Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad letar bina efter?  (läst 4407 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Vad letar bina efter?
« skrivet: 16 maj-18 kl 22:03 »
Varje gång jag rensat ogräs under senare tid så har jag lagt märke till bin som letat efter och hämtat något i den hästgödslade jorden.
Är det idé att köpa och sätta upp några mineralstenar till bina, eller saltstenar kanske?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad letar bina efter?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-18 kl 09:39 »
Att de får hämta salter och mineraler i en gödselstack eller liknande brukar vara tillräckligt. Jag har svårt att tänka mig att de skulle hämta direkt på en saltsten?

Som kuriosa kan jag nämna att jag känner en äldre biodlare som har för vana att slå en drill i binas vattenho då och då. Bina har inte klagat för honom, utan ser tvärtom detta som positivt...  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vad letar bina efter?
« Svar #2 skrivet: 18 maj-18 kl 10:23 »
Är det därför honungen är gul ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser