Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amerikansk yngelröta finns i Laholm  (läst 6639 gånger)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« skrivet: 08 jun-10 kl 23:18 »
Amerikansk yngelröta finns i Laholm. Vad glad jag blir!

Jag hämtade mitt första samhälle i Laholm.

Desutom har jag fåt lite saker från granhuset till kupan med yngelröta. Kupan med bin är nu uppeldad. jag hade ut bitillsynigsmanen i dag och han sa att mitt samhälle är friskt men han hade inte använt något av det jag fåt så det åker utt.

BURRRR!
 :-X :-X

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #1 skrivet: 09 jun-10 kl 08:39 »
Tolkade ditt inlägg att det var din kupa som eldades upp men så är inte fallet? Vilken start - bra att du gör dig av med saker som ökar risken!

Hur ser det annars ut - kan bitillsyningsman förinta samhälle i förebyggande syfte eller krävs konstaterande av smittosymtom?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #2 skrivet: 09 jun-10 kl 08:51 »
Jag tolkar det som att ivigtut hade mer än ett samhälle, och att det var det som kom från grannhuset till yngelrötan som eldades upp? Lite otydligt.

Jag undrar om man kan få ersättning om man blir drabbad, från någon myndighet eller liknande, eller om man kan ha en försäkring som täcker en del? Det blir ju snabbt stora kostnader om man måste elda upp både bin och materiel.

Går det att desinficera så att man blir fri från sporer? Tex slunga och annat av metall borde ju gå att rengöra på ett eller annat sätt, så att man kan använda det.

Jag har också hört att om man kommer över begagnat som man inte kan vara helt säker på att är rent från sjukdom, så kan man efter rengöring, kaustiksoda har de rekommenderat mig, plus ordentlig eftersköljning och torkning såklart, måla hela kupan med nuretanolja (stavning?), då kapslas ev sporer in, och kan inte ställa till med problem, och samtidigt blir det mer lättstädat. Hjälper detta mot yngelröta eller är det bara nosema och sådant som är snällare som det tar? Finns det andra tips på ytbehandling av träkupor, täckbrädor osv, som helst är effektivt, lättstädat och inte alltför dyrt. Om det inte är miljöfarligt så är det ju bra också, men lösningsmedlen ska ju avdunsta innan man använder materialet.

Tankar och idéer?

Tänkte att för trådstartarens del, så kanske inte alla saker han köpt från Laholm måste förstöras, om det finns sätt att behandla det så att det blir väldigt låg risk för smitta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #3 skrivet: 09 jun-10 kl 09:20 »
Fy så tråkigt! Men det är väl bara de sakerna som kommer därifrån som behöver eldas. Annat klarar sig väl om man inte knött ihop sakerna tillsammans?

Det låter tufft om allt som kommer från Laholm ska eldas. Såg bitillsyningsmannen att dina bin var drabbade?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #4 skrivet: 09 jun-10 kl 10:28 »
Åtgärden mot Yngelröta är total destruktion utan omsvep! Yngelröta förekommer mest frekvent i södra Sverige men poppar upp då och då i större bigårdar.
Att köpa gammalt begagnat är alltså helt riktigt en risk i alla avseenden på sådant.
« Senast ändrad: 09 jun-10 kl 20:51 av Sten-Åke Lindell »

Sanntos

  • Gäst
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #5 skrivet: 09 jun-10 kl 11:30 »
Amerikansk yngelröta finns i Stockholm. Den finns även i Kalmar och Emmaboda. Den finns också på en hel del andra platser i landet och många fler samhällen än man tror har sporer.  Men för att ett utbrott ska kunna ske behöver samhället utsättas för tillförsel av väldigt många sporer eller någon form av stress. Så jag tycker att moderatorn kan stryka det där med Laholm.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #6 skrivet: 09 jun-10 kl 11:45 »
Så jag tycker att moderatorn kan stryka det där med Laholm.

Jag tycker inte moderatorn skall stryka någonting! Det är ett meningslöst tyckande.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #7 skrivet: 09 jun-10 kl 11:49 »
Det ska väl mycket mer till för att moderator ska ändra i en rubrik. Sanningen måste ju få nämnas. Om du vill uppväga så kan du ju skapa nya trådar där övriga drabbade orter nämns. Jag läser gärna det för det är nog enda sättet för mig att få veta på om någon ort i närheten av mig skulle vara drabbad.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #8 skrivet: 09 jun-10 kl 11:57 »
Kör på bara, diskussionen är intressant på många sätt.
De flesta vet att får man Amerikansk yngelröra så betyder det katastrof.
Därför tror jag att man jämkar och fixar sådant själva i bigårdarna, dvs tar bort ett sådant samhälle i stället för att destruera hela bigården och efter att ha anmält till tillsyningsman och följt dennes anvisningar.
Gör man så (fixar själv) blir man inte av med smittan utan blir självdestruktiv och till slut sprids smittan och bryter ut i alla bigårdar.
Det är därför tillsyningsman tillsammans med Länstyrelsen m fl. ser till att skapa en minst 3 km zon runt smittan och gör besiktningar hos alla anmälda uppställningsplatser inom zonen.
Anmälan om uppställningsplats är alltså lika viktig, allt hör ihop.
Så kör på bara, det finns säkert många som lär sig något och då är det bra!

Yngelröta är den stora sjukdomen som man skall vara aktsam om. När man går kursen "godkänd biodlare" handlar den i stort bara om yngelröta, ändå så följer många inte gällande regler vid flytt och försäljning.
« Senast ändrad: 09 jun-10 kl 12:45 av Sten-Åke Lindell »


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #10 skrivet: 09 jun-10 kl 12:22 »
Men där står ju att det går att sanera kringutrustning och kupor med kaustiksoda och/eller gasollåga, precis som jag skrev ovan, och som du Sten-Åke dissade totalt. Det står även att man inte behöver destruera alla bin i bigården, bara de som har symptom, samt att man ska sanera deras kupor, smälta om allt tveksamt vax osv.

Man måste alltså inte destruera allt material som kostat massor av tusenlappar, man kan sanera, och sedan såklart ha koll på att det inte blir något nytt utbrott, samt samarbeta med tillsyningsmannen.

Så om trådstartaren har dyr utrustning, så kan h*n välja att sanera noga och sedan använda. H*n kommer ju i vilket fall att vara tvungen att vara extra uppmärksam, de bin som finns kan ju redan vara smittade, men är förhoppningsvis inte det.

Man måste ju ha alternativen klara för sig innan man fattar ett beslut, så att entydigt skriva att allt ska destrueras, när det finns andra tillåtna och rimliga alternativ är fel. Sedan kan ju den drabbade välja att destruera i alla fall, men då har man åtminståne kunnat väga alternativen mot varandra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #11 skrivet: 09 jun-10 kl 12:25 »
De flesta vet att får man Yngelröra (Amerikansk eller Europeisk) så betyder det katastrof.
Det är bra om debatten är saklig. Europeisk yngelröta betyder inte katastrof. Normalt behandlar man inte samhället överhuvudtaget.
När det gäller AY så eldas bin, vax täckbrädor och eventuell lösbotten. Kupor kan saneras. Trä skrapas och flammas, plastkupor saneras bäst med Virkon S. Virkon S har samma effekt som flamning. 5% kaustiksoda är också effektiv men otrevlig att jobba med.
Utbyggda ramar som kan ha varit i det eller de drabbade samhällena destrueras.
Invintring bör göras på mellanväggar.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #12 skrivet: 09 jun-10 kl 12:28 »

Det finns en försäkring via Biodlarnas riksförbund
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/197/1/
som man kan ta inför nästa år.

Någon som vet om nyinköpta mellanväggar är säkra ?
Det vore inte kul att plantera in sjukdomar när man tror
att man jobbar för ett friskare samhälle med täta vaxbyten.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #13 skrivet: 09 jun-10 kl 12:40 »
"Bekämpning

Allt bekämpningsarbete när det gäller amerikansk yngelröta är reglerad i lagstiftning och
ska ske under ledning av bitillsynsmannen. Påvisas amerikansk yngelröta i ett bisamhälle
ska tillsynsman verkställa eller förelägga om förintande av bisamhället och
sanering eller förintande av bibostaden samt de ytterligare åtgärder som bedöms nödvändiga
för bekämpning av sjukdomen. Detta betyder att alla samhällen som har kliniska
symptom på amerikansk yngelröta måste förintas. Bina från sjuka samhällen får absolut
inte sparas för att sättas på nya ramar i en rengjord kupa. Det är inte heller tillåtet att
använda någon form av antibiotika. Observera att en synligt sjuk larv räcker för att
samhället ska förklaras som sjukt enligt lagen."

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #14 skrivet: 09 jun-10 kl 15:04 »
Har hört att man i princip kan hitta sporer överallt. Men att det krävs nått som gör att tillväxten ökar och att man får symptom.

I princip alla församlingar är ju sjukdomsklassade.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #15 skrivet: 09 jun-10 kl 15:40 »


I princip alla församlingar är ju sjukdomsklassade.

Oj, det var många fler än jag trodde. Finns det någon lista/länk där man kan se vilka som är drabbade?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #16 skrivet: 09 jun-10 kl 20:41 »
Ett samhälle som visar kliniska symptom på AY kommer inom några veckor att bli så försvagat så även om man fick spara det skulle det inte ge någon skörd detta året och är det då verkligen lönt? Dessutom om man slår ut det blir man av med deras gener ur genpoolen och de var ju tillräckligt mottagliga för att det skulle bryta ut, eller hur? Yngelramar ska definitivt destrueras så med nya ramar och allt arbete det innebär så förstår jag inte riktigt vitsen med att försöka behandla ett sjukt samhälle. Så följ lagen.

Vad gäller kupan så välj att sanera istället för destruera, det får man göra. Virkon S är mycket effektivt och okomplicerat.

Det finns mycket vetenskaplig forskning om AY, det är läsvärt.

Hade alla biodlare betraktat sin egen biodling som smittad av AY (något den ofta är utan att de vet om det) så hade smittan fått mycket mindre spridning genom att man tänkt på riskerna. Nu verkar den bara poppa upp oförklarligt, men så är det inte, det finns alltid en anledning.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #17 skrivet: 09 jun-10 kl 20:46 »
...
Hur ser det annars ut - kan bitillsyningsman förinta samhälle i förebyggande syfte eller krävs konstaterande av smittosymtom?
Nej, det krävs symptom. Men en erfaren bitillsyningsman kan misstänka det utan att hitta kliniska symptom och väljer väl då att titta på samhället igen om någon vecka.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #18 skrivet: 09 jun-10 kl 20:59 »
Bitillsyningsmannens uppgift är inte att berätta vem som är drabbad runtomrking, h*n sätter omgivningen i karantän, ombesiktigar, friskförklarar och rapporterar in statistik till länsstyrelsen.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #19 skrivet: 09 jun-10 kl 21:06 »
Om du som biodlare blir drabbad på ett ställe där du inte haft bin tidigare så är en möjlig smittväg en gammal svärm i något uthus som gått under av AY (ev för länge sedan).

Om du som biodlare blir drabbad när du redan haft bin ett tag, leta efter riskfaktorer i din egen biodling, t.ex. hur du skapar avläggare. Du måste ändra på ditt sätt att sköta bina för det fungerar uppenbarligen inte att göra som du gjort tidigare.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #20 skrivet: 09 jun-10 kl 21:07 »
Oj, det var många fler än jag trodde. Finns det någon lista/länk där man kan se vilka som är drabbade?


http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001220/2006-034.pdf

Första sidorna är AY. Man blir ju lätt oroad när man ser en sådan lista!  :-\

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #21 skrivet: 09 jun-10 kl 21:46 »
hej,

jag undrar varför bina är så friska i västerbotten.... Här är de i princip sjukdomsfria...... Kan det ha med att vi har nästan endast nordiska bin häruppe??? eller är det kylan på vintern??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #22 skrivet: 09 jun-10 kl 23:01 »
hej,

jag undrar varför bina är så friska i västerbotten.... Här är de i princip sjukdomsfria...... Kan det ha med att vi har nästan endast nordiska bin häruppe??? eller är det kylan på vintern??
Långt mellan samhällena? Disciplin när det gäller att ta in saker utifrån?

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #23 skrivet: 10 jun-10 kl 09:41 »
hej, jag undrar varför bina är så friska i västerbotten.... Här är de i princip sjukdomsfria...... Kan det ha med att vi har nästan endast nordiska bin häruppe??? eller är det kylan på vintern??

Ingen Varroa, härdiga nordiska bin, kalla vintrar dödar mycket sjukdomar.

Norrland är ett härligt ställe att ha bin. När jag hade bin däruppe var det underbart, inga sjukdomar, mängder med honung. Drag hela sommaren från härliga blomsterängar för att inte tala om skogen, det var drag långt in på hösten.

Du är att gratulera som bor i härliga Västerbotten.

micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #24 skrivet: 10 jun-10 kl 10:32 »
 :) ja vi har det nog rätt bra här uppe....än!

Varroan har ju tagit något steg närmre så vem vet... men avstånd mellan bigårdarna fördröjer förhoppningsvis förloppet. (det är väl flytt och okunskap som är största hoten...)

zonindelningen stökar till det, jag har två bigårdar en i varje zon...(3 och 2) flyttar jag ut nåt så blir det enkelriktat.
inget större problem för mig men bromsar tex. avläggar försäljning.
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #25 skrivet: 10 jun-10 kl 10:43 »

Om du som biodlare blir drabbad när du redan haft bin ett tag, leta efter riskfaktorer i din egen biodling, t.ex. hur du skapar avläggare. Du måste ändra på ditt sätt att sköta bina för det fungerar uppenbarligen inte att göra som du gjort tidigare.

Jag har bara tänkt på att det gäller att vara försiktig om man tar in begagnade grejer eller flyttar med bina.

Olika sätt att göra avläggare, vad kan det ha för betydelse? Vad är bättre och vad är sämre?

Sanntos

  • Gäst
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #26 skrivet: 10 jun-10 kl 17:35 »
hej,

jag undrar varför bina är så friska i västerbotten.... Här är de i princip sjukdomsfria...... Kan det ha med att vi har nästan endast nordiska bin häruppe??? eller är det kylan på vintern??


Den svenska zonindelningen är nog främsta anledningen.

Rune H

  • Inlägg: 119
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #27 skrivet: 10 jun-10 kl 18:55 »
....

Någon som vet om nyinköpta mellanväggar är säkra ?
Det vore inte kul att plantera in sjukdomar när man tror
att man jobbar för ett friskare samhälle med täta vaxbyten.
Vaxet i de mellanväggar som köps via redskapsförsäljarna skall ha varit upphettat till 120°C för att yngelrötesporer skall ha avdödats.
Mellanväggarna skall därför vara säkra.

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #28 skrivet: 10 jun-10 kl 21:04 »
För låt min otydlighet! :-[

Samhället som nu är upp eldat hörde till en tomt i Laholm.

Om ryktet är sant, så har det tidigare ståt ett annat samhälle där för ett år sedan med samma problem. :-X

Det som oroade mig var att jag hade fåt bitömmare, rökpuff, spär galer, foder ballong, borste och tång. Dessa saker har legat i ett förråd inomhus på den tomt som samhället fans på. :-X

Jag är tveksam till begagnat som man inte vet vem som har haft och hur det har varit sköt. Sakerna kommer från en biodlare som nu slutar och vad jag kan förstå så har han inte haft några problem.

Jag fick hem mitt första samhälle 3/6-10 sent på kvällen. Har nu full förståelse för historier om bikuppor i bilar. Min resa gick bra men man han tänka en hel del. :D

Första drönar utskärningen gjorde jag i söndags och i tisdags bad jag bitillsyningsmanen att ta en extra titt på mitt samhälle.  Han sa att jag har ett starkt och friskt samhälle med snälla bin, han kunde inte se någon yngelröta eller några större mängder kvalster. Vilket jag är glad för. ;D
Om en veka så kommer jag att få hem 2 avläggare som ska stå hos mig.

Jag tycker att det är viktigt att meddela så allvarliga smittor till så många berörda som möjligt.

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #29 skrivet: 10 jun-10 kl 21:14 »
Amerikansk yngelröta finns i Stockholm. Den finns även i Kalmar och Emmaboda. Den finns också på en hel del andra platser i landet och många fler samhällen än man tror har sporer.  Men för att ett utbrott ska kunna ske behöver samhället utsättas för tillförsel av väldigt många sporer eller någon form av stress. Så jag tycker att moderatorn kan stryka det där med Laholm.
Varför vill du stryk?   ???

Det är väl viktigt att vetta var det har blossatupp, så att de i närområdet kan vara extra noggranna? ???

Jag har inte utpekat någon bara en plats. Bitillsyningsmannen sa att alla samhellen inom 3 km radie bör undersökas.
jag vet var och vem men det är inte relevant i mina ögon!

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #30 skrivet: 10 jun-10 kl 23:22 »
Lugna ner er lite!Det som ni drabbats av är ren inbillning när det gäller bina. I de flesta fall så är det inga som helst fel på bina. Så sätt er och titta på flustret och ha det lite lugnt och skönt. Det är bara sommar en gång om året. Och det som ni upplever nu det gör man bara när man fått sina första bin. Lycka till!!!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #31 skrivet: 10 jun-10 kl 23:32 »
Här hemma är det mörkt och regnigt så jag håller mig nog inne! Sitter du ute nu Gideon?  ;)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #32 skrivet: 10 jun-10 kl 23:48 »
Har tyvärr samma väder som ersam. Det kom 45mm i går och i dag något liknade.

Lovar att inte grälla.
Jag tänker njuta av denna resa med bina, Jag är så nyfiken så att jag kikar lite då och då på kupan.

Har i dag vist svärföräldrarna kupan och bina mellan skurarna.
När jag berättade om äventyret för mina föräldrar så sa mamma vad kul och pappa stakars J.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #33 skrivet: 11 jun-10 kl 10:21 »
Det är en spännande resa för oss alla med bin.

ERSAM!!! Jag sitter nästan ute i vårt lusthus.
Kollar ut på avläggare genom fönstren och trafiken på vägen. Ett perfekt läge för meditation om livet. Plus naturligtsvis en liten sillbit ibland.
Men drottningodlingen är lite seg ännu!!

Ha det bra
Hälsningar
Gideon



ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #34 skrivet: 11 jun-10 kl 17:38 »
Lusthus! Nu blir jag avundsjuk.  :o

Självklart ska det ligga där kuporna står - tack nu fick jag tänka om lite här hemma!  :)

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #35 skrivet: 25 aug-22 kl 16:46 »
Nu är det flera utbrott av yngelröta på Kullahalvön.
Finns det någon förklaring till att flera utbrott i denna delen av Sverige?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16921
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #36 skrivet: 25 aug-22 kl 16:59 »
Nu är det flera utbrott av yngelröta på Kullahalvön.
Finns det någon förklaring till att flera utbrott i denna delen av Sverige?
Yngelröta finns latent i landet och ibland blir förutsättningarna helt rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #37 skrivet: 25 aug-22 kl 21:35 »
Nu är det flera utbrott av yngelröta på Kullahalvön.
Finns det någon förklaring till att flera utbrott i denna delen av Sverige?

Det finns förklaringar till även detta. En rad faktorer har bidragit:

På Kullahalvön är det oerhört tätt mellan de mååånga bigårdarna och biodlarna. Vid ett av utbrotten gick det dessutom olyckligt lång tid innan samhällen med kliniska symptom förintades, varpå andra bin kunde röva vidare och ta med sig sporer.

Ständig vaxförnyelse, utbildning och bin med bra städiver är som alltid bra mot olika yngelsjukdomar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #38 skrivet: 26 aug-22 kl 13:35 »
Om man talar generellt för de bigårdar som drabbats, märks det i dessa att vaxförnyelse inte genomförts i tillräcklig utsträckning, eller är det trots denna åtgärd vanligt att man drabbas?


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #39 skrivet: 26 aug-22 kl 16:29 »
Om man talar generellt för de bigårdar som drabbats, märks det i dessa att vaxförnyelse inte genomförts i tillräcklig utsträckning, eller är det trots denna åtgärd vanligt att man drabbas?

Det torde endast vara aktuell bitillsyningsman som kan uttala sig om detta. Men historiskt sett är det betydligt oftare att drabbade bigårdar haft undermålig vaxförnyelse, än ungt och ljust vax i kuporna. Ganska självklart, då föroreningar ökar i vaxet för varje yngelcykel, eller hur?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #40 skrivet: 27 aug-22 kl 07:50 »
Det torde endast vara aktuell bitillsyningsman som kan uttala sig om detta. Men historiskt sett är det betydligt oftare att drabbade bigårdar haft undermålig vaxförnyelse, än ungt och ljust vax i kuporna. Ganska självklart, då föroreningar ökar i vaxet för varje yngelcykel, eller hur?

Det är ganska självklart att föroreningarna ökar,  varje yngelcykel ja.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Amerikansk yngelröta finns i Laholm
« Svar #41 skrivet: 27 aug-22 kl 12:38 »

På Kullahalvön är det oerhört tätt mellan de mååånga bigårdarna och biodlarna. Vid ett av utbrotten gick det dessutom olyckligt lång tid innan samhällen med kliniska symptom förintades, varpå andra bin kunde röva vidare och ta med sig sporer.

Ständig vaxförnyelse, utbildning och bin med bra städiver är som alltid bra mot olika yngelsjukdomar.

Vaxförnyelse tror jag är det minsta problemet. Om det nu stämmer att bigårdar där man ej förnyar vax haft mer yngelröta så är det sannolikt ett korrelerande fenomen till allmänt dålig kontroll.

Det viktigaste som ju Thomas skrev också är att undvika att röveri uppstår, och att gamla bigårdar står okontrollerade. Och förstås starka och motståndskraftiga samhällen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser