Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Manx katt - problem?  (läst 23021 gånger)

Mark Raafuv

  • Inlägg: 30
  • Pappa i oktober
    • Övriga världen
Manx katt - problem?
« skrivet: 26 maj-12 kl 09:39 »
jag går i tankarna att skaffa katt igen, och självklart blir det raskatt. Är lite sugen på Manx katter, men hittade detta på ett annat forum:

"Personligen är jag lite skeptisk till anlag som meckar med skelettet. Både svanslöshet och upprullad svans kan orsaka hälsoproblem. Vet dock inte hur det ser ut hos katterna, men litar inte riktigt på att uppfödarna är helt ärliga. Manx-uppfödarna i Sverige förnekar fortfarande, trots vetenskapliga bevis, att svanslöshet kan orsaka hälsoproblem."


Hur sant är det? har dom mycket hälsofel?
Jag gillar arbete, det facinerar mej. Jag kan sitta i timtal och titta på

cgl

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 18:13 »
vi har svanslös katter (manx) dock inga utställningskatter har aldrig haft problem med de vi har. hade en för många år sen som inte höll rent där bak och fick skitklumpar i pälsen om det var rasen eller katten det var fel på vet jag inte.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 18:46 »
Sjukt att avla bort svansen enligt mig. Stackars katter :'(
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Manx katt - problem?
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 18:48 »
vi har haft svanslösa kattor i flera år,inga "raskattor" stamboksförda etc. aldrig ngr. problem. Friska fina som vi kallade "energikattor" för man kunde stänga dörren snabbare efter dem.  ;D ;D ;D

cgl

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #4 skrivet: 28 maj-12 kl 18:54 »
stackars vet jag inte, våra katter har inga problem så de lider inte för att de inte har någon svans. finns andra värre saker som har avlats på som skapar problem.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #5 skrivet: 28 maj-12 kl 19:01 »
Känns ju lite konstigt att avla på defekter. Det måste ju finnas en anledning till att katterna har svans. Lite som att vilja ha ett barn utan armar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #6 skrivet: 28 maj-12 kl 19:06 »
Citera
Spina bifida är en ovanlig missbildning hos hundar och drabbar främst bulldog (engelsk och fransk). Trots att raserna är numerärt små bidrar de i USA med 30 proc. av fallen. Sjukdomen har också beskrivits hos weimaraner. Enstaka fall har påvisats hos schäfer och rottweiler. Defekten förknippas med anlag för svanslöshet och stubbsvans.

Citera
Spina bifida förekommer även tillsammans med stubbsvansanlaget hos manxkatt. Anlaget för spina bifida anses ha samband med anlaget för defekta svanskotor.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #7 skrivet: 29 maj-12 kl 08:39 »
Spina bifida är det latinska namnet för ryggmärgsbråck.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Manx katt - problem?
« Svar #8 skrivet: 29 maj-12 kl 09:23 »
Det måste ju finnas en anledning till att katterna har svans.


För sociala signaler: http://user.xmission.com/~emailbox/tailtalk.htm

Kanske för balans också: http://www.shvaika.info/interesting/abouttail/abouttailengl.html
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

stumpen63

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Manx katt - problem?
« Svar #9 skrivet: 06 jun-12 kl 09:07 »
Jag har haft 2 svanslösa katter. Pelle och Stumpen.
Har aldrig haft några problem med någon av dom.
Men dom har ju inte heller varit äkta Manx. Stumpens mamma var äkta.
När hon fick ungar så dog två av dom om det har med anlaget att göra vet jag inte.
Pelle var korthårig och hade världen tjockaste päls. Fick ofta klumpar i pälsen.
Kanske hade han problem med att tvätta sej eller annars var han bara lat.
Avlivade honom för ca 2 år sedan när han var 17 år för han trappade av och blev smal och hade ont i lederna.  Världens underbaraste katt.  ;D

Valmet

  • Gäst
SV: Manx katt - problem?
« Svar #10 skrivet: 06 jun-12 kl 16:44 »
Vi hade Stampe.
Jag tog hand om honom när han var 4v för mamman på gården
hade lämnat honom.
Hon kände att han inte var riktigt ok, naturen är grym..

Världens goaste, härligaste myskatt. Han brukade smyga in i badrummet när
man duchade för han älskade att bada..
Han var korsning Manx/Bonnakatt halvbror till Lillen på min profilbild.

Jag skulle gärna skaffat en Manx igen om det inte varit för hälsoproblemen.
Stampe hade problem med magen och det är tydligen rasrelaterat..
Hade även problem med höften och kunde inte klättra upp i träd :'(

En frisk bonnkatt är nog lyckligare.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Manx katt - problem?
« Svar #11 skrivet: 06 jun-12 kl 16:56 »
Känns ju lite konstigt att avla på defekter. Det måste ju finnas en anledning till att katterna har svans. Lite som att vilja ha ett barn utan armar.
Vill inte kalla det "defekter" vad jag erfarit så fungerar de ypperligt. Hur är det med lodjuret?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #12 skrivet: 06 jun-12 kl 17:01 »
Lodjuret har väll ändå utvecklats under x antal 1000 år så där skulle jag inte tro att det är problem. Lite skillnad när människor vill skulptera kött för sitt eget behag och böjer och bräcker :) Det kanske hörs att jag inte är så mycket för skönhetsavel eller vad man ska kalla det ;) Nu antar jag bara att katter utan svans har blivit till för att människor tycker det är snyggt. Det verkar ju som att de får problem också. Som perser som inte kan äta ordentligt och har svårt med andningen  ::)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Valmet

  • Gäst
SV: Manx katt - problem?
« Svar #13 skrivet: 06 jun-12 kl 17:14 »
Manx-katten kommer ifrån Manx-ön, ett fiskesamhälle.
Antar att rasen utveckades där, med viss inavel

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Manx katt - problem?
« Svar #14 skrivet: 06 jun-12 kl 20:46 »
För det första alla svanslösa katter är inte Manxkatter. Manxkatter kommer från Isle of Man och var ursprungligen en bonnakatt på ön som så småningom fick raskattstatus och numera är godkänd för registrering i de flesta kattförbund runt världen. Manx katter finns både med och utan svans.

Svanslöshet är en av de vanligaste synliga mutationerna på katt och uppstår då och då spontant i kattpopulationen runt om i världen. Anlaget är dominant och syns om katten bär det även om det har varierande penetrans så katter med halvlång svans förekommer.

Svanslösa katter behöver inte vara sjukliga och känsliga och framförallt så har känslig mage inte något med svanslöshet att göra. Kännslig mage är ett vanligt kattproblem oavsett ras eller blandras och är i stor utsträckning utfodringsrelaterat (men det är en annan historia)

Den största populationen svanslösa katter har jag träffat på på en gård i Snöstorp utanför Halmstad. Där hade dom haft rumplösa bonnakatter sedan början av 60-talet. Då Manxkatter  på den tiden var oerhört ovanligt och exklusivt i Sverige är det rätt osannolikt att rumplösheten är ett resultat av frispringande Manxkatter.

Dessa bonnkatter var pigga friska goda råttjägare och levde ut i stallen på gården. Det var ingen som avlade på dem och de sköttes som katter gör på många gårdar i Sverige.... De fick med andra ord lite rester från hushållet och en slatt mjölk efter mjölkningen. Trots denna rätt tuffa livstil hade dom överlevt och frodats på gården i rätt många år :D Något som en sjuklig och svag kattpopulation inte hade klarat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Manx katt - problem?
« Svar #15 skrivet: 06 jun-12 kl 21:00 »
Citera
Den största populationen svanslösa katter har jag träffat på på en gård i Snöstorp utanför Halmstad. Där hade dom haft rumplösa bonnakatter sedan början av 60-talet. Då Manxkatter  på den tiden var oerhört ovanligt och exklusivt i Sverige är det rätt osannolikt att rumplösheten är ett resultat av frispringande Manxkatter.
På Österlen finns en population som är äldre än så. Kortsvansade med hög bakärra. Importerade av fiskare som kuriosa och skeppskatt. Går under beteckningen Manx och brukar kosta en hundring mer. Vill minnas att de har fler tår, kan det va så?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Valmet

  • Gäst
SV: Manx katt - problem?
« Svar #16 skrivet: 06 jun-12 kl 21:04 »
Min kisse var en Manx-korsning, även om han var född i stall så
var pappan en raskatt.

Rasen är inte längre gdk i Sverige, men det bedrivs ändå viss avel.
Många veterinärer menar att avel på Manx är förrödande och genen kan orsaka tarmbesvär!
Vissa kattungar föds med svåra missbildningar eller dör redan som foster.
Djurplågeri med andra ord.
« Senast ändrad: 06 jun-12 kl 21:12 av Valmet »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Manx katt - problem?
« Svar #17 skrivet: 07 jun-12 kl 08:52 »
Anlaget för svanslöshet är troligen letalt (dödligt), kommer anlaget från både mor och far dör ungen :'( . Katter som bara har ett anlag överlever, men kan tydligen få andra problem. Säkerligen var det hög dödlighet hos katterna på de bondgårdar där de fanns i så stor mängd, men de katter som vara heterozygota överlevde alltså.
Samma problem finns exempelvis hos kulliga (hornlösa) getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Manx katt - problem?
« Svar #18 skrivet: 07 jun-12 kl 23:35 »
Min kisse var en Manx-korsning, även om han var född i stall så
var pappan en raskatt.

Rasen är inte längre gdk i Sverige, men det bedrivs ändå viss avel.
Det registrerades Manx i Sverak 2011. Registreringsstatestiken för 2012 finns inte på nätet ännu. Men jag kan inte hitta någon info om att man inte får registrera Manx i Sverige längre varken på SNRF:s eller Sveraks hemsida. Det står i alla fall inget i Sveraks stamboksföringsregler för 2012 om att man inte får registrera MANX katter.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Manx katt - problem?
« Svar #19 skrivet: 08 jun-12 kl 23:41 »
Jag hade för rätt många år sedan en manx (inte stambokförd eller något) han fick problem med magen och att bajsa. Samma problem hade en kolegas manx (även det en icke-stambokförd katt).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser