Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hönstraktor"?  (läst 3393 gånger)

Malines här igen

  • Gäst
"Hönstraktor"?
« skrivet: 12 apr-12 kl 23:34 »
Hej!

Någon som testat burar av typ "hönstraktor" till kaniner? Tänker mig en flyttbar bur med boet ovanpå. Inbillar mig att det skulle kunna fungera till och med året runt om man bygger tillräckligt stort. Eller?

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 07:25 »
vi har bottenlösa betesburar med huset satt på ena kortsideväggen så att säga, flyttar dem varje morgon & kväll & det funkar finfint. :) Dock tror jag det är lag på att utekaniners burar måste vara ovan mark vintertid, inget vi tänker på eftersom vi ändå har boxar inne i ladugården. Vi gör våra i 1 x 2 meter med väggar av putsnät, då orkar man flytta dem ganska lätt. Taket består till hälften av "takplastskiva" från husets gamla veranda & andra halvan nät.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Malines här igen

  • Gäst
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 08:24 »
Det låter bra!

Tänkte om buren är underst och boet överst kommer de ju upp från markfukten vintertid och gör man då boet tillräckligt stort borde det räcka. (Sen om kaninerna vill gå ner på marken är det ju liksom inte mitt fel...)  :-[

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 08:34 »
Jag har "kanintraktorer" på sommaren, ca 2,5m långa och en nätbredd breda (så man slapp klippa sönder nätet). I ena änden finns ett hjulförsett hus och i andra änden ett par skaklar (typ skottkärra) vilket gör att jag kan flytta runt dem själv. En kull får då ca 2kvm nytt gräs varje gång och jag flyttar dem minst 3 ggr/dygn.

Att ha huset "på andra våningen" för en kanin känns helt fel för mig. Jag tycker att kaniner som normalt sett gräver en sluttande gång ner till en håla bör få ha möjlighet att ta skydd för faror i marknivå eller neråt, jag tror helt enkelt att det är mer naturligt. Av samma skäl har jag isolerat sommarburarna (men inte vinterburarna) så att det skall vara svalt i huset även när solen ligger på. Kaninerna föredrar att ligga i sina hus och kika ut även när det finns skugga ute i buren (täckt tak) under de varmaste timmarna.
Vid ingången på husen kan jag sätta i en fallucka och stänga dörren om jag vill att innevånarna skall stängas in eller ut ur huset, det underlättar både infångning av halvtama djur, kontroll av ungar och städning.

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Fru Jansson

  • Gäst
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 08:51 »
Att ha huset "på andra våningen" för en kanin känns helt fel för mig. Jag tycker att kaniner som normalt sett gräver en sluttande gång ner till en håla bör få ha möjlighet att ta skydd för faror i marknivå eller neråt, jag tror helt enkelt att det är mer naturligt.

Visst! Nu var det väl nåt om lag på att ha dem ovan mark som någon skrev. Det förhindrar ju inte att man har ett "litet bo" på markplan. Om kaninen då väljer att vara mer i det nedre, så har man åtminstone inte brutit mot lagen om man har ett högre hus också..

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 09:00 »
Tänk bara på att om man har huset på övervåningen, så har man förflyttat tyngdpunkten högt upp, boet är ju tyngre än betesdelen. Har gjort det misstaget med en hönstraktor (för höns iofs  :P), och den är ohemult tung att flytta på.

Låg tyngdpunkt och så lätta material som möjligt är min devis, efter att ha byggt massor av olika bostäder till olika djur. Annars blir det tungt och jobbigt att hantera buren, särskilt om den ska flyttas ofta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 11:42 »
Visst! Nu var det väl nåt om lag på att ha dem ovan mark som någon skrev. Det förhindrar ju inte att man har ett "litet bo" på markplan. Om kaninen då väljer att vara mer i det nedre, så har man åtminstone inte brutit mot lagen om man har ett högre hus också..

Om jag minns rätt så är det så att det står "upphöjd", det står inte hur mycket....så om jag vill spela  >:Ds-advokat så kan jag hävda att mina hus är upphöjda (ca 5-7 cm). Förresten så har jag heller inte isolerat just golven för att dra nytta av kylan underifrån så det skulle kanske bli onödigt kallt? Fördelen med konstruktionen med hjul är förutom flyttbarhet att man får upp trävirket i huset från marken en liten bit, då håller det bra och blir lättflyttat även på min "gräsmatta" ;)

Nu har inte jag kaninerna i dessa burar på vintern ändå, men det beror på att jag vill kunna flytta dem ofta så de inte skall sitta i sitt eget bajs och det skulle bli svårt på vintern med all snö. Jag har ju nätgolv i mina burar också, det har jag glömt att säga.
Jag tycker det är lättvindigare att ha dem i klassiska fackburar på vintern, bra arbetshöjd och vinskyddat och belysning, det betyder mkt för mig när man skall stå och greja med dem sena kvällar och tidiga mornar
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

 

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #7 skrivet: 13 apr-12 kl 18:57 »
Sommartid funkar 6 kompostgaller + 1 gammal dörr/plywoodskiva. Som hus en gammal trälåda.

Ju tyngre tak ju rymningssäkrare. Har man galna grävmaskiner kan man ha galler i botten också.
//Lina

roma.bos

  • Inlägg: 69
    • -
    • Stuga Nossan
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #8 skrivet: 15 apr-12 kl 07:35 »
Lina,hur rymer kaninerna ifrån en kompostgallerbur när man har nättet rundom överallt ???

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #9 skrivet: 16 apr-12 kl 01:24 »
Dom klättrar och pressar sig ut :-). Escape-artists!
//Lina

Malines här igen

  • Gäst
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-12 kl 01:47 »
Kompostgaller är testat, och jag tycker att det blir för rackigt för att hålla på och flytta.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: "Hönstraktor"?
« Svar #11 skrivet: 27 jun-12 kl 21:29 »
Bidrar med en bild från igår... Vad pojkarna lyckats åstadkomma på en dag i kirskålsdjungeln...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser