Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värper på sittpinnen?!  (läst 1366 gånger)

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
Värper på sittpinnen?!
« skrivet: 11 okt-18 kl 12:10 »
Hej! Vi är nya hönsägare (aldrig haft höns innan) sen i söndags. Morgonen efter vi hämtat hönsen och tuppen så hade den ena hönan värpt ett ägg i ena redet :) hon har gjort det varje dag sen dess men idag när jag gick in där så såg jag att någon legat i det redet men där var inget ägg. Däremot var det ett trasigt på gallret vi lagt på en låda under sittpinnarna! Hon har alltså suttit på sittpinnen och värpt... är detta vanligt? 

En annan fråga, där låg 2 ägg i ena redet (som samma höna alltid ligger i) men det ena var ljusare än det andra. Kan det vara hon som lägger olika nyanser eller är det en annan höna som värpt i samma rede? 

Kommer nog bli mycket frågor såhär i början, så glad att jag hittat till detta forumet! :)

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Värper på sittpinnen?!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-18 kl 14:50 »
Mina har lite svårt att anpassa sig om det blir mörkare fort.
Då blir det lite ägg under pinnarna om dom inte vaknar och hoppar ner för att det är för mörkt.
Jag brukar sätta lampa på timer då, dom kanske anpassar sig även utan lampa, men jag har inte provat, varje ägg är värdefullt numera.
 :)

Olikfärgade ägg är nog olika hönor.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Värper på sittpinnen?!
« Svar #2 skrivet: 11 okt-18 kl 22:06 »
Jag har en som inte vaknar när hon värper så jag la ett galler som ägget rullar åt sidan på. Klarar inte alla alla gånger men 8/10 iaf

Postat med Alternativ.nu´s app


MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Värper på sittpinnen?!
« Svar #3 skrivet: 12 okt-18 kl 09:38 »
Tack för era svar! Idag låg där inget ägg och hon låg i redet när jag kom in, så idag blir det nog ägg på rätt ställe  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser