Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökelser - göra själv?  (läst 2391 gånger)

peppe81

  • Inlägg: 11
    • -
Rökelser - göra själv?
« skrivet: 14 mar-22 kl 09:32 »
Hej! Jag har under en längre tid gått och tänkt på om man kan göra rökelser själv? Ni vet sådana som ofta kommer från Indien. Är det någon som har erfarenhet av detta eller kanske har någon information att dela?

Haj haj!  :)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Rökelser - göra själv?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-22 kl 10:38 »

Jag hittade denna länk från 2016 men fortfarande intressant: Hur gör du din egen rökelse och vart du finner material till din personlig rökelse
beroende av vilka doftar du gillar https://wicca.se/2016/12/06/gor-din-egen-rokelse/
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

peppe81

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Rökelser - göra själv?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-22 kl 10:46 »
Jag hittade denna länk från 2016 men fortfarande intressant: Hur gör du din egen rökelse och vart du finner material till din personlig rökelse
beroende av vilka doftar du gillar https://wicca.se/2016/12/06/gor-din-egen-rokelse/

Tack så mycket! Ska kolla.. Vore kul att försöka hitta en guide med lite bilder

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Rökelser - göra själv?
« Svar #3 skrivet: 15 mar-22 kl 10:58 »

(relaterat bilder) finns på gettyimages.se under fotografier/rökelse
endast bilder för inspiration och ingen guide!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rökelser - göra själv?
« Svar #4 skrivet: 15 mar-22 kl 12:57 »
Notera att rökelse är typ lika bra som tobak för hälsan, så elda inte inomhus. Min sambos pappa är buddhist och tokig i såntdär och bränner det inne i lägenheten hela tiden och väggarna är sotiga.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Rökelser - göra själv?
« Svar #5 skrivet: 15 mar-22 kl 13:14 »
Notera att rökelse är typ lika bra som tobak för hälsan, så elda inte inomhus. Min sambos pappa är buddhist och tokig i såntdär och bränner det inne i lägenheten hela tiden och väggarna är sotiga.

Om du använder rökelsepinnar skal man tänka på att släcka/lägga pinnarna i ett eller annat som är eldfast
annars är det exakt som att lämna ett tänt stearinljus!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rökelser - göra själv?
« Svar #6 skrivet: 15 mar-22 kl 13:32 »
Det finns studier som visat att rökelse inte är bra för dig, en studie visade att det var värrre än tobak t.om. fast den var gjord endast på djur.

Och stearinljus inomhus är inget som är hälsosamt heller.

 

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Rökelser - göra själv?
« Svar #7 skrivet: 15 mar-22 kl 14:01 »
Det finns studier som visat att rökelse inte är bra för dig, en studie visade att det var värrre än tobak t.om. fast den var gjord endast på djur.

Och stearinljus inomhus är inget som är hälsosamt heller.

(Vet inte om frågan var till peppe 81)!

Jag använder inte rökelse och röker inte men det är hemskt med djurförsök
kanske försök på människor var en bättra ide!
Stearinljus är inte ohälsosamt om de bränner med en lugn låga!

« Senast ändrad: 15 mar-22 kl 14:10 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

George Donets

  • Inlägg: 7
SV: Rökelser - göra själv?
« Svar #8 skrivet: 16 nov-22 kl 01:02 »
Hej

När jag själv började experimentera med rökelse använde jag  veldigt få ingredieser och experimenterade mycket. Men vissa saker är klokt att tänka på innan du börjar.

När du gör rökelse så tänk på att växtmaterial i sig innehåller farmakologiskt aktiva substanser som kan sätta i gång förändrade medvetandetillstånd. Många örter i torkat form kanske inte luktar lika gott när man brinner dom på kol och kan vara giftig att andas in. Detta gäller även kådor och reciner  Så i början kan det vara smart att göra dessa experimenten utomhus. Eller vädra medan du håller på.

De flesta här är väl känd med att dofter, arom och rökelse kan ha en en stärk påverkan på olika sinnestillstånd eftersom de stimulerar olika nervbanor som  finns i hjärnan. På det viset kan en rökelse eller arom eller olja fungera som en katalysator som orsakar här högre former av medvetenhet. Många rökelser och aromer innehåller även naturliga feromoner som skickar meddelande till hjärnan och kan skapa starka reaktioner och  framkalla hallucinationer, även minnen som ligger gömd någon stans i hjärnan kan framkallsa med hjälp av dofter. Att ha detta i åtanke när man börjar lukta sig fram är ett bra sätt att lära känna både sig själv och örten/kådan. Blir det för mycket" input" i nosen kan det vara bra att ha lite pulverkaffe tillhands att lukta på inemellan, eftersom det rensar upp hjärnan och näsan lite. Lägg märke till skillnader mellan naturliga dofter och kemiska.

Ett tips är också att välja vilken tradition/ materia magica du vill följa i början och skaffa en bra bok om ämnet som du kan utgå ifrån som inehåller grunderna. Som du säger så finns det mycket information på internet, men man måste nog leta andra platser för att hitta kunnskap och erfarnehet.

Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser