Innan jag själv hunnit fördjupa mig i ämnet slänger jag snabbt ut min senaste upptäckt på Internet:
Asymmetrisk turboladdning! Kort och gott handlar det om att driva en förhållandevis liten turbo från
endast tre av en V6-motors cylindrar samtidigt som den ger laddluft till alla cylindrar.
Poängen är primärt att höja motorns verkningsgrad.
Här är länken till PDF-texten i vilken jag fann begreppet:
http://www.supramk3.com/turbo.pdf-Se sidan 41 angående AT.
Jag kommer närmast att tänka på Volvos 940-modeller med "lättrycksturbo" men där handlade det knappast
om bränsleekonomi utan snarare om aningen högre prestanda med mindre av turboladdningens klassiska "ketchupeffekt".
"Tricket" var en helt normal installation av en i förhållande till motorn ganska liten turbo.
Så vad tror ni om asymetrisk turboladdning, kan det vara något för oss hemmafixande ekonomitrimmare? Kanske konceptet skulle kunna passa fint till en äldre fyrcylindrig motor med inte allt för hög kompression? Även en dieselmotor utan effekthöjande ingrepp i insprutningspumpen kanske skulle kunna vinna några procent i verkningsgrad?