Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asymetrisk turboladdning  (läst 2382 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Asymetrisk turboladdning
« skrivet: 23 dec-13 kl 13:30 »
Innan jag själv hunnit fördjupa mig i ämnet slänger jag snabbt ut min senaste upptäckt på Internet:
Asymmetrisk turboladdning! Kort och gott handlar det om att driva en förhållandevis liten turbo från
endast tre av en V6-motors cylindrar samtidigt som den ger laddluft till alla cylindrar.
Poängen är primärt att höja motorns verkningsgrad.

Här är länken till PDF-texten i vilken jag fann begreppet: http://www.supramk3.com/turbo.pdf
-Se sidan 41 angående AT.

Jag kommer närmast att tänka på Volvos 940-modeller med "lättrycksturbo" men där handlade det knappast
om bränsleekonomi utan snarare om aningen högre prestanda med mindre av turboladdningens klassiska "ketchupeffekt".
"Tricket" var en helt normal installation av en i förhållande till motorn ganska liten turbo.

Så vad tror ni om asymetrisk turboladdning, kan det vara något för oss hemmafixande ekonomitrimmare? Kanske konceptet skulle kunna passa fint till en äldre fyrcylindrig motor med inte allt för hög kompression? Även en dieselmotor utan effekthöjande ingrepp i insprutningspumpen kanske skulle kunna vinna några procent i verkningsgrad?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Asymetrisk turboladdning
« Svar #1 skrivet: 23 dec-13 kl 18:29 »
Ett möjligt problem är att de cylindrar som matar turbon "ser" ett större mottryck på avgassidan än de andra. Det medför ju att mer avgaser blir kvar i de cylindrarna inför nästa insugningstakt och man får så att säga en viss EGR-funktion (mer inerta gaser i bränsleluftblandningen, så att förbränningen sker långsammare). Det medför att det kan tänkas att de turbomatande cylindrarna kräver tidigare tändning än de övriga för att ge bästa verkningsgrad. Det vore alltså bra om man har ett tändsystem där man kan påverka tändförställningen individuellt för vardera cylinderbanken.

Men mina fördomar mot turboladdning, speciellt i hemmafixarsammanhang, är att den ställer till med mer problem - framför allt driftsäkerhetsmässigt - än den löser.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: Asymetrisk turboladdning
« Svar #2 skrivet: 26 nov-14 kl 14:50 »
Varför ska du bara ladda med vissa cyl? En gammal diesel kan säkert tjäna en aning effekt och verkningsgrad med enbart turboladdning. Men jag tror nog att det fungerar bäst att driva turbon mad alla cyl. och få så lika mottryck som möjligt. Det var väl SAAB som körde med sådan 3 cyl lösning? Eller opel, eller båda..

Min erfarenhet är att problemen kommer när man börjar skruva på trycket och pumpen (om det är diesel)
Vare sig det är eftermonterad turbo eller ej.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 6 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser