Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kan man odla inomhus på april månad och hur man gör i en kruka ,,,  (läst 5334 gånger)

CATHY

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
det är min första ggr som vill uppleva och odla grönsaker i kruka ,,kan nån hjälpa mig ,,och vas ska jag odla och hur :) tack

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Vitlök är lätt att odla. Bara peta ner några klyftor i en kruka. Blasten är jättegod på smörgås eller i potatismos. Olika chili kan man odla inne, men det är lite sent att sätta nu för att få skörd i år. Men chili är flerårig, så om du sätter nu så kan du skörda tidigt nästa år.
Kanske kunde du prova att peta ner några ärtor. Mest på skoj då, för det blir nog ingen stor skörd inne.
Aubergine har jag odlat inne och fått fram frukter på. Spagettiböna går bra att odla, och Physalis borde också gå. Om du har en stor kruka, så kan du odla ingefära.

CATHY

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
Oj Tack för dina tipsar ,,som sagt det e första ggr som ska odla ,behövs som  särskild jord??
tackar dig mycket  :)

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
Det här med ärtor måste jag testa. Jag som älskar klängväxter :)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Glömde Basilika. Den går bättre att odla inne än ute. Jag brukar odla i vanlig blomjord.  :)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Basilika, ja. Och bladgrönsaker och bladkryddor generellt är tacksamt att odla, för man kan skörda dom när som helst, från skott till stora blad, och behöver inte vänta på blommor, frukt och rotknölar. Bra för motivationen ;-)

Är lite osäker på vilka bladgrönsaker mer än basilika som passar inomhus, men kanske ruccola, gräslök, persilja, krasse?

Så finns det kruktomater, tex. tiny tim eller Vilma. Beroende på hur stora krukor du har, kanske du också kan prova busktomater eller ampeltomater, finns massor av olika sorter. Brukar stå i beskrivelsen av sorterna.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
min lilla sockerärtsplantering i vardagsrummet :)

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
Och här kommer rosenböna :-*

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
samma växt på fem dar med Basilka längst fram. Hur ska det här sluta kan jag undra  o:)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Spännande att följa detta.  :)

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
Hej igen. Jag har en undran om någon eller några men helst alla skulle vilja vara så snälla å skicka sticklingar eller fröer av alla de slag till inomhus plantering. Jag vill på nått sätt skapa en jungel framöver Här är min början. Och som ni kan se så händer det grejor med rosenbönan :-* Min fråga är nu kommer denna dö i höst om den bara står inomhus eller kommer den överleva ? Men som sagt skicka PM om ni känner att ni har nått ni vill undvara och som kan skickas med post . Ätbart eller ej har ingen roll bara det är grönt :)

I de fyrkantiga krukorna är det murgröna. Och i den stora och i spannen längst fram har jag inte en aning om vad är för nått. Den stora knipsade jag på apoteket och de längst fram kom med post för några dar sen. Väntar med spänning på tomat och purjelök ska komma upp i andra krukor jag har :)

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
Nått är på väg. Inte en aning om vad. Jävligt små kärnor kom med posten för nått tag sen. :)

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
Nu har snart mina maskar glufat i sig den första hindek med matrester. Nån som vet hur länge denna jord ska stå och bränna innan man kan plantera nått i hinken. ? Som det är nu kommer väl allt att dö om jag sätter i nått i den nu direkt?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Maskkompostjord är ganska stark. Den bör du nog blanda ut med vanlig jord. Kanske jord du hämtar ute någonstans? Jag tog vanlig utejord till mitt citronträd, och det växte bättre än specialjorden jag köpte till mitt andra citronträd.
Du ville ha frön och jag har nog något som passar. Hinner inte nu, men skall försöka komma ihåg i morgon.

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
Händer grejor helt klart
Vet inte om detta räcker med ljus men det är bättre än inget skulle jag tro. Bättre lampa är på väg

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
Vad tror ni?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Nu har jag äntligen hittat fröna jag skall skicka till dig. Skall försöka posta dom i helgen.
Här är några bilder på mina odlingar, som jag har i ett förråd. Dom får inget dagsljus utan bara lysrör. Provade rädisor för första gången och det gick bra. Dom är snart färdiga. Förra året odlade jag mycket chili och paprika. Ingefära provade jag också förra året och det blev en bra skörd helt utan dagsljus.
Ruccola blir väldigt bra, man slipper sniglar. Testar också Pak choi. Det är ju också en grönsak som man inte får ha ifred för sniglarna.


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
En bild till.


Oodles of Joy

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
En bild till.


Det där ser grymt ut! Jag önskar att jag hade ett extra förråd att konvertera till inomhusodling. :)
...Tycker jag.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Jag frågade på kontoret om det fanns något förråd med eluttag som passade för odling. Betalar bara 165kr/mån för detta och strömmen ingår. Förra året drev jag upp tomater och chiliplantor m.m. för några tusen kronor. Har också ett par maskkomposter där, och gör vin m.m. plus en del förvaring. Man kan odla hela året om.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser