Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga ensilage/hö på jordkällaren  (läst 655 gånger)

Fractalstar

  • Inlägg: 3
    • -
Lägga ensilage/hö på jordkällaren
« skrivet: 04 sep-22 kl 22:56 »
Hej! Försöker få vår gamla jordkällare brukbar vilket innebär nya dörrar inkl ventilation samt lägga dammduk/platonmatta.

Jag har i princip obegränsad tillgång till hösilage,halm och ensilage (sork och annat som skadar balar) - kan det vara en idé att lägga detta på jordkällaren istället för matjord?

Möjligt att det inte blir vackert, men det tilltalar mig dels att det är enkelt att bära upp dels att få nytta av balarna. Dessutom bör det isolera hyggligt samt gå att lägga på mer om det behövs. Om Xantal år borde det omvandlats till humus/jord

Har jag hamnat helt snett i tankarna?  :)

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Lägga ensilage/hö på jordkällaren
« Svar #1 skrivet: 04 sep-22 kl 23:29 »
Det isolerar säkert bra med halm, men det riskerar ju också att locka gnagare.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Lägga ensilage/hö på jordkällaren
« Svar #2 skrivet: 05 sep-22 kl 15:53 »
Vi fyller med allt möjligt. Potatisblast, dåligt hö, mögligt ensilage och spån från vedbacken.
Gnagare kommer man alltid få dras med på landet - gäller bara att näta och fixa så de inte tar sig in i källaren.
Grannen lade plåttak på sin källare vilket var ett misstag. Grävlingen flyttade in under taket och grävde bort den isolerande jorden.
Han flyttade efter att vi lagt ut karbid men då var skadan redan skedd och taket måste bort om man ska kunna lägga tillbaks jorden.

Fractalstar

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Lägga ensilage/hö på jordkällaren
« Svar #3 skrivet: 07 sep-22 kl 22:24 »
Okey, tack för svar  :)
Jag får prova, kanske vettigt att undvika halm med rester av spannmål.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 6 användare (1 dolda)
Mathias Lundgren, xaelanar, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser