Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kajor i hönshuset  (läst 1146 gånger)

gunbe

  • Inlägg: 6
    • Skåne
Kajor i hönshuset
« skrivet: 25 maj-22 kl 15:51 »
Hej, jag har ett litet hönshus och två hönor. Jag har aldrig haft problem med kajor tidigare men dom verkar ha blivit fräckare i år. Nu tar dom sig in i hönshuset och jag undrar om någon vet om en kaja kan ta ett helt hönsägg och flyga iväg med det, min trogna Maggan värper varje dag och nu finns det plötsligt inget ägg där.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kajor i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 27 maj-22 kl 14:13 »
Jag tror att den kan det, jag vet att de äter krossade ägg, men de är inte lika aggressiva som kråkor då kajor huvudsakligen lever av vegetabilier.
Det är dock intelligenta fåglar som kan överlista hönsen utan problem om de vill så att norpa ett ägg eller två är nog inga större problem.
Kajan har en mycket stark näbb som är skapad att gräva i jorden med så den kan till och med bända sönder hönsnät (jag vet det då jag försökte täppa till skorstenen med dubbelt hönsnät förra året, nu har de bändat sönder det...)

Enda som hjälper är att gå runt och täta så att de tappar intresset.
Till skillnad mot kråkor så brukar kajor tappa intresset efter en tid om deras gamla lekplats är saboterad och någonting annat lockar mer.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Kajor i hönshuset
« Svar #2 skrivet: 27 maj-22 kl 20:59 »
Pröva att sätta upp rovfågelbulvan eller rovfågelögon målade på en platta. Det kan räcka för att de inte vill vara kvar.
Vårt största problem med kajorna är att de förstör ensilagebalarna. De gör inte ett hål - de gör massor och så möglar fodret.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kajor i hönshuset
« Svar #3 skrivet: 27 maj-22 kl 23:37 »
Jag fick alltid rita en massa ögon och uggleprofiler på balarna (med vattenfast tusch), annars såg de som sagt ut som ett durkslag på hela framsidan, jag vet inte vad de hittar i dem dock, om det är gamla halvjästa fröer eller någonting sådant de är efter, funkade väl bättre än inget i allafall...

Finns ju sådana enklare berguvs bulvaner som är ett plastskal folk brukar sätta upp på tak och liknande, de brukar vara mycket billigare än de riktiga jaktbulvanerna.
Jag vet inte om de vänjer sig vid dem med tiden, till skillnad mot duvor som i princip alltid verkar gå på dem.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kajor i hönshuset
« Svar #4 skrivet: 28 maj-22 kl 08:56 »
Hos oss är det skatjävlarna som flyger in genom stallfönstret och snor alla svalor. Nu har vi faktiskt bara ett par kvar . Då fick jag lära mig att sätta fönstret på glänt istället för att lyfta av hela. Det funkar. Har en uggleatrapp precis innanför i avskrämmande syfte.
I rastgården har jag satt upp bärnät som tak så det hindrar lite. Du kanske kan få hjälp av plastfåglarna man sätter i snöre på högt svajigt spö, det funkar ju lite på fälten. Gaskanon kanske är lite och ta i?!
Det finns ju skrämmare med fågelskrin också, vet inte vilka de skrämmer men för oväsen gör dem.

Grannen berättade att de sett en stor räv utanför vårt hönshus i går kväll. Innan vi gick i pension så hade vi hunddagis/pensionat och då var gården revirmarkerad av alla hundar och ingen räv kom nära. Nu får vi kanske revirmarkera själva. Fan, har ju bara 4 hönor och tupp och gruppen är harmonisk.
Lycka till hoppas du hittar någon bra lösning.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kajor i hönshuset
« Svar #5 skrivet: 28 maj-22 kl 12:03 »
Skator och kråkor jagar aktivt på ett helt annat sätt, i synnerhet kråkor.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gunbe

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Kajor i hönshuset
« Svar #6 skrivet: 08 jun-22 kl 16:06 »
Tack för tipsen. Jag kanske provar en bulvan på spö eller målar några uggleögon nånstans (men skrämmer det inte hönsen då?), ugglebulvan har jag provat men den struntar dom i efter några timmar. Gaskanon hade nog inte grannarna gillat hahah  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser