Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krångel i hagen!!!  (läst 955 gånger)

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
Krångel i hagen!!!
« skrivet: 21 apr-08 kl 21:16 »
Hej. Jag har tidigare haft mina getter bakom elstängsel och det fungerar toppen på de gamla. Nu har jag under vintern fått ett par nya. De är inte riktigt accepterade av den gamla geten (bocken är bara glad) och blir stångade av henne. Går det att få dem att bli sams och i så fall hur? :-\
Dessutom så rymmer de två nya, varpå bocken, som tidigare så snällt stannat i hagen, också smiter ut. De har gått i en hage med riktigt tätt med tråd och jag vet att de fått stötar, men det tycks de strunta i. Hjälp!!! Måste jag ta bort dom? :'(

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Krångel i hagen!!!
« Svar #1 skrivet: 21 apr-08 kl 22:14 »
Jag var inne på LG-produkters hemsida häromdagen. Vet inte hur detta funkar på getter men jag kastar ut frågan till Er andra. Där fanns det halsband med en liten antenn som man kunde sätta på de mest rymningsbenägna fåren. Undrar hur det skulle funka på getter?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

palseger

  • Inlägg: 92
  • djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
SV: Krångel i hagen!!!
« Svar #2 skrivet: 04 sep-08 kl 16:11 »
HEJ  ;D
Jag har en anten från lg produkter. funkar suveränt när geten förståt att det gör ont att rymma... hon vet precis när strömen är av den lilla busan men så länge strömen är på nu så stannar hon inne utan problem villket är underbart då hon gick in och ut hur mycket som helst när man stod och såg på  >:( ;D

jag har elnätet för getter som finns hos nordpost och därför blir det lite svacker i småland där marken inte är plan och fin... och därför har våran lilla 3 månader gamla get jätte roligt med att springa ut och in. även lite i början med antenen (för lam) men snabbt så öärde hon sig och rymde mindre och efter en bra stöt så slutade hon helt...

rymde dock en gång när min sambo fixade med stängslet och strömen var av...  :D
Men hon är helt underbar

/T

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Krångel i hagen!!!
« Svar #3 skrivet: 04 sep-08 kl 21:18 »
Jag själv är rädd att mina getter rymmer , dels för att jag är trädgårdintresserad och dels för att byavägen går ganska nära hagen. Blev jätteglad att få reda på om denna antenn från Lg. Tack alla ni som kommer med så bra tips för en novis :).
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser