Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska man skaffa bagge?  (läst 2543 gånger)

Hönsmorsan

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
När ska man skaffa bagge?
« skrivet: 30 jun-15 kl 09:28 »
Hej. Jag är ny på detta med får.
Har köpt 2 tackor med medföljande 3 tacklamm.
En av tackorna hade det jobbigt med det sista lammet, så har inte tänkt betäcka om henne. Lammen är ju för unga att gå med bagge till vintern. Jag har shropshire.
Jag har fått erbjudande att köpa bagglamm till hösten, av samma ras.
Min fråga är: kan man köpa ett bagglamm med tanke på betäckning nästa år. När blir de könsmogna? Måste han redan denna vintern gå ensam? Eller ska jag vänta till nästa år?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: När ska man skaffa bagge?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-15 kl 12:10 »
Om du inte vill betäcka fåren i höst bör du vänta med att köpa bagge till nästa år. En bagge är könsmogen från ca 4 månaders ålder.
Det är inte tillåtet enligt lag att hålla får själva så att köpa en bagge i höst och låta han gå ensam fram till nästa höst är inget alternativ alls.

Om du är ny på får skulle jag rekommendera ett lugnt år utan att betäcka så du får komma in i allt med att få dem tama, utfodring, byggen, fixa hagar etc utan att dessutom ha lamningen att tänka på. Jag tycker lamningen är det svåraste med fårskötseln och är glad att jag hoppade över lamningen första året med får. Tänker hoppa över lamningen nästa år också.

Gilbert

  • Gäst
SV: När ska man skaffa bagge?
« Svar #2 skrivet: 03 jul-15 kl 12:41 »
Lite planering är också bra.

1) man får nästan inget för tackorna
2) man får som mest av lammen till påsk.

Det är vanlig att dräktighetstiden är ca 5 månader.

Från lammets födsel till skickbart ca 7-8 månader.

Skall du då leverera till påsk så får du räkna lite och ha en plan. Här blir tackor Chorizo.

Hönsmorsan

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: När ska man skaffa bagge?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-15 kl 15:01 »
Tack för svaren. 👍


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Anders Flix, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser