Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?  (läst 1770 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« skrivet: 29 aug-22 kl 15:21 »
Jag har problem med skator som tar sig in i hönshuset. Sett att en del sätter upp byggplast remsor vid ingången. Skräms skator av det eller listar de ut hur de tar sig in?
Är nättak bättre?
Är der svårt att få hönsen att förstå att de kan gå ut och in genom plastremsorna?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-22 kl 15:30 »
Skator är smarta, de listar ut det mesta.

von tratt

  • Inlägg: 1742
    • Skåne
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #2 skrivet: 29 aug-22 kl 19:06 »
Hm, ja, det mesta som skulle avskräcka kråkfåglarna är nog också problematiskt för hönorna. En high-tech lösning är såna där kattdörrar som bara öppnar för egna katten, nån transponder i halsband el om det är inopererat chip.

Då kan du säker ha en frän app som visar om alla gått in om natten också.  ::)

En annan teknisk möjlighet är att utnyttja skillnaden i vikt. Det är nog knepigt att få till något robust, men den finurlige kan måhända ordna en mekanism som bara öppnar / låser upp när någon tillräckligt tung står i farstun.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #3 skrivet: 29 aug-22 kl 22:52 »
Ja, mycket kul kan man bygga till hönsen ;D

Det är nog bättre med tak till utegården, stoppar ju även duvhöken.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #4 skrivet: 22 sep-22 kl 22:17 »
Det blev tak på hönsgården och vi har fått behålla äggen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #5 skrivet: 22 sep-22 kl 22:33 »
Bra val (om inte snön knäcker taket...) för med ett tak så blir livet säkrare för hönsen. Och de kan vara ute längre in på hösten.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #6 skrivet: 23 sep-22 kl 08:33 »
Bra val (om inte snön knäcker taket...) för med ett tak så blir livet säkrare för hönsen. Och de kan vara ute längre in på hösten.

Det behöver ju inte vara ett tungt tak, jag har satt upp ett blått nät som tak. som vanligtvis används i fruktträd mot fåglar.
Vi har svalor i stallet och ställer man upp fönster på glänt, istället för att lyfta ut hela, så klarar svalorna att glida in men kråkor och skator hålls borta.

Nu är det bara råttor och möss som gisslar.... det finns inget bete kvar som fungerar. Provat allt från lax, korv, filé, ost, smör, kaviar, leverpastej, kolasås, chokladsås, lakritskäck, grovt danskt surdegsbröd, marmelad, fröbollar.....de är så jävla smarta. Har ni några tips. Anticimex kommer varje vinter och lägger ut gift dessutom. En vinter hade de ätit upp en halv storsäck spannmåls utsäde - underifrån. Flera hundra kg! Ursäkta att jag frångick ämnet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #7 skrivet: 23 sep-22 kl 09:17 »
Jag har fått ett nättak att rasa in. När snön fastnar och bygger på så blir det tungt.


Levandefällor av större modell kan vara lösningen så att de inte fattar att de är i fällan, eller att sitta på pass med salongsgeväret.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #8 skrivet: 23 sep-22 kl 11:45 »
Nu är det bara råttor och möss som gisslar.... det finns inget bete kvar som fungerar. Provat allt från lax, korv, filé, ost, smör, kaviar, leverpastej, kolasås, chokladsås, lakritskäck, grovt danskt surdegsbröd, marmelad, fröbollar.....de är så jävla smarta. Har ni några tips. Anticimex kommer varje vinter och lägger ut gift dessutom. En vinter hade de ätit upp en halv storsäck spannmåls utsäde - underifrån. Flera hundra kg! Ursäkta att jag frångick ämnet.

Prova med Snickers eller hundgodis (t ex Frolic). Eller se till att några katter stryker omkring där.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #9 skrivet: 10 okt-22 kl 09:24 »
Prova med Snickers eller hundgodis (t ex Frolic). Eller se till att några katter stryker omkring där.

snickers har nog inte används men katter....grannkatterna är ofta här en del t.o.m. sover hos hönsen, tyvärr är de nog veganer allihop (våra egna katter har inte heller jagat möss/råttor.
 
Nu i höst har tre möss lockats av köttbullar, har inte sett råttor än.
Ska skriva snickers på handlarlistan.

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #10 skrivet: 04 feb-23 kl 16:06 »
Har hört att jordnötssmör är attraktivt för möss.
Det finns tydligen en metod att fylla hink m vatten, bräda upp, jordnötssmör på något som rullar runt när musen eller råttan går ut till jordnötssmöret. Finns filmer på youtube, om man har panik, men har inte provat.
Däremot när vi hade vattenhink i hönshuset för många många år sen, innan vi slutade med hönor, så låg råttungar i hinken varje morgon.
Tydligen hade de sprungit längs reglarna och skulle hoppa över och istället hamnat i hinken. Råttmor hamnade i fälla och när vi öppnade den tog gammelkattan den.
Vi har plasttak på hönsgården, sätt med lutning så kan man sopa av om den inte är för hög eller bred. Haft rovfåglar som tagit hönorna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #11 skrivet: 05 feb-23 kl 00:23 »
Den som ställer vattenhink som musfälla på vintern brukar hälla i glykol för att det inte skall frysa. Den i Sverige vanliga glykolen är etylenglykol som är giftigt för däggdjur, så använd istället propylenglykol (finns bland annat på Biltemas båtavdelning) så ni inte blir av med katter eller hundar.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #12 skrivet: 05 feb-23 kl 01:06 »
Nu ska jag vara lite tråkig.

Det är på goda grunder olagligt att använda vatten (glykol) fyllda hinkar som musfälla. Att möss drunknar i vattenhinkar av misstag är en annan femma.

Vem vill simma runt - runt tills den drunknar med stor ångest? Ett grymt sätt att döda djur på.

Unna musen en en snabbare och mindre ångestfylld död.


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #13 skrivet: 05 feb-23 kl 18:58 »
Ja, lite konstigt att de där vippbrädorna fortfarande säljs.

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #14 skrivet: 07 feb-23 kl 01:06 »
Det är på Youtube jag sett den lösningen med jordnötssmör och vattenspann, inte svenska filmer, filmat med nattkamera och man blir rent mörkrädd när man ser filmerna, det fullkomligen svämmar över av råttor.
När jag gick i skolan (länge sen) stängdes soptippen i  Örebro. Pojkarna i klassen åkte ditt och sköt råttor med luftgevär om jag minns rätt, de tyckte det var väldigt spännande. Det var så illa så råttorna gick in i hus mitt på dagen, och upp i barnvagnar, hu.
Men normalt sett i Sverige tror jag att det är sällsynt?
Vi har klarat oss rätt bra med katter, fällor betade med ost när vi märkt att de är på gång, och foder i plasttunnor. Fodrar dock varje dag, inget tjafs med att fylla upp så det ligger foder kvar. Det funkar inte.
Apropå höns. När vi hade hönsen springande lösa för länge sen när vi hade mjölkkor, svarta små hönor var det, så hände det att katten kom med en mus, men gissa vilka som tog musen och sen slogs om den, jo det var hönorna det, haha. Berättade aldrig att hönorna åt möss dock, ville ju att familjen skulle äta äggen...

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Byggplastremsor för ingång- skatskrämmare?
« Svar #15 skrivet: 07 feb-23 kl 10:03 »
När jag gick i skolan (länge sen) stängdes soptippen i  Örebro. Pojkarna i klassen åkte ditt och sköt råttor med luftgevär om jag minns rätt, de tyckte det var väldigt spännande. Det var så illa så råttorna gick in i hus mitt på dagen, och upp i barnvagnar, hu.
Men normalt sett i Sverige tror jag att det är sällsynt?

Det var en sån där råttinvasion i ett bostadsområde utanför Sundsvall för några år sedan, i samband med att en stor förpackningsåtervinningsanläggning stängde och råttorna som hade funnits där förlorade sin vanliga försörjning. Men det gick över rätt snabbt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
MultiMan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser