Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalla ägg under ruvning  (läst 5562 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
kalla ägg under ruvning
« skrivet: 26 apr-18 kl 11:22 »
Hej!

En av våra hönor började ruva ägg i Söndags. Nu i morse såg jag henne ligga i ett annat rede och äggen som hon ruvat tidigare var ganska kalla på ytan. Hur länge kan äggen vara svala/kalla? Är det bara att ge upp på denna kull och avbryta hennes ruvning?

/Spånga

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: kalla ägg under ruvning
« Svar #1 skrivet: 26 apr-18 kl 17:19 »
Har varit med om detta många gånger. Det är ingen fara med äggen. Har haft hönor som har legat i fel rede hela natten  :(. Räkna med en eller ett par dagars försening på kläcket bara. Lycka till

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: kalla ägg under ruvning
« Svar #2 skrivet: 29 apr-18 kl 08:46 »
Tack för svar. Detta är första gången med ruvning för mig. Ska lysa äggen snart, då ser man väl om det blivit något tokigt. Hur svårt/lätt är det att göra rätt bedömning vid lysning när man gör det första gången?

/Spånga

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: kalla ägg under ruvning
« Svar #3 skrivet: 29 apr-18 kl 11:01 »
Vita ägg är lättare är färgade.

Men man kan ta fel.  Första gången jag lyste tyckte jag det såg ut om alla hade satt igång att växa. Men vid kläck visade det sig att två inte var befruktade. Det var på dag 7 jag lyste.  Tror det är bättre att vänta lite till om man är ovan.  Fast man behöver inte lysa.  För att undvika att något ägg ruttnar i redet och därför kan ställa till det kan man lukta på äggen.   Dåliga ägg luktar rejält illa.  Ägg som bara är obefruktade och inte utvecklas alls brukar inte ställa till det särskilt.  De bara kläcks inte.

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: kalla ägg under ruvning
« Svar #4 skrivet: 01 maj-18 kl 08:42 »
Vi försökte lysa i går (dag 8) det är svagt färgade ägg. Vi såg 3 troliga spindlar och några som kanske var det, men det var så svårbedömt att vi lade tillbaka alla. Jag ska ta för vana att lukta på dom då och då samt prova att lysa nästa helg (2 veckor). Jag har inte hittat några bilder på hur det ska se ut vid två veckor (bara 1 och 3 veckor). Vad ska jag titta efter då?

/Spånga

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: kalla ägg under ruvning
« Svar #6 skrivet: 18 maj-18 kl 19:30 »
Här kommer sammanfattningen av vad som hände: VI har nu 4 kycklingar kläckta på dag 21 tror vi. Hönan gick ur från redet några dagar efter, då visade det sig vara en kyckling som inte tagit sig ur ägget och dött. VI lysningen efter 2 veckor sparde jag bara de ägg som var mörka (hade två som var genomskinliga (obefruktade) som jag kastade. Så av 7 ägg blev det 4 kycklingar.

/Spånga

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: kalla ägg under ruvning
« Svar #7 skrivet: 19 maj-18 kl 17:38 »
Grattis  :). Det var väl en bra utdelning tycker jag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser