Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge innan mögel?  (läst 392 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 944
    • Västergötland
Hur länge innan mögel?
« skrivet: 30 dec-23 kl 11:49 »
Jag bakar bröd till en glutenintolerant familjemedlem.
Om brödet ligger framme så möglar det med ytmögel på ca 7 dagar.
Det måste ligga i kylen,,men slarviga personer lägger i brödburken.

Hur mycket onyttigt skräp är det i köpebröd som kan klara sig mögelfritt i månadsvis? Usch usch usch...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur länge innan mögel?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-23 kl 12:37 »
Även köpebröd kan mögla rätt fort, det beror på vilken slags bröd det är, det förvaras och hur mycket mögelsporer det utsätts för.
Jag kan tänka mig att glutenfritt bröd som är bakat på majsmjöl eller liknande, är mer mögelkänsligt än bröd som är bakat på normala sädesslag. I livsmedelsaffärerna brukar ju allt glutenfritt mjukt bröd ligga i frysdiskar, inte i hyllor i rumstemperatur som vanligt bröd.

Tungt kompakt bröd, typ grova surdegslimpor eller kavring, klarar sig länge.  Formfranska och liknande kan mögla bara man vänder ryggen till.

Ett tips: Skiva upp brödet direkt efter bakning, lägg det i småpåsar i frysen och ta bara fram vad som går åt på en eller två dagar.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Hur länge innan mögel?
« Svar #2 skrivet: 31 dec-23 kl 06:32 »
Hårt bröd knäckebröd möglar inte så lätt elr bullar tunnbröd kakor  ,är nog ju mindre vattenhalt ju mindre mögelrisk ja råg bröd bakas ju mer & lagringsstabilare ,frysen bra att förvara bröd i ,  tog fel på en liten degblandning natrium bensoat i stället för 2 tsk socker så de fick formas till kringlor ((prydnasbröd )) samtidigt expriment men de möglar inte ,,& gav inte någon bismak heller ,

 

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur länge innan mögel?
« Svar #3 skrivet: 31 dec-23 kl 12:24 »
Jag gör som torbjörn är inne på. Lägger färskt skivat bröd i frysen. På så vis finns alltid färskt bröd och jag slipper svinn.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser