Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad för uppvärmning
0 (0%)
Standard på boende jämfört med kostnader
1 (100%)
Maxhyra motivera då uppvärmningsalternativ
0 (0%)
Om sökes i skog inser man då kostnad av snöbortförsel
0 (0%)
Belägenhet av bostad - har alternativare körkort eller måste det finnas oerhört bra kommunikation att tex frakta matvaror
0 (0%)

Antal personer som röstat: 1

Omröstningen har avslutats: 12 nov-22 kl 19:05

Författare Ämne:  Vad för bostad söker en medel alternativare?  (läst 1004 gånger)

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Vad för bostad söker en medel alternativare?
« skrivet: 03 nov-22 kl 19:05 »
I forumet annonseras både boende för finnes och sökes. Standarden varier och jag har själv hur ut 2 ggr med mkt ledsamt resultat. Vad söker de olika alternativarna? Vad är viktigt? Delta i omröstning oavsett om ni söker eller inte så vi får ett medelvärde på vad som är eftertraktat. Jag har utelämnat odlingsmöjligheter för sådant kan alltid arrenderas eller ordnas i många fall utan kollar vad som sökes av en bostad man HYR ej köper.
Ha det bäst.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
SV: Vad för bostad söker en medel alternativare?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-22 kl 20:06 »
Kan säga direkt att vad jag försökte skapa var ett frågeformulär med 5 alternativ som inte syns så skit i att svara. Jag hade specifika frågor vilka inga kom med

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vad för bostad söker en medel alternativare?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-22 kl 20:33 »
Som regel brukar man som alternativare överhuvudtaget inte vara intresserad av att hyra en bostad. Man vill inte dra på sig ständiga utgifter på det sättet. Bättre att betala bostaden en gång för alla och sedan vara lite mer ekonomiskt oberoende, det blir ingen katastrof om det råkar bli ett halvår utan inkomster.

Rent allmänt så är det nog viktigare att biutrymmen och ekonomibyggnader är lämpliga för den verksamhet man tänker ägna sig åt, än hur själva bostaden är beskaffad.

Så som har nämnts i tidigare trådar brukar kollektivtrafik inte spela någon roll för alternativare, eftersom man som regel utför hela sitt dagliga arbete hemma på gården och när man har ärenden någonstans så är det inte bara sig själv man ska förflytta utan det blir alltid en mängd varor eller prylar som ska med - för mycket för att kunna släpa med sig då man åker kollektivt - så det blir alltid frågan om eget fordon i en eller annan form.

Snöröjning sköter man själv med egna redskap och eventuellt maskiner, den medför alltså inga nämnvärda kostnader men däremot en del egen arbetsinsats. Det är aldrig aktuellt att frakta bort snö från gården till någon kommunal snötipp eller liknande, man strävar alltid efter att ha så stora utrymmen att snön kan få ligga kvar dit den har skottats.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Vad för bostad söker en medel alternativare?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-22 kl 22:15 »
Kan lägga till att just ordet alternativare kan inte jämföras med exempelvis ordet svensson så att det ska finnas "medel alternativare" såsom det finns medel svenssons, utan alternativare vill alltid hitta alternativa sätt att göra saker och ting och ofta blir det varje alternativt sätt relativt unik på sitt eget sätt beroende på vad som finns att tillgå och hur många händer det handlar om två eller flera händer, jätte starka eller mindre starka händer, jätte vana eller mindre vana händer osv. Kan enkelt säga att varje alternativare är lite av en egen MacGyver dvs improviserar och fixar det som behöver fixas med det som finns att tillgå och blir nöjd med resultatet eller lösningen man själv kommer fram med, man börjar gilla läget helt enkelt. Så förstår du att det blir svårt för dig att hitta ett medelvärde för din frågeformulär, vilket svar du än kommer fram till blir det tyvärr inte rätt därför att det inte existerar ett medelvärde för alternativare.     

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad för bostad söker en medel alternativare?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-22 kl 22:25 »
Håller med Torbjörn om att man som alternativare inte vill hyra sitt ställe. Det vill man äga så man slipper löpande utgifter och så att man kan forma det efter eget huvud. Men för de som ändå vill hyra misstänker jag att närhet till busshållplats, snöskottning och all möjlig bekvämlighet är viktig.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vad för bostad söker en medel alternativare?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-22 kl 22:50 »
Håller med Torbjörn om att man som alternativare inte vill hyra sitt ställe. Det vill man äga så man slipper löpande utgifter och så att man kan forma det efter eget huvud. Men för de som ändå vill hyra misstänker jag att närhet till busshållplats, snöskottning och all möjlig bekvämlighet är viktig.
De som vill hyra är nog i minoritet, men alla har kanske inte möjlighet att äga och då återstår väl bara att hyra sitt boende?

De flesta svenskar vill väl bo i hus, jag tänker att 'alternativare' dessutom vill ha möjlighet att odla, kanske hålla djur,  ha utrymme för förvaring och kanske hantverk/företag. Behöver man ha jord, skog, bete, jakt, fiske är det förmodligen mycket viktigare än tillgång till kollektiva färdmedel, det man inte kan plocka, odla, fånga, tillverka eller föda upp själv måste sannolikt avstås eller köpas in och därmed fraktas vilket ofta sker med eget fordon eller lastbil.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vad för bostad söker en medel alternativare?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-22 kl 23:02 »
Jag kan knappast räknas som en medelalternativare och jag har svårt att sätta mig in i vad en sådan söker. Min livsstil är att jag sköter mig själv inom lagens råmärken och belastar inte samhället mer än vid akuta sjukdomsfall,betalar skatt och sköter lagstadgat  pappersarbete. Gillar miljöarbete och engagerar mig politiskt. Odlar inte mat eller annat för att vara "självförsörjd". Ser helst att andra gör det o jag betalar för deras odlarmödor.
Dock  har jag alltid haft förståelse för alternativrörelsen så länge den är seriös. Där inbegrips inte att leva på bidrag eller på annat sätt ligga samhället till last genom att inte bidra till det gemensamma.
Gemensamt är nog som många redan framfört att för ett alternativt liv krävs eget boende med plats för den livsstil man valt,egna transportmöjligheter och ett flexibelt arbetsliv för en inkomst.
Själv har jag endast hyrt boende under mina första ungdomsår,jobbade hårt o köpte därefter en stuga med stor tomt. Inga banklån o dyl. då jag vill ha en fri ekonomi utan fasta utgifter. Det blir det ändå med elavgifter o sophämtning som inte går att undkomma. Har hela livet försörjt mig själv genom egna företag där jag lärt mig hur man laglligt stoppar undan pengar för att kunna expandera nya företag. Så mitt liv numera är ekonomiskt helt oberoende och jag söker idag efter sådant som inte går att få i Sverige . ett vettigt klimat året runt. Tyvärr går det inte heller längre att få utanför Sverige pga klimatförändringarna.
Svarar därför inte på enkäten då den inte omfattar mig. Men lycka till då jag är nyfiken på vad en medelalternativare är...

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Vad för bostad söker en medel alternativare?
« Svar #7 skrivet: 04 nov-22 kl 06:26 »
Jag gissar att du med medelalternativare menar någon som vill bo på landet och är intresserad av det mesta men inte satsar på självførsørjning. Då och då ser man en annons här där någon erbjuder husrum och mat mot hjälp på gården men jag kan ju inte veta hur det gick. Kanske är det katastofala fall som får mest uppmärksamhet som till ex killen som skøtte sig perfekt i två veckor och under denna tid lyckades komma øver løsenordet till gårdsägarens bank och länsade kontot >:D.
Men jag kände en annan som bodde på en gård och jobbade fyra timmar om dagen under hela tiden han studerade på universitetet, på så vis klarade han sig utan studielån. Han var en riktig resurs. Som ni säkert førstår så uppgav inte gårdsägaren før någon myndighet att han hade en dräng.

Det den som hyr ut kan gøra før att førebygga problem är att ta bilder øverallt på det han ska hyra ut så att inte hyresgästen kan påstå att "så såg det ut då jag flyttade in" om något blivit førstørt. Och skriva i kontraktet att "hyresgästen avstår från besittningsrätten". Besittningsrätten innebär annars att det är svårt att bli av med någon som hyrt i tre år eller mer. En jag känner väl och som hyr ut en del av sitt hus hade først bara ordnat så att gästen hade egen elmätare men inte eget abonnemang. Ni fårstår nog hur det gick. Det blev dyrt att fixa så att denna fick egna elräkningar men det lønade sig i  längden.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser