Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Faluvapens linoljefärg  (läst 7615 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #20 skrivet: 04 jul-17 kl 23:12 »
Min erfarenhet är också att färgen börjar fjälla och lossna med tiden när alkydfärgen ger upp om man mixar alkyd och linolja, som M&M säger...
Dessutom kan gammal alkydolja få en ful bajsbrun ton om det skiktar sig och blandningsförhållandet blir inexakt, ser ut ungefär som någon pinkat i färgen när man målar på riktig färg sida vid sida med syntetfärgen.

Akryl och latexfärger, mm händer inte så mycket med själva färgen, men träet brukar delvis vara mer eller mindre förmultnat under när det gått några årtionden.
(latexfärger använder man enbart på boardskivor i våtutrymmen och motsvarande om man nödvändigt måste ha dem... Målar man detta utomhus kan man tryggt räkna med att det går att trycka handen genom virket när det gått mindre än tio år... har själv sett det ett flertal gånger...  ).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #21 skrivet: 05 jul-17 kl 14:11 »
Fick min färg idag, har blandat upp och kört med 80% färg och 20% terpentin för första varvet färg. Vilken otroligt trevlig färg att arbeta med!
Dryg är den också, tar ju aldrig slut  ;D
Nä detta var inte sista gången jag målar med linoljefärg, ska renovera en gammal byrå hemma, och den ska få riktig färg nu.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #22 skrivet: 20 apr-18 kl 12:52 »
Tack vilken bra tråd med massor av tips! Ursäkta en okunnig men balsamterpentinet avdunstar väl och kvar blir linolja? Så fet över mager-regeln hajar jag inte. Menar att kvarvarande lager alltid är olja oavsett om man målat med halvolja eller ren linolja?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #23 skrivet: 20 apr-18 kl 13:34 »
Man kan väl säga att mager grund ger bättre "klor" för det nya lagret att fästa vid, samt att bättre intränging ger djupare "rötter" (ute ger det även ett mycket bättre skydd) och mindre risk för avflakning senare, särskilt om man använder färg baserad på kokt olja.
Kör man direkt på kan det med tiden bildas likt ett lock även med linoljefärg, men det kommer då att lossna, krackelera eller bilda kakor (det blir dock inte en plastpåse som med akrylfärg).
(det är i allafall min rent praktiska erfarenhet...)





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #24 skrivet: 20 apr-18 kl 18:48 »
Tack vilken bra tråd med massor av tips! Ursäkta en okunnig men balsamterpentinet avdunstar väl och kvar blir linolja? Så fet över mager-regeln hajar jag inte. Menar att kvarvarande lager alltid är olja oavsett om man målat med halvolja eller ren linolja?
,stämmer men andelen olja är mindre om du använt balsamterpentin.Så du får ett magert lager i botten och ett fett över. du ser det tydligt om du målar en mättad yta=icke sugande med spädd oljefärg jämfört med en icke spädd. den spädda får en mattare yta jämfört med den ospädda.  För att få ett bra fäste på efterkommande lager gäller det alltså att måla enligt regelboken,åtminstone utvändigt. Målar du dessutom en spädd färg ovanpå en nyligen målad  linoljefärgsyta så brukar färgen pärla sig. det betyder att ytan är fet och man får vidhäftningsproblem.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #25 skrivet: 20 apr-18 kl 19:45 »
Jag vet inte om det redan sagts här, men ett gammalt knep om outspädd färg inte fäster bra mot en gammal yta, tidigare slutmålad med outspädd linoljefärg, är att det kan ha bildats ett fett skikt på den gamla ytan detta kan man tvätta bort försiktigt med gul eller grön såpa och vatten, jag brukar använda en vanlig rotborste och efterskölja samt låta träet torka ordentligt.
(man bör undvika högtryckstvätt om man inte "måste" då den kan pressa in vatten mellan skarvarna på brädorna).







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #26 skrivet: 09 jul-18 kl 11:22 »
Hej grundoljade en fasad igår med 50/50 terpentin och linolja (ungefär) undrar när jag kan börja måla på?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #27 skrivet: 09 jul-18 kl 17:49 »
Hej grundoljade en fasad igår med 50/50 terpentin och linolja (ungefär) undrar när jag kan börja måla på?

Se malarmasters inlägg #18 i denna tråd.  Förmodligen går det bra att måla på nu, åtminstone på solsidan.  Ett tips till är att kolla att terpentinet har avdunstat ur grundoljan - terpentinlukten ska vara nästan borta och det grundoljade trävirket ska bara lukta linolja.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #28 skrivet: 10 jul-18 kl 09:16 »
Ok tack rackarn jag missade det tyckte jag lusläst allt... Tusen tack Målarmäster för tipset att halvolja först! Jag lämnade en bräda ooljad och den var jobbigare att måla och gick mer färg. Men det är jobbigt att måla linoljefärg för man ska ju stryka ut det så bra och tunnt men färgen verkar riktigt dryg!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #29 skrivet: 18 sep-18 kl 00:20 »
 :D...Kollat lite på det här med rödfärger...Tänkte ju köpa original falu men jag struntar i det...tycker danskarnas verkar bra...tycker den luktar lite spicken sill och smörrebröd  :D ...Googlade lite och ja ommålningsintervallen är ca 5-10 år...Skriver ju och B-tema... Naturligtvis håller färgen bättre om man bor i ett skyddat område... Kör på med kopior...Tycker priset blivit lite vansinne för lite smet....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #30 skrivet: 19 sep-18 kl 23:34 »
 :D...Passa på nu...Nyborg 10l rödfärg för 77.40 kr ....oslagbart...Som sagt byggmax verkar ha två olika klasser på sin rödfärg... Den billiga är lurendrejeri...Rent vatten...dom borde skämmas...Den dyrare kallar dom premium och där gissar jag att konsistensen är bra...kostar nog runt 2 hundra kronor för en spann... Tror B-tema ligger där ock i pris. Googlade tidigare på original falu...Verkar som alla ligger på 499kr för en spann...Betyder att maffian ligger bakom...Hård styrning från leverantören av smeten... Ny borg har även bra pris på original Droppen färg just nu...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #31 skrivet: 20 sep-18 kl 08:03 »
Nu gällde ju den här tråden oljefärger och inte slamfärger, som Falu rödfärg är.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #32 skrivet: 27 sep-18 kl 22:09 »
 :D..Oki doki...Ber om ursäkt för kladd i tråden... (:)

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Faluvapens linoljefärg
« Svar #33 skrivet: 20 okt-18 kl 10:18 »
Roligt att trådskaparen blev nöjd med arbetet och resultat.
Många kompetenta inlägg från bland annat malamaster.

Tänkte bara flika in med att jag har haft goda erfarenheter av att blanda egen linoljefärg, då har jag endast använt rå linolja och pigment.

Hur är masters syn på att blanda egen färg?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 3 användare (1 dolda)
RindertD, lichiplommon

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser