Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mf 165 hyduralik  (läst 4442 gånger)

Jesper Lundin

  • Inlägg: 3
Mf 165 hyduralik
« skrivet: 29 nov-17 kl 19:44 »
Hej jag har en gammal MF 165 som ja undrar lite hur man kan göra om man vill använda hyduralredskap som tex mästare,snöblad. Men problemet är ju att det bara finns ett enkelverkande uttag, kan man uppgradera hyduralsystemet utan allt för mycket jobb och vad kan de kosta?                                                Sen fundering 2, om jag ska montera lastare vad krävs för de och hur mycket skulle de kosta för installationsgrejer om man gör jobbet själv. Mvh Jesper

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mf 165 hyduralik
« Svar #1 skrivet: 29 nov-17 kl 19:50 »
Är du säker på att det bara finns ett enkelverkande uttag på den? Vilken årsmodell gäller det? Jag är i princip född och uppvuxen i olika Massey Ferguson traktorer, och på de exemplar 165:or som min farfar respektive pappa hade, så fanns dubbelverkande uttag. En av dem köptes fabriksny.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mf 165 hyduralik
« Svar #2 skrivet: 29 nov-17 kl 20:11 »
Har inte koll på jordbrukare, men större traktorer, lastbilar och annan hydraulik är det inte svårt att få dubbelverkande.

Skaffa ett ventilpaket avsett för dubbelverkande cylindrar och dra 2 rör/slangar dit du vill ha dem.
Om du vill kan du sätta el/tryckluftsdrivna ventiler vid redskaps fästet, så kan du få fler funktioner, utan att dra fler rör.

På min hjullastare har jag 2 rör på varje sida av lastaren ( kallas tredje och fjärde funktion), för att kunna köra två funktioner samtidigt.

Sen har jag ventiler monterade på redskapen.
På snöslungan kan jag växla via ventilerna om jag vill köra höger eller vänster vinge, rotera utkastaren och justera höjden på utkastet eller om jag vill trycka ner väghyvelstålen i bakkant av slungan, för att riva is.

Jesper Lundin

  • Inlägg: 3
SV: Mf 165 hyduralik
« Svar #3 skrivet: 29 nov-17 kl 20:50 »
Är du säker på att det bara finns ett enkelverkande uttag på den? Vilken årsmodell gäller det? Jag är i princip född och uppvuxen i olika Massey Ferguson traktorer, och på de exemplar 165:or som min farfar respektive pappa hade, så fanns dubbelverkande uttag. En av dem köptes fabriksny.


ja de är bara ett men har inte kollat jättenoga, de om de ska vara förbrett på nå vis.1966 MF 165 spec

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Mf 165 hyduralik
« Svar #4 skrivet: 29 nov-17 kl 21:03 »
165 hade bara ett enkelverrkande uttag i standardversion men om man betalade litet extra fick man dubbelverkande uttag och ventilbord.

Vi gjorde den där operationen på min MF165.

Första frågan är om din traktor har multipower (hydraulisk snabbväxel) och i så fall om den har den lilla eller den stora multipowerpumpen.

-Om den har stora multipowerpumpen är det bäst att ta ut olja till yttre hydraulik därifrån. Då tar man loss lyftenheten ovanpå bakkroppen så man kommer åt att montera ett hydraulrör från multipowerpumpen till en nippa ingängad i ett hål man borrar i vänstra sidan på växellådshuset. I originalutförande finns det en speciell inpektionslucka med inbyggd genomföring. Om man borrar gäller det att ha reda på var spånen hamnar. Från nippan kopplar man på utsidan en slang vidare till ventilbordet. Där har du utgående olja.
Det finns ett pluggat hål i bakkroppen där det är förberett för att ansluta returslangen.
Med det montaget kan man använda lyft och yttre hydraulik oberoende av varandra. Min är sådan.

-Om din traktor har lilla multipowerpumpen eller saknar multipower och du inte vill bygga om den med delar från en skrotad 165 måste du få tag på en väljarventil som reservdel från Massey-Ferguson eller från någon skrotad traktor. Väljarventilen monterar man på ändan av stigarröret från lyfthydraulpumpen. På ändan av stigarröret finns ett litet lock med inbyggd rörkrök som leder oljan vidare. Ett litet lock ovanpå kroppen rakt nedanför framkanten på sitsen. Det locket skruvar man bort och så sätter man dit väljarventilen. När man tar bort locket måste man hålla i stigarröret med en polygrip genom inspektionsluckan på höger sida för annars följer röret med locket och dras loss ur hydraulpumpen och då måste man ta loss hela lyftenheten om man skall ha en chans att få stigarröret på plats i pumpen igen utan att o-ringen spricker.
Från väljarventilen kan du dra slang till ventilbordet.
Med ett sådant montage är du tvungen att välja om lyften eller yttre hydrauliken skall vara inkopplad.
Det innebär att när du kör med frontlastare måste du först hänga upp motvikten med en kätting till tryckstångsfästet så den inte sjunker ned då du kopplar om till yttre hydraulik för att köra lastaren. Massey-Ferguson har ju bara en kolvring av järn som tätning i lyftcylindern så även en lyft som är i skick sjunker om oljetrycket är bortkopplat.

165 såldes med två olika framaxlar. Den kraftigare har tre vågräta bultar i var sida som håller spindelhuset i mittbalken medan den klenare har två bultar. Massey-Ferguson rekommenderade att man skulle välja en traktor med den kraftigare framaxeln om man ämnade montera frontlastare...... fast somliga har satt frontlastare i efterhand på traktorer med klenare framaxeln och åtminstone de flesta tycks hålla endå. Min har kraftiga framaxeln redan från början.

Skall du ha frontlastare måste du absolut ha framdäck med fler ply. Annars håller de inte. Jag bytte framdäck på min.

Vi monterade ett Kontak ventilbord mellan sätet och skärmen på vänster sida. Kontak bygger sina ventilbord i sektioner så man kan kombinera ihop dem hur man vill. De har också sektioner där man med en väljarknapp kan välja om sektionen skall vara enkelverkande eller dubbelverkande. Vi satte dit två dubbelverkande och en enkelverkande sektion.
Kontak ventilbord är kvalitetsgrejor svindyra att köpa nya men två sektioner kom på köpet med den begagnade frontlastaren och en sektion kom från en skrotad sockerbetströska. Vi bytte tätningar i och så gjorde jag två nya extralånga spakar för att få mjukare manövrering och bättre ergonomi för frontlastarkörandet.
Efter ventilbordet kopplade vi två trevägskranar.
Med den ena väljer jag om den enkelverkande oljan skall gå framåt till de enkelverkande huvudcylindrarna på lastaren eller bakåt till kipputtaget.
Med den andra som är dubbel väljer jag om den dubbelverkande oljan skall gå framåt till skopmanövercylindern eller bakåt till ett dubbelverkande yuttag som jag använder till vedklyvaren och till bomsvängen på vajerkranen. Den spaken går att manövrera med en sperciell stång när man står bakom traktorn och lastar eller klyver.
Den tredje ventilsektionen är som sagt dubbelverkande och den går bara bakåt. Den har kort originalspak på ventilen så man inte kan ta miste i mörker. Den är normalt kopplad till den hydrauliska tryckstången.

Totalkostnaden blev nästan 1000 euro i material och mycket arbete. En kamrat som är bra på hydraulik hjälpte mig. Jag hade hjälpt honom några år tidigare då han byggde pannrum så jag fick det som gentjänst.

Själva frontlastaren hade suttit på en Valmet 361 som har helt annorlunda fästen men jag hade tur och fick tag på original fästjärn till MF165 för ett rimligt pris. Jag efterlyste dem i finlandssvenska radion och så ringde en gubbe och sade att han har dem kvar sedan han flyttade sin frontlastare på en annan traktor.

Frontlastaren hade stått 20 år under en gran och det fattades en del utrustning men jag känner gubben som konstruerade och ritade den här frontlastarmodellen någon gång på 70-talet och han visste var originalritningarna fanns hos ett företag. Dem fick vi gärna kopiera.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jesper Lundin

  • Inlägg: 3
SV: Mf 165 hyduralik
« Svar #5 skrivet: 29 nov-17 kl 21:38 »
165 hade bara ett enkelverrkande uttag i standardversion men om man betalade litet extra fick man dubbelverkande uttag och ventilbord.

Vi gjorde den där operationen på min MF165.

Första frågan är om din traktor har multipower (hydraulisk snabbväxel) och i så fall om den har den lilla eller den stora multipowerpumpen.

-Om den har stora multipowerpumpen är det bäst att ta ut olja till yttre hydraulik därifrån. Då tar man loss lyftenheten ovanpå bakkroppen så man kommer åt att montera ett hydraulrör från multipowerpumpen till en nippa ingängad i ett hål man borrar i vänstra sidan på växellådshuset. I originalutförande finns det en speciell inpektionslucka med inbyggd genomföring. Om man borrar gäller det att ha reda på var spånen hamnar. Från nippan kopplar man på utsidan en slang vidare till ventilbordet. Där har du utgående olja.
Det finns ett pluggat hål i bakkroppen där det är förberett för att ansluta returslangen.
Med det montaget kan man använda lyft och yttre hydraulik oberoende av varandra. Min är sådan.

-Om din traktor har lilla multipowerpumpen eller saknar multipower och du inte vill bygga om den med delar från en skrotad 165 måste du få tag på en väljarventil som reservdel från Massey-Ferguson eller från någon skrotad traktor. Väljarventilen monterar man på ändan av stigarröret från lyfthydraulpumpen. På ändan av stigarröret finns ett litet lock med inbyggd rörkrök som leder oljan vidare. Ett litet lock ovanpå kroppen rakt nedanför framkanten på sitsen. Det locket skruvar man bort och så sätter man dit väljarventilen. När man tar bort locket måste man hålla i stigarröret med en polygrip genom inspektionsluckan på höger sida för annars följer röret med locket och dras loss ur hydraulpumpen och då måste man ta loss hela lyftenheten om man skall ha en chans att få stigarröret på plats i pumpen igen utan att o-ringen spricker.
Från väljarventilen kan du dra slang till ventilbordet.
Med ett sådant montage är du tvungen att välja om lyften eller yttre hydrauliken skall vara inkopplad.
Det innebär att när du kör med frontlastare måste du först hänga upp motvikten med en kätting till tryckstångsfästet så den inte sjunker ned då du kopplar om till yttre hydraulik för att köra lastaren. Massey-Ferguson har ju bara en kolvring av järn som tätning i lyftcylindern så även en lyft som är i skick sjunker om oljetrycket är bortkopplat.

165 såldes med två olika framaxlar. Den kraftigare har tre vågräta bultar i var sida som håller spindelhuset i mittbalken medan den klenare har två bultar. Massey-Ferguson rekommenderade att man skulle välja en traktor med den kraftigare framaxeln om man ämnade montera frontlastare...... fast somliga har satt frontlastare i efterhand på traktorer med klenare framaxeln och åtminstone de flesta tycks hålla endå. Min har kraftiga framaxeln redan från början.

Skall du ha frontlastare måste du absolut ha framdäck med fler ply. Annars håller de inte. Jag bytte framdäck på min.

Vi monterade ett Kontak ventilbord mellan sätet och skärmen på vänster sida. Kontak bygger sina ventilbord i sektioner så man kan kombinera ihop dem hur man vill. De har också sektioner där man med en väljarknapp kan välja om sektionen skall vara enkelverkande eller dubbelverkande. Vi satte dit två dubbelverkande och en enkelverkande sektion.
Kontak ventilbord är kvalitetsgrejor svindyra att köpa nya men två sektioner kom på köpet med den begagnade frontlastaren och en sektion kom från en skrotad sockerbetströska. Vi bytte tätningar i och så gjorde jag två nya extralånga spakar för att få mjukare manövrering och bättre ergonomi för frontlastarkörandet.
Efter ventilbordet kopplade vi två trevägskranar.
Med den ena väljer jag om den enkelverkande oljan skall gå framåt till de enkelverkande huvudcylindrarna på lastaren eller bakåt till kipputtaget.
Med den andra som är dubbel väljer jag om den dubbelverkande oljan skall gå framåt till skopmanövercylindern eller bakåt till ett dubbelverkande yuttag som jag använder till vedklyvaren och till bomsvängen på vajerkranen. Den spaken går att manövrera med en sperciell stång när man står bakom traktorn och lastar eller klyver.
Den tredje ventilsektionen är som sagt dubbelverkande och den går bara bakåt. Den har kort originalspak på ventilen så man inte kan ta miste i mörker. Den är normalt kopplad till den hydrauliska tryckstången.

Totalkostnaden blev nästan 1000 euro i material och mycket arbete. En kamrat som är bra på hydraulik hjälpte mig. Jag hade hjälpt honom några år tidigare då han byggde pannrum så jag fick det som gentjänst.

Själva frontlastaren hade suttit på en Valmet 361 som har helt annorlunda fästen men jag hade tur och fick tag på original fästjärn till MF165 för ett rimligt pris. Jag efterlyste dem i finlandssvenska radion och så ringde en gubbe och sade att han har dem kvar sedan han flyttade sin frontlastare på en annan traktor.

Frontlastaren hade stått 20 år under en gran och det fattades en del utrustning men jag känner gubben som konstruerade och ritade den här frontlastarmodellen någon gång på 70-talet och han visste var originalritningarna fanns hos ett företag. Dem fick vi gärna kopiera.

Tack den har tyvär inte multipower

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mf 165 hyduralik
« Svar #6 skrivet: 29 nov-17 kl 23:53 »
När det gäller MF-traktorer som såldes i Sverige på 60-talet så bör man vara medveten om att samma modell kan se ganska olika ut beroende på vilken firma som importerade den (det lär ett tag ha funnits tre olika importörer parallellt). Traktorerna tillverkades aldrig i något specialutförande för Sverige, utan de som togs in hit kunde vara i antingen Englands-, Tysklands- eller Frankrikeutförande, vilket såklart innebar en del skillnader redan från fabrik. Sen anpassades de av importörerna efter svenska myndighetskrav (hållfasthet hos störtbåge/hytt, lyse, varningsskyltar mm), och varje importör gjorde på sitt eget sätt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mf 165 hyduralik
« Svar #7 skrivet: 30 nov-17 kl 14:10 »
Det finns ett uttag på ferguson för inkoppling av lastare. Det finns även på de som enbart har ett enkelverkande uttag bakåt.
Lastaren är ju dubbelverkande.
Den slangen dras från främre delen av hydraltanken under/efter växellådan och fram mot lastarinkopplingen.

Så leta efter en inkoppling med ventil nära genomgången hydral/växellåda. På 185an så sitter detta under en lucka i höjd med bakkant växellåda. Men vet inte om du har den överbyggnaden på golvet eller om lådan är synlig.

På forumet maskinisten så bör du hitta både handböcker och kunnigt folk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser