Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material på sidorna om vedspisen  (läst 9065 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Material på sidorna om vedspisen
« skrivet: 07 okt-17 kl 11:38 »
Har en Husqvarna vedspis som ska bort. Ska montera in en Tirolia istället.
Undrar vad ni har för material imellan eran vedspis och elektriska spis...typ tegel eller brandfasta skivor.
Vore även kul att se foto hur ni löst det😉
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #1 skrivet: 07 okt-17 kl 11:48 »
Jag har ingen elektrisk spis. Blir fult att ha en sådan stående bredvid en vedspis tycker jag hur man än gör.
Ena sidan på vedspisen gränsar ut mot rummet hos mig. Det skall vara en kopparcistern där. Det är nog bättre för värmeutstrålningen om man inte täcker in sin vedspis med annat material i onödan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #2 skrivet: 07 okt-17 kl 15:36 »
Jag murade upp en vägg av de tunnaste lecablock jag fick tag på, 9cm tror jag de är, vid sidan av kaminen. Skulle säkert funka med tunnare material än så men det är ju bara en fristående vägg, en meter hög, så det måste till lite bredd för att den skall bli stabil. Mellan Vedspis och elspis borde det gå med något betydligt tunnare.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #3 skrivet: 07 okt-17 kl 16:37 »
Jag har också lekablock. Vär nya spis sattes in av en fd sotarmästare och en proffsmurare.
kretslopp

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #4 skrivet: 07 okt-17 kl 18:24 »
Jag murade in vedspisen med täljsten för värmelagring under nattetid.. Fungerar bra!

EvaS2

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #5 skrivet: 11 okt-17 kl 07:51 »
Tegel med puts som är vitkalkat.

Det var en befintlig installation, där vi bytte ut den lilla låga prydnadsspisen i ett litet upphöjt fack med plats för ved under till en fullstor med glaslucka så vi ser eld/glöd. Använde befintligt skorstensrör, så det fick bli rökrör ovanpå spisen.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #6 skrivet: 11 okt-17 kl 09:31 »
I mitt förra hus murade jag med tegel och sedan vitt gammalt kakel, med rundade hörn, för att det skulle bli lättstädat.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #7 skrivet: 11 okt-17 kl 10:45 »
Tegel med puts som är vitkalkat.

Det var en befintlig installation, där vi bytte ut den lilla låga prydnadsspisen i ett litet upphöjt fack med plats för ved under till en fullstor med glaslucka så vi ser eld/glöd. Använde befintligt skorstensrör, så det fick bli rökrör ovanpå spisen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Är det vanligt med utgång för skorsten ovanpå modern vedspis?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #8 skrivet: 11 okt-17 kl 10:57 »
Är det vanligt med utgång för skorsten ovanpå modern vedspis?


Vet ej men Wamsler (åtminstone K135) har både uppe och bak. Man tar bort en lucka på ena eller andra stället. Säljs i höger- och vänsterutförande, sen kan man inom det utförandet välja bak eller uppe.


Hos mig är det nån slags murblock på sidorna av vedspisen, jag tror inte att det är vanlig Leca utan något som ser lika ut men är tyngre.


I bastun har jag på väggen bredvid kaminen en brandskyddsskiva typ https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/cementbaserade-skivor/skiva-promatect-l-1200x2500?artikel=164000 som isolerar och stoppar eld men jag tror den är för tunn för att vara bredvid en vedspis, har "för mig" att det finns en minimitjocklek på skyddet när det byggs in mellan spis och annat och att det är mer än skivans tjocklek. Kanske kan den användas i kombination med annat?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

jägaren

  • Inlägg: 9
    • Småland
    • Skandinaviska Jakt & Fiske
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #9 skrivet: 19 dec-17 kl 00:22 »
Fint det blev :)
En glad sprallig bonde och jägare

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Material på sidorna om vedspisen
« Svar #10 skrivet: 19 dec-17 kl 08:52 »
Man kan gjuta med lecakulor och murbruk i en liggande form, så får man en eldfast skiva i precis den form och storlek man önskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser