Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110078 gånger)

Olle Norblad

  • Inlägg: 6
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #260 skrivet: 17 dec-20 kl 17:23 »
När jag öppnar maskinen så ser jag den här lilla burken. Locket är på glänt och det ligger olja (-ish) i botten på lådan.
Burken är kopplad på inkommande kabel.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #261 skrivet: 17 dec-20 kl 19:22 »
Störningsskyddskondensator. De brukar kunna explodera då och då.  Om man inte bekymrar sig om att maskinen sprider en del radiostörningar omkring sig, så är det bara att ta bort den.  Annars får man byta den mot något liknande modernt med samma värde.

Olle Norblad

  • Inlägg: 6
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #262 skrivet: 17 dec-20 kl 19:30 »
Störningsskyddskondensator. De brukar kunna explodera då och då.  Om man inte bekymrar sig om att maskinen sprider en del radiostörningar omkring sig, så är det bara att ta bort den.  Annars får man byta den mot något liknande modernt med samma värde.

Toppen! Stort tack, det här forumet är ju grymt!

Andreas Engvall

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #263 skrivet: 30 dec-20 kl 13:26 »
Det verkar vara en rätt avancerad och tillkrånglad triacregulator, det där.
Datablad för IC:n som styr alltsammans kanske kan vara till viss hjälp för att förstå hur den är tänkt att fungera.
https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Atmel%20PDFs/U2010B.pdf

Några felsökningstips:
Intern jord på kortet är IC:ns pinne 10.  Medan du labbar och mäter, vänd stickproppen så att denna pinne är ansluten till elnätets nolla.
Kolla att det, mätt mot pinne 10, finns ca 15 V likspänning på pinne 11 och ca 9 V på pinne 8.
Kolla att spänningen på pinne 4 ändrar sig då du vrider på potentiometern.

Nu är jag tillbaka och det är samma problem som tidigare med min N23. Förra gången gav jag upp försöken, men nu har jag tänkt att antingen lyckas jag laga den eller så får den gå till någon som kan få liv i den.
Jag har konstaterat att det inte är något fel på motorn utan felet är i kretskortet. Det är samma kort i N23 och N24, de som tillverkade ersättningskort hade dem inte i lager tidigare och det verkar inte vara aktuellt att tillverka nya. Nu gäller det alltså att se om det går att laga det som inte fungerar.

Tyvärr lyckas jag inte mäta någon spänning alls i IC:n. Jag kan se att kortet får spänning när jag börjar vrida på ratten men i övrigt ser jag ingen effekt alls av att vrida på ratten.
Var ska jag börja?
Bifogar bilder på fram och baksida av mitt kretskort där jag bättringslött det gröna motståndet nere till vänster.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #264 skrivet: 30 dec-20 kl 18:38 »
Om du inte får någon matningsspänning alls mellan pin 10 och 11 på ic:n , börja med att (med kortet spänningslöst) ohmmäta däremellan. Om det är praktiskt taget kortslutning, kan man nog utgå från fel på IC:n eller möjligen någon kondensator som ligger parallellt (C1 på schemat på databladets sida 2). Löd loss ena benet på IC:n och mät igen, dels på kortet och dels på IC:n, för att se var felet ligger.

Det kan naturligtvis också vara avbrott så att man inte får fram nätspänning som ska likriktas och ge matning till IC:n , kan vara värt att kolla R1 och D1 i det avseendet.

gusham

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
N21, tomt takometerkort
« Svar #265 skrivet: 02 jan-21 kl 08:51 »
 Hej igen,

 Lyckades fynda en skaplig N21 som bara går på fullfart, efter att mätt korrekta värden på triacen avsynade jag takometerkortet och det verkar helt rensat!, ser att det finns en symbol för diod på den ena komponentplatsen och på den andra borde väl sitta någon form av spole som genererar signalen till motorstyrningen.
 För tillfället har jag ingen maskin av denna generation hemma men kanske någon vänlig själ här har koll på detta och eventuellt också kan bistå med ett foto på den kompletta layouten och beteckningar på komponenterna. Exempelvis Torbjörn  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #266 skrivet: 02 jan-21 kl 12:30 »
Det ska nog sitta en läsgaffel där (IR-lysdiod + fototransistor med en spalt emellan).
Har dock aldrig sett ett sådant kort i någon Assistent.
Såna där läsgafflar är vanliga i t ex kopiatorer, laserskrivare, faxar mm. Har även sett dem i telefoner (typ systemtelefoner för kontor) där de används för klykan.
Det är vanligt att läsgafflar åldras, IR-lysdioden kan tappa ljusstyrka med tiden. Kan ju vara något sånt som hade hänt med den som nu är bortrensad.

gusham

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #267 skrivet: 02 jan-21 kl 12:57 »
Tack igen, IR-dioder har jag faktiskt liggande och erfarenhet av ifrån flipperspelens värld men då brukar de samspela med en fototransistor och blir lite tveksam...
 Tror du ändå inte att det handlar om en ”tachometer coil?http://users.rowan.edu/~constans/HP_Website/html/CS_Tachometer.html

 Slår mig nu att gaffeln på bilden, som förefaller lite tilltufsad, skulle kunna hållit magneten, jag misstänker att grejerna kan ryckt loss när drivremmen hoppat eller havererat...

 Kanske någon här har en N21 och har lust att ta sig en titt...

gusham

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #268 skrivet: 02 jan-21 kl 13:25 »
Edit: Torbjörn, Du har naturligtvis än en gång helt rätt! ”Tillfusade pinnen” böjs upp, fototransistor och IR-diod på kortet, pinnen roterar genom spalten dem emellan voila, nu ska det lödas lite Yess

Andreas Engvall

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #269 skrivet: 04 jan-21 kl 15:00 »
Motståndet mellan 10 och 11 mäter jag till 32 ohm. Dessvärre har jag bara en Caltek instrument CM1100 och lyckas inte mäta små motstånd, för jag tolkar det som att det stora gröna motståndet endast ska vara 0,047Ohm? Det ser ut som att det inte är något motstånd alls. På ritningen ser det ut som att det ska vara ett motstånd på 18 kOhm/2W.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #270 skrivet: 04 jan-21 kl 16:28 »
Det stora gröna är ett trådlindat motstånd, det kan knappast ändra sig på annat sätt än att det skulle kunna bli totalt avbrott i det.

32 ohm mellan 10 och 11 tycker jag låter lågt. Löd loss en av de pinnarna på IC:n och mät sedan igen för att kolla om det är i IC:n eller någonstans på kretskortet det lågohmiga finns.  Det kan också vara bra såna här gånger, då det är halvledare inblandade, att ohmmäta med båda polariteterna för att se om det blir någon skillnad.

JonasBacklund

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #271 skrivet: 06 jan-21 kl 23:56 »
Hej! Vilken otrolig tråd det här är! Jag har läst här på alternativ.nu många gånger men aldrig fått för mig att skriva något själv. Måste verkligen ge en eloge till torbjörn som genom många år hjälpt många användare här!

Nu till min fråga. Jag fick tag på en N1 med lucka på sidan in till drivremmen. Den går bra men det luktar lite bränt när man kör igång den. Jag har öppnat upp för att kolla runt lite men med begränsad kunskap om vad jag ska leta efter blir jag inte mkt klokare. Däremot så ser det väldigt kladdigt ut kring snäckväxeln, på samma sätt som en användare tidigare skrivit om. Gör man rätt i att göra rent och smörja om eller ska man låta något som funkat i 80år bara vara? :)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #272 skrivet: 07 jan-21 kl 09:21 »
Ser förvånansvärt bra ut i skick för att vara 80 år

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #273 skrivet: 07 jan-21 kl 10:27 »
Snäckväxeln är bara att sätta ihop som den är, det ser fint ut i den.
Avstörningskondensatorn bör dock tas bort eller ersättas med en modern motsvarande. En sån där gammal papperskondensator kommer ganska snart att ta eld eller explodera om man utsätter den för nätspänning en längre tid.
Förmodligen kan det vara bra att ta isär motorn och ge den en allmän rengöring, tvätta ur kullagren och smörja dem med nytt fett, se till att allt är rent runt kolhållare och kollektor osv.

Tänk på att en N1 inte har förstärkt isolering som modernare assistenter har, och den isolering som finns är av 1940-talsstandard.  Se till att mata den via en jordad strykjärnskabel från jordat vägguttag. Det är bra om uttaget är skyddat av jordfelsbrytare i husets elcentral.

 

SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #274 skrivet: 19 jan-21 kl 11:51 »
Utifall någon är intresserad så kan jag visa före/efter-bilder  :D
Det blev en aningens skillnad när det det kolaliknande klistret tvättats bort.

Maranello, vilket smöjfett använde du? Är du nöjd? Läckage eller annat?
Livsmedelsgodkänt fett förmodar jag att man bör använda, då det kan läcka en smula när man kör köttkvarnen, men det kanske snarare är ett tecken på att det är en tätning som behöver bytas?

Jag har en N4 och får faktiskt inte upp snäckväxeln. Kanske är den så illa igenkläggad att det gör att det krävs lite kraft och jag bara inte vågar ta i. Någon som har tips?


Cickson

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #275 skrivet: 20 mar-21 kl 13:30 »
Har köpt en N21, men läsgaffeln är sönder. Vet någon här var man kan få tag i en ny?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #276 skrivet: 20 mar-21 kl 15:49 »
Nu vet jag inte exakt vilken läsgaffel som sitter i N21, men om man inte kan hitta en liknande i något elektronikskrot man har liggande (typ VHS-video, kontorstelefoner från 90-talet etc), så bör det finnas hos vilken som helst av de stora elektronikdistributörerna (tme.eu , Conrad, Farnell, RS Components m fl).

Olle Norblad

  • Inlägg: 6
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #277 skrivet: 04 apr-21 kl 10:57 »
Hej! Har en N10 som började ryka när jag körde.
När jag öppnar den så ser den här komponenten spräckt ut (se bild 2 där jag demonterat den delvis). Är det något man kan ta bort helt eller finns det reservdelar?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #278 skrivet: 04 apr-21 kl 15:03 »
Det är en störningsskyddskondensator. Om du inte behöver bry dig om hur mycket störningar maskinen sprider omkring sig, så kan du elektriskt sett ta bort den utan vidare. Men då får du förstås ordna något annat som stöd/kopplingsplint för ledningarna till motorn.

Olle Norblad

  • Inlägg: 6
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #279 skrivet: 05 apr-21 kl 19:59 »
Det är en störningsskyddskondensator. Om du inte behöver bry dig om hur mycket störningar maskinen sprider omkring sig, så kan du elektriskt sett ta bort den utan vidare. Men då får du förstås ordna något annat som stöd/kopplingsplint för ledningarna till motorn.

OK!

Kopplade ur kondingen och parkerade sladdarna (isolerade). Funka perfekt! Stort tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 4 användare
xaelanar, malle h, kretslopp, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser