Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskap gällande yoghurt  (läst 1947 gånger)

Kunskap gällande yoghurt
« skrivet: 11 feb-23 kl 14:33 »
Hej! Jag hoppas att någon med kunskap och erfarenhet angående hemgjord yoghurt kan hjälpa mig.

Jag fick för mig att ta en turkisk yoghurt -hink med lite rester kvar i (ca 1 msk) och vispade i ca 8 dl kall eko mjölk (3% fett, lågpastöriserad) och ställde den helt enkelt i mitt varmaste rum. Alltså har allt varit kallt från början. Först efter två dagar cirka hade det blivit tjock konsistens och då ställde jag in hinken i kylen.

Nu sitter jag och försöker hitta information om botulinumtoxin och annat fasligt som kan uppstå, men hittar i ärlighetens namn inte mycket information.

Jag har ju gjort denna yoghurt på ett lite oklassiskt vis... Två dygn i rumstemperatur utan att ha hettat upp mjölken innan...

Hade ni vågat äta av den (eller inte)? Och förklara i så fall gärna varför. All kunskap eftersökes!

Tack,
Mvh Josephine

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Kunskap gällande yoghurt
« Svar #1 skrivet: 11 feb-23 kl 17:02 »
Du har blandat två "rena" produkter så jag kan inte förställa mig att det ska ha skett någon kontaminering av toxiska ämnen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kunskap gällande yoghurt
« Svar #2 skrivet: 11 feb-23 kl 18:52 »
Jo det skulle jag våga. Men jag vet inte så mucket om botulinum. Bara att det fans i sådant som inte var tillräckligt surt.
kretslopp

korren

  • Inlägg: 230
SV: Kunskap gällande yoghurt
« Svar #3 skrivet: 11 feb-23 kl 21:00 »
Som en parentes, recept på botulinum-bakterier: blanda hundmat och jord, låt stå varmt.

Angående yogurt, smakar det bra och ser bra ut, utan mögel, missfärgningar etc så är det bra. Som sagt för surt för botulinum-bakterier.
 
Edit;
Enligt nedan artikel kan e-coli vara en risk om man använder opastöriserad mjölk. Har tydligen orsakat sjukdom men inte dödsfall.
https://fsi.colostate.edu/yogurt/
« Senast ändrad: 11 feb-23 kl 21:21 av korren »

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Kunskap gällande yoghurt
« Svar #4 skrivet: 11 feb-23 kl 22:25 »
Jag hade ätit det om det var gott och smakade ungefär som vanligt.
När vi hade mjölkkor, tog jag in spenvarm mjölk, satte en stor 4 L rostfri skål full med mjölk framför brasan på lagom avstånd (på en köksstol) och rörde i lite A-fil från ett vanligt mjölkpaket. Filen riktigt sprakade i munnen och kunde stå länge i kylen sen, ibland gjorde jag mjukost av den genom att hetta upp lite så det skar sig, sila i kaffefilter, göra små mjukostar med salt och någon krydda, vitlök, svartpeppar, persilja eller så.
Det blev världens härligaste fil, överst blev gräddfilen förstås, eftersom ej homogeniserad mjölk delar sig så grädde kommer överst, mindre lager och fetare grädde ju längre mjölken fick stå i kylen, bra att veta om man tex ska göra smör.
Det var mycket snack om att man inte fick ta egen mjölk när man sålde utan att man skulle köpa den från mejeriet man lämnade till, för att då var mjölken pastöriserad. Men vad jag vet var det fler som fick tex salmonella av mejerimjölken än kobönder. Jag gick en kurs om mjölkning och där fick vi lära oss att fick man för mycket mjölk så kunde man blanda i fil och förvara och ge kalvarna, har jag aldrig provat, alltid gett varm mjölk direkt från kon eller mjölkpulver man köpte.
Vad jag vet hade alla bönder olika fil förr, eftersom det kom lite olika (snälla) bakterier i mjölken när man gjorde fil, därför vi har så många olika filsorter. Smakar det bra så är det ok. Baka på det om du känner dig osäker eller använd i sås då istället så blir det ju upphettat.
Jag bodde på koloni en sommar när jag var liten (stadsbarn) och det kom ett sånt oväder så vi blev väckta mitt i natten, fantastiskt vackert var det, blixtar över havet. Sen på morgonen fick vi ingen mjölk till frukost, för all mjölk hade surnat, så kan det gå när man inte har pastöriserad och homogeniserad mjölk.
Jag hade förstås värmt mjölken innan jag blandade i yougurth. Jämför med att ha kallt eller ljummet degspad till jästen. Det går mycket fortare om det är 37 grader, så slipper man någon ovälkommen bakterie som dyker upp medan man väntar på att det ska bli klart.
Kolla de här trådarna, intressant:
Samlade mejerirecept och Ysta ost med vinäger?
« Senast ändrad: 11 feb-23 kl 22:31 av lena melin »

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Kunskap gällande yoghurt
« Svar #5 skrivet: 12 feb-23 kl 14:29 »
Vi har alltid gjort filbunke på "köpemjölk" och en msk fil per skål. Den ska stå framme i rumstemperatur under papper eller duk ett dygn eller två tills det bildats ett gräddigt lock (som Lena också nämner). Ingen har någonsin blivit sjuk av det, vad jag vet. Jag har också fått lära mig att det inte går att göra fil när det åskar.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser