Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver snabbt hjälp! Ensam älling!  (läst 4716 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Behöver snabbt hjälp! Ensam älling!
« skrivet: 03 sep-14 kl 09:24 »
En av mina ankhonor låg på ägg för första gången och jag tyckte det var så kul, hon hade 4 stycken.  Plötsligt när det var ca 5 - 6 dagar kvar så klev hon av äggen!! Jag lyste äggen och det var full fart i ett ägg. Jag försökte verkligen få honan att lägga sig igen, men hon gick ut och la sig med de andra ankorna istället.
På med kläckaren och in med ägget, allt har nu gått bra och igår kläcktes den sötaste...

Men vad gör jag nu? Hur länge kan han vara ensam? Finns det någon chans att ankhonan "kommer ihåg" sina ägg och tar sig an honom om jag lägger in honom?? Min erfarenhet är att ankhonor är väldigt hårda mot ällingar som inte är deras egna!!
Jag får kycklingar - men inte förräns om två veckor och då är ju ällingen rätt stor...
Jag har ingen möjlighet att hämta hem någon annan älling ( har ingen bil en tid framöver )
Hjälp mig med råd hur jag ska göra!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Behöver snabbt hjälp! Ensam älling!
« Svar #1 skrivet: 04 sep-14 kl 21:13 »
Här går vår ensamme ankunge (född den 22/7) med oss och hundarna inom o utomhus.

På nätterna sover den i en hamsterbur. Innan dess bodde den i ett terrarie med undervärme. Vatten får den i en pumpa avsedd för vaktlar och med två små skålar med startfoder o underlatfrö så går det jättebra.

Har tränat min tik på att ta hand om ankan när jag inte vill ha den runt  benen.

Den följer med när vi går ut och håller jämna steg. Vi övar varje dag på att vara inne i höns/ankgården med ankan. Den blir modigare för varje dag och en av ankorna ser ut att vilja bli kompis med den. Så innan vintern ska den ha vant sig och skolat in sig i gruppen hade vi tänkt.

Man får lära den att det går att stå i vatten med fötterna och sedan får man öka på vattendjupet för var dag så den inte blir rädd. Nu plaskar den  och simmar å trivs.

Så tat lungt och njut av den korta tid du får vara ankmamma. Det är jättekul. Utom när de skiter på dig. ;)

100%Fia

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Behöver snabbt hjälp! Ensam älling!
« Svar #2 skrivet: 10 sep-14 kl 13:20 »
Här går vår ensamme ankunge (född den 22/7) med oss och hundarna inom o utomhus.

På nätterna sover den i en hamsterbur. Innan dess bodde den i ett terrarie med undervärme. Vatten får den i en pumpa avsedd för vaktlar och med två små skålar med startfoder o underlatfrö så går det jättebra.

Har tränat min tik på att ta hand om ankan när jag inte vill ha den runt  benen.

Den följer med när vi går ut och håller jämna steg. Vi övar varje dag på att vara inne i höns/ankgården med ankan. Den blir modigare för varje dag och en av ankorna ser ut att vilja bli kompis med den. Så innan vintern ska den ha vant sig och skolat in sig i gruppen hade vi tänkt. 

Blir alldeles varm i hjärtat när jag läser det här :D

Man får lära den att det går att stå i vatten med fötterna och sedan får man öka på vattendjupet för var dag så den inte blir rädd. Nu plaskar den  och simmar å trivs.

Så tat lungt och njut av den korta tid du får vara ankmamma. Det är jättekul. Utom när de skiter på dig. ;)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Behöver snabbt hjälp! Ensam älling!
« Svar #3 skrivet: 13 sep-14 kl 17:06 »
Uppdatering på vår ensamma anka om det kan vara till någon hjälp.

I går  flyttade ankan in i en hörna av vårt tv rum där jag lagt plast och tidningar omgärdar med kompostgaller. Har satt upp värmetaket med en liten bit mjukt fuskpäls under och den har fått ett gult mjukis djur som hundarna har haft. Vattenpumpan har ersatts av en skål.

Allt det här ska med ut i ankhuset så fort hon(?)  vant sig vid det. Hon ligger redan nära mjukis djuret och pysslar med näbben på den.

"Grinden" får stå öppen när vi är inne å så får den ha en tidning att ligga på när den vilar vid mina fötter vid tv eller dator.

Om 3-4 dagar så ska hon och boet ut i hönshuset på nätterna. Så får hon väl gå med oss på dagarna tills hon inte är rädd för de stora "bumlingarna" i hönshuset.

Sakta men säkert så tror jag att det ska gå bra.

100%Fia

  • Inlägg: 11
    • Västergötland

 

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Behöver snabbt hjälp! Ensam älling!
« Svar #5 skrivet: 20 jun-18 kl 08:50 »
Det blev till slut bara en älling kvar av ett kläck där tre ägg kläcktes. Samma dag som de kläcktes satte vi på en ny omgång i kläckaren. Nu går de tillsammans och det går bra även om den månadsgamla ällingen är större, men den är inte elak.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 4 användare (2 dolda)
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser