Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El- vinsch till vajerkran  (läst 2868 gånger)

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
El- vinsch till vajerkran
« skrivet: 05 mar-22 kl 13:36 »
Jag har en vajerkran till min MF30. Den är just nu trasig och när den fungerar är den väldigt jobbig att använda. Och dessutom farlig.

Hur ska jag göra för att byta ut den mot en el-vinsch? Hur kraftig vinsch behöver jag om den ska dra timmer i skogen? Kanske inte de tyngsta men i alla fall stora stockar.

Räcker det med två stora "fritidsbatterier" för att driva vinschen? Planen är att jag laddar dem hemma. Traktorns generator kommer inte klara av att ladda batterierna under drift.

Tanken är alltså att helt ta bort vajern och vajerntrumman och behålla kranen.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #1 skrivet: 05 mar-22 kl 16:29 »
De elektriska som är till ATV och bilar är fruktansvärt långsamma, men de orkar. Och har du två fulladdade batterier (och gärna lite laddning från traktorn, eftersom du kanske har den igång några timmar) så kommer det att fungera. Men som sagt, långsamt går det...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #2 skrivet: 05 mar-22 kl 18:05 »
Tittade på min som jag har på båtkärran. Den står det 5000 på, och det brukar vara lbs de skriver ut så lite drygt 2 ton. Den skulle orka med att dra timmer, och skulle vara smidig när man väl fick fram stocken till kärran och skulle lyfta, men att vinscha hem... Då skulle det vara enstaka träd, inte att man fällt ett tiotal på en svåråtkomlig plats så man fick vinscha 30 meter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #3 skrivet: 05 mar-22 kl 18:09 »
Har du hydralik i traktorn?
Eller kraftuttag.

Då kanske det skulle vara bättre att försöka hitta en lösning med hydralik i stället.


När det gäller laddning så är det bästa alternativet att hänga på en herregössesgenerator på traktorn, det går att ha två och låta den ena gå mot winchbatterierna.
Du behöver komma upp dig lite i storlek eller åtminstone titta på hur snabbt dom går.
Det finns ruskigt snabba elwinchar men dom kostar herregösses också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #4 skrivet: 05 mar-22 kl 19:15 »
Ja, jag gjorde bort mig en gång och trodde en ATV-vinsch skulle vara i hastighet som vinschen på skogstraktorn (en vanlig mekanisk vajerkran som drivs med kraftuttaget). Hade inte provkört innan jag åkte ut, så det blev armkraft den dagen för att inte otåligheten skulle fördärva humöret fullständigt. När skogstraktorn står på lite hög tomgång så går man ju i normal takt bredvid och kan styra stocken förbi hinder, så den drar väl in med 3-4 km/h. Det är den hastigheten man behöver på en elvinsch om det skall vara kul att jobba. Oftast ligger de på en tiondel av den hastigheten. Och jag tror att man hamnar någonstans på 5 hästkrafter om man skall få kraften och farten som en vanlig vajerkran har. Förutom priset som skogsvilde påpekar så kommer en sådan att dra en hel del ström från ett 12-voltsystem.

Jag jobbar ibland med en vinsch som drar ca 100 kilo rakt upp i 2-3 km/h. Den går på 12V och värmer inte kablarna så värst (tror den är på 1 hk). På snötäckt mark skulle den klara rätt stora stockar, men då finge man ha en till med vanlig snigelutväxling för att kunna lyfta stocken när den kommer fram. Och visst, det är inte tokigt att ha två vinschar, en som drar i behaglig takt och en som lyfter i långsam, säker takt. Då kan man ju ha en behagligare lina till dragvinschen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #5 skrivet: 05 mar-22 kl 20:45 »
...Och jag tror att man hamnar någonstans på 5 hästkrafter om man skall få kraften och farten som en vanlig vajerkran har. Förutom priset som skogsvilde påpekar så kommer en sådan att dra en hel del ström från ett 12-voltsystem...
Min snabba uträkning ger omkring 300 ampere. Det vill säga inte realistiskt. En winch med den kraften måste nog drivas av kraftuttaget.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #6 skrivet: 06 mar-22 kl 09:12 »
Har du hydralik i traktorn?
Eller kraftuttag.

Då kanske det skulle vara bättre att försöka hitta en lösning med hydralik i stället.

Kraftuttag finns.

Det är en väldigt liten traktor.

Det går att begära hjälp från grannar så kommer de med sina fina grejer men det är förstås inte lika roligt. Och inte lika behändigt. :)

Tanken är att ta ner en stor del av de mogna träden under det kommande året.

Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #7 skrivet: 06 mar-22 kl 09:27 »
Hur trångt är det, går det att binda stocken med lång lina i traktorn och dra ut den genom att köra rakt framåt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #8 skrivet: 06 mar-22 kl 10:38 »

Det är en väldigt liten traktor.

Tanken är att ta ner en stor del av de mogna träden under det kommande året.
MF30 är ju i alla fall en bra liten traktor, så har du bara skogskedjor och en vettig vagn så kör du ut rätt skapliga lass. Jag skulle definitivt fixa till den vajerkran du har. Farliga är de ju om man står fel eller inte tänker sig för, men det är ju motorsågen också, och att över huvud taget jobba med manuell avverkning. Jag funderade på radiostyrning till min för att få det smidigt

En stor del av de mogna träden? Är det 10, 100 eller ännu fler vi pratar om. Gran eller tall.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #9 skrivet: 06 mar-22 kl 10:56 »
Kraftuttag finns.

Det är en väldigt liten traktor.

Det går att begära hjälp från grannar så kommer de med sina fina grejer men det är förstås inte lika roligt. Och inte lika behändigt. :)

Tanken är att ta ner en stor del av de mogna träden under det kommande året.
Då är hydralwinch nog det du ska satsa på.
Inte gratis det heller.
Men både smidigt, och hyffsat snabbjobbat.

Ett alternativ är en kapsnanwinch.
I princip en rulle som snurrar och man lägger repet runt något varv och reglerar hastigheten genom att dra åt det.

Dock inte något som man använder allt för ofta längre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #10 skrivet: 06 mar-22 kl 12:31 »
Jag glömde skriva att fjärrkontroll är viktigt. Speciellt när det är 30 meter mellan traktorn och träd.

Kanske 50 träd? Några granar är bamsingar, 200 cm i diameter.

Manuell vajerkran är inte aktuellt, även om den går att renovera.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #11 skrivet: 06 mar-22 kl 12:57 »
Jag glömde skriva att fjärrkontroll är viktigt. Speciellt när det är 30 meter mellan traktorn och träd.

Kanske 50 träd? Några granar är bamsingar, 200 cm i diameter.

Manuell vajerkran är inte aktuellt, även om den går att renovera.
Om du har gran med 200cm diameter tycker jag du ska försöka spara den/dem, du lär inte hitta varken sågverk eller massavedsköpare som vill ha så grovt och de är rätt unika, jag tror Sveriges grövsta gran är 2,5m i diameter.

Om du måste fälla dem kan du lika gärna sönderdela dem på plats då du med din traktor sannolikt inte kan hantera så stort oavsett vilken  vinch du sätter på.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #12 skrivet: 06 mar-22 kl 13:40 »
200cm måste väl vara omkretsen? Det ger en diameter på 64cm vilket är en ordentligt stor gran, men inte orimligt stor. Mina största är också omkring den storleken och jag ser ganska sällan större än så

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #13 skrivet: 06 mar-22 kl 13:58 »
200cm måste väl vara omkretsen? Det ger en diameter på 64cm vilket är en ordentligt stor gran, men inte orimligt stor. Mina största är också omkring den storleken och jag ser ganska sällan större än så
Måste det?  Det finns enstaka grova träd och de bör man kanske spara till barn och barnbarn.

En gran med 2m omkrets är väl inget speciellt även om det inte är nått som passar på min lilla sågbänk med 1m klinga eller efterfrågas i en vanlig timmerprislista.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #14 skrivet: 06 mar-22 kl 14:05 »
Speciellt och speciellt, det är i alla fall rejäla stockar som är tunga och jobbiga att hantera.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #15 skrivet: 06 mar-22 kl 16:06 »
Min granne sköt en gris som var 2 meter mellan ögona ;D Tror nog Anders skarvar för att få igång en norrlänning eller två...

Granar är ju i alla fall hanterbara med en liten traktor, vajerkran och en ensam fritidsbrukare vid spakarna.

Ok, inte renovera mekaniska vinschen, då är det nog roligast att köpa en liten hydralvinsch med fjärrkontroll. Om du inte redan har det så kan du ju när du ändå geggar med hydrauliken sätta dit en kolv på bommen så det blir lättare att lasta. Du kan också vara tvungen att sätta dit en extern hydralpump, för de där gamla traktorerna har inte så stora.


Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #16 skrivet: 06 mar-22 kl 18:24 »
Omkretsen! Sorry, fel av mig!


Nåja, det var inte frågan.

Jag har inte hydraulik på traktorn men kraftuttag finns det.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #17 skrivet: 06 mar-22 kl 18:41 »
Man kan ju sätta pumpen på kraftuttaget. Typ denna https://www.olssonparts.com/se/sv/utrustning/hydraulik/traktorvaxel/traktorvaxel-med-pump/traktorvaxel-med-pump/45913/45913

Men det går ju att montera mer permanent framme på motorn.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #18 skrivet: 02 apr-22 kl 22:11 »
Jag kör med en mekanisk vinsch och ser inga problem med det såvida den är i skick och har en ordentlig välfungerande broms. I år har jag huggit och kört ut ungefär 110 stockar och i fjol var de omkring 160 plus några lass ved så jag vet att det fungerar.
Renovera den gamla vinschen säger jag. Komplettera med hemgjord broms om det behövs. Det lär finnas fjärrstyrningsenheter att köpa.

Elvinschar är fruktansvärt långsamma och behöver mer elektricitet än generatorn på din traktor kan leverera eller mer batterier än du kan få med dig till skogs. Det blir inte många stockar om dagen med den.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: El- vinsch till vajerkran
« Svar #19 skrivet: 03 apr-22 kl 10:51 »
Ja, man blir förvånad över den mekaniska vinschens funktion. En enkel och väldigt pålitlig uppfinning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 7 användare (1 dolda)
Hantverkaren, xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser