp men jag har hitttat den i redet massa gånger på ett ägg????
Hemafrodit?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

yemisi

  • Inlägg: 8
  • Dvärg & stor silkes, röd, blå, vit och pärlgrå.
    • Yemisi Wilson
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #22 skrivet: 17 okt-08 kl 23:27 »
Hej,

Den vita och den gula är hönor.  Den pärlgrå är tupp.
Jag bor med man och två döttrar i norra Toscana vid kusten. Vi har två orangea dvärgsilkes hönor med skägg, en stor blå höna med skägg en vit utan samt en dvärgtupp med skägg som är pärlgrå.

yemisi

  • Inlägg: 8
  • Dvärg & stor silkes, röd, blå, vit och pärlgrå.
    • Yemisi Wilson
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #23 skrivet: 17 okt-08 kl 23:50 »
Dom här två kycklingarna blev alltså dessa två damer, snacka om att byta färg... : )
Jag har hört att vissa silkes hönor förds med en bula på huvudet, som nyfödda alltså, men inte alla. Dessa får ofta en särdeles in kalufs.
Tupparna brukar få några längre strån i kalufsen som går bakåt. Själva tuppkammen som hos hannen ska vara som en valnöt är ju tjockare och bredare och högre än hos honan. Men även hos honon är det ju olika från individ till individ. Trodde ett tag att en av mina gula var tupp, bara för att hennes nöt var större än systerns. Sen ska tuppen ha en högre hållning, sträcka på halsen och hålla koll.
Min pärlgrå tupp är nu 6 mån men har inte börjat gala. Han är så blyg, han kommer från en holländsk ätt, tydligen är de tyskodlade mer framåt nyfiknare och aggressivare. Inte för att  är aggressiva mot oss, men om ni såg de gula små hönorna hur de sprang efter honom och bet!!!
Kan säga att Gandalf inte är hög i rocken ännu, han har mer en horisontell hållning, dessa blyga holländare!
Den amerikanska odlingen/ selektionen / aveln ska tydligen vara så tam och go att det verkar som om de sover ståendes. Motar man undan den med foten så faller den gärna pladask som tornet i Pisa!
Jag har inte den amerikanska,  men uppföderskan jag köpt mina av har även dem.
Nu får min grå Gandalf gå med den blå Gulleguttan, fast hon är storlek stor och han dvärg, de är nästan jämngamla men det är hon som bestämmer, än så länge.
Gud kan inte den rackarn ta och gå igenom puberteten och börja gala så det blir någon ordning på hönsgården!
Och visst är det rangordning och bråk mellan hönor. Hade aldrig märkt det förut då dessa fyra alltid gått tillsammans sen jag köpte dem, 3 v, samt 1,5 mån gamla. Men när jag satte in Gandalf hos dem blev han riktigt jagad av den vita! Satte honom i hagen bredvid. Sen märkte jag att den blå utmanade den vita genom att nagga mot bröstet. Den vita, Bianca var dock så säker på sin position att hon inte bevärdigade sig med bett, det räckte med några djupa ögonkast allá Jack Nicholson.
Jag bor med man och två döttrar i norra Toscana vid kusten. Vi har två orangea dvärgsilkes hönor med skägg, en stor blå höna med skägg en vit utan samt en dvärgtupp med skägg som är pärlgrå.

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #24 skrivet: 05 nov-08 kl 07:19 »
Jag vet att det pratats väldigt mycket om problemet med att könsbestämma silke... Jag önskar ändå lite hjälp med att ni talar om vad ni tror om två av mina. Jag har sju stycken, alla kläckta i våras april-maj.

Jag vill visa upp BALDER:


BALDER igen:


och GULLAN:


GULLAN igen:



Ni som är vana vid silkeshöns... har ni nån aning? Båda har både luva och lite skägg, de är väldigt fina, tycker jag. Så mycket fjädrar!!

Här kommer "Småfisarna" dvs de minsta/yngsta av mina höns:
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Kajsa Kavat

  • Inlägg: 159
    • Värmland
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #25 skrivet: 05 nov-08 kl 15:41 »
Svårt att säga om Balder är en tupp,det finns ju ingen kam eller haklappar på honom,men han är lite spretigare i barret än vad Gullan är hon är mer fluffig och ser ut som en höna.Var de kläckta i april/maj så borde väl Balder ha börjat gala redan.......

Helena

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #26 skrivet: 06 nov-08 kl 09:11 »
Lysmasken... jag vet ärligt talat inte om det finns kam och slör... det syns liksom lite dåligt. Ja, de är kläckta 11/5 men jag har inte hört nån av dem gala än? Dock har jag flera som har långa spröt/fjädrar bakåt... det skall ju tyda  på tupp, har jag förstått nu.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #27 skrivet: 08 nov-08 kl 08:58 »
Hej Grimla... ja jag har kollat där, men tyckte inte att jag fick nåt bra tips. Här kommer iaf bilder på ett par silke till, om nån ville komma med sin åsikt om deras kön, vore det intressant. Hur är det med den där "plattan" som finns i pannan... såg nånstans att om den är bred och stor, blir det en tupp, nån som vet nåt om det? Mina har plattor av olika storlek, men ännu ingen kam, nån av dem.








Måste bara passa på och tacka "TorparHulda" för ägg från bra föräldramaterial... mina silke är så fina såååå.. :D

Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #28 skrivet: 08 nov-08 kl 11:10 »
Det ÄR jättesvårt att se på Silkisar när de har skägg.  Men jag gissar att Balder snart börjar gala.......men annars så börjar han väl värpa    ;D

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #29 skrivet: 08 nov-08 kl 12:37 »
Ja då är man säker ;D

knott

  • Inlägg: 17
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #30 skrivet: 18 nov-08 kl 23:06 »
hej jag tycker att man kan se att det blir som "bubblor" i pannan på det som kommer att bli en tupp.
jag har fått en silkeskyckling i år och den har inga "bubblor" så jag hoppas på att det skall vara en höna. :)

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #31 skrivet: 19 nov-08 kl 08:57 »
Jag har haft en tupp som var nästan året innan han visade att han var tupp, kan bero på att nån annan tupp är mer dominant.

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #32 skrivet: 19 nov-08 kl 14:46 »
Hej Grimla... ja jag har kollat där, men tyckte inte att jag fick nåt bra tips. Här kommer iaf bilder på ett par silke till, om nån ville komma med sin åsikt om deras kön, vore det intressant. Hur är det med den där "plattan" som finns i pannan... såg nånstans att om den är bred och stor, blir det en tupp, nån som vet nåt om det? Mina har plattor av olika storlek, men ännu ingen kam, nån av dem.








Måste bara passa på och tacka "TorparHulda" för ägg från bra föräldramaterial... mina silke är så fina såååå.. :D




De har hon köpt av mig   :-[    Tuppen är i regel rödare än hönsen och har lite svart i stjärten.

finkmormor

  • Inlägg: 122
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #33 skrivet: 19 nov-08 kl 15:36 »
Jag tror ochså att Balder är en tupp han ser mer maskulin ut änn den på andra bilden men det är jätte svårt att se på silke du får nog vänta och se vem av dom som börjar att gala för att vara säker

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #34 skrivet: 06 apr-09 kl 16:38 »
Jag har 5 st 5 veckor gamla dvärg silkes och ingen av dem har minsta lilla antydan till kam. Detta är för mej en helt ny ras, så jag undrar när kammen brukar utvecklas? De har börjat få tofsar på huvudena nu, åtminstone 3 av 5. Jag har hört/läst att denna ras är svår att könsbestämma. Vad ska man titta på?

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #35 skrivet: 19 apr-09 kl 15:11 »
Mina 5 dvärgsilkeskycklingar är 7 veckor på tisdag och jag undrar om ni kan hjälpa mig att gissa på vilka kön de har ;) Jag har aldrig haft dv. silkes förut, så jag har ingen susning ;D

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #36 skrivet: 19 apr-09 kl 15:12 »
De sista två.. Tror att 4:an är en tupp, eller vad tror ni?

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #37 skrivet: 19 apr-09 kl 15:23 »
4 ser ut som en tupp och 5 ser ut som en höna.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #38 skrivet: 19 apr-09 kl 15:48 »
Jag tror att 4 och 5 är hönor, de tre första tuppar.
Men jag hoppas jag har fel :-*.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Könsbestämma Silkes höns
« Svar #39 skrivet: 19 apr-09 kl 16:04 »
Jag har haft både tuppar och hönor som har vart breda i pannan i den åldern så jag skulle säga att det är omöjligt att gissa. Jag har en åttamånaders jag inte är säker på. Min pärlgrå höna var en tupp länge ;D innan det visade sig att hon var en höna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser