Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushåll med lite försäljning - Hur gör ni i praktiken?  (läst 3575 gånger)

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Den lilla gården har vi sedan drygt ett år och till sommaren är det dags för två års tjänstledighet och viss del självhushåll.

Vi kommer odla och ha höns, främst för vår egen försörjning av grönsaker, kött och ägg, men jag vill kunna sälja visst överskott och kanske gradvis öka produktionen av visa saker om jag lätt kan omsätta något i kontanter. Exempelvis ägg.

Jag läser Bjön Lundéns bok "Lantbrukarboken" och har kommit fram till följande:

1) Vi kommer inte behöva något kassaregister då jag inte räknar med att försäljningen överstiger 4 prisbasbelopp. => Enkelt!
2) Vid eventuell försäljning så ska vi redovisa moms om 12% => Enkelt!
3) Men vi har egentligen inte tänkt bedriva vår gård som jordbruk i grund och botten. Så ingående moms och kostnader för den extra försäljningen vi har är oklara. => Svårt att redogöra för kostnadsdelen på exempelvis äggen vi köper.

Jag räknar med att vi kan betraktas som momspliktig verksamhet då vi har lite skog och andra intäkter utanför jordbruket. I så fall så tro jag att vi i extremfall skulle kunna dra moms på växthus, motorsåg, någon jordbruksmaskin, gödning och foder. Om vi gör det genomgående så måste vi, som jag förstår, köpa maten av oss själva. Vilket låter sjukt jobbigt. Men försäljning ut från gården går lätt.

Säg att vi första året säljer ägg och grönsaker för 2 000 kronor. Andra året 20 000 kronor. 0 kronor året därpå.

Någon som har erfarenhet och eget upplägg? Hur gör ni med bokföringen i ett litet självhushåll som har viss försäljning?

Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Vissa saker tänker du rätt kring :) .
Men...vadå extremfall? Antingen är du momsredovisningsskyldig eller är du det inte. Så redovisar du momsen på din försäljning måste du också redovisa momsen på dina inköp i näringsverksamheten, du kan inte göra bara det ena.
Har ni skog är er fastighet troligen redan taxerad som lantbruksfastighet, och då är du per automatik näringsidkare redan, då blir det nog svårt att deklarera resultatet av det du gör på gården till Skatteverket som om det var en hobbyverksamhet. Hobby är nämligen enklare att redovisa än näringsverksamhet, men jag tror inte att Skv godkänner hobby i ditt fall.
Själv är jag näringsidkare och momsregistrerad, har enskild firma för gården. Det jag äter upp själv bokför jag som Eget uttag i bokföringen, vilket alltså betyder att jag som privatperson köper maten av min enskilda firma. För att göra det enkelt räknar jag fram en ungefärlig mängd som går åt årsvis och för in i boka´. Det är betydligt lättare att göra så än att ha vissa djur (eller åkrar) "utanför" firman och alltså använda dem helt och hållet till privat konsumtion, det hade blivit riktigt jobbigt att hålla reda på.

Kan rekommendera Skatteverkets informationsträffar för nyblivna företagare, dit kan du gå och få veta allt du behöver om registrering, företagsformer, moms osv. Du kan även ställa frågor till skatteinformatörerna, de brukar vara mycket hjälpsamma! www.skatteverket.se
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Tack Skräptanten!

Jag kan nog vara momsredovisningsskyldig men jag har ju fortfarande ett privatliv på min tomt där jag kan ha höns mm för "eget bruk". Eftersom jag inte har för avsikt att sälja något av det jag producerar, om jag inte har överskott (!), så känns det mest naturligt att bedriva verksamheten som helt privat, dvs utanför firman som du skriver.

Hur prissätter du produkter till dig själv? Jag vill kunna köpa ägg av mig själv till självkostnadspris typ medan jag säljer så dyrt som möjligt till grannen.

Som jag tolkar dig så är det bäst att köra på ditt upplägg snarast då det innebär att alla inköp kan momskvittas tidigt. Men det känns som mycket jobb för att kanske sälja 100 ägg. 
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
Jag använder momsplikten till att dra av maskiner och växthus och sånt.
De enda intäkter jag haft är skog som plockats ner, och sålt nån maskin.
Antagligen kan du begränsa dig till liknande omfattning.


Skulle aldrig få för mig att bokföra och sälja de grönsaker jag odlar till mig själv. Det blir alltid en förlust iom att du måste lägga tid på bokföring som du kunde använt till att rensa ogräs istället.



Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Hej Grangåva,

Det är ju lite så jag tänker, även om jag inte tänkte dra momsen på växthuset. Det haltar dock lite om jag börjar sälja grönsaker och ägg.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
Man kan ha lite enkla grundprinciper, och sen får samvetet avgöra resten.

Gör man avdrag för ett inköp av t.ex foder = ta upp försäljningen av ägg som inkomst.

Dra av momsen på fodret = redovisa moms på försäljningen.

Gör man inga avdrag alls för inköpen, så kan man med hyfsat gott samvete hoppa över att redovisa försäljningen.

Det som blir snett är när folk drar av moms och kostnader för inköp, och sen äter upp maten själva utan att redovisa det.  Då skulle ju varenda kotte starta en egen firma, om det funkade att göra så.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
Kul att onkel tom är här:) har läst din blogg länge och lyssnar på podden.. :)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
Och som lite svar.. momsfritt upp till 30000 per år


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser