Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?  (läst 1597 gånger)

Livetvidsjön

  • Inlägg: 4
    • -
Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« skrivet: 07 feb-22 kl 11:03 »
Vi bygger för tillfället akut en slunglokal för en produktion på ca 3 ton per säsong. Tidigare har vi kunnat hyra in oss på en befintlig slunglinje men det är tyvärr inte aktuellt för kommande säsong.

Det mesta börjar nu falla på plats förutom omröraren. Vi har helt enkelt inte budget för att köpa en ny tank för 60k+ och letar just nu på begagnatmarknaden, vilket har visat sig vara svårt.

Finns det någon här som har varit i en liknande situation och hittat en lösning? Vi tänker oss att behovet kommer att ligga på att tappa 500-1000 kg per tillfälle. Mindre producenter kör med borr och propeller och större köper helt enkelt in en färdig tank, men hur gör producenter i mellansegmentet?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-22 kl 12:43 »
Inte för att jag håller på med bin, men har du tittat på mindre mjölktankar? De är ju i rostfritt och isolerade för kylning (som man kan köra värme i), och lättdiskade. De senaste decennierna har ju mindre mjölkgårdar försvunnit totalt, rena utrotningen.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #2 skrivet: 07 feb-22 kl 13:23 »
Borde inte storkoksgrytor från restaurang fungera till rätt pris

Livetvidsjön

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #3 skrivet: 07 feb-22 kl 13:28 »
Inte för att jag håller på med bin, men har du tittat på mindre mjölktankar? De är ju i rostfritt och isolerade för kylning (som man kan köra värme i), och lättdiskade. De senaste decennierna har ju mindre mjölkgårdar försvunnit totalt, rena utrotningen.

Tack för tipset! Vi har köpt in ett par gamla mjölktankar för klarningsprocessen men för att kunna ympa den så krävs det en tank med platt botten samt någon form av omrörning, det är det jag har svårt att hitta alternativa lösningar till. :)

Livetvidsjön

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #4 skrivet: 07 feb-22 kl 13:29 »
Borde inte storkoksgrytor från restaurang fungera till rätt pris

Det kan fungera till själva kärlet, men behöver fortfarande någonting som kan röra om i 1 ton honung konstant. Ändå, ett steg på vägen med ditt tips. Tack!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #5 skrivet: 07 feb-22 kl 13:46 »
Det finns en Ungersk biredskapstillverakare som heter Konigin. Lågpris, med ett rykte av dålig kvalitet på slungor och knivavtäckare bland annat.

Skogens honung i Vimmerby är svensk återförsäljare.

När jag behövde större tank för att röra ut levande ymp och koppla till tappmaskinen så jämförde jag offerter från en lång rad tillverkare. Jag resonerade mig fram till att på en dubbelmantlad tank med värmepatron och kraftigt rörverk finns inget som kan gå sönder utan att enkelt lagas i framtiden, så jag äger sedan några år en från Konigin. Inget att klaga på ännu från min sida.

Fördelen med en högsmal tank jämfört med en begagnad mjöktank är att den förstnämnda tar oerhört liten golvyta i anspråk.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Livetvidsjön

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #6 skrivet: 07 feb-22 kl 14:16 »
Det finns en Ungersk biredskapstillverakare som heter Konigin. Lågpris, med ett rykte av dålig kvalitet på slungor och knivavtäckare bland annat.

Skogens honung i Vimmerby är svensk återförsäljare.

När jag behövde större tank för att röra ut levande ymp och koppla till tappmaskinen så jämförde jag offerter från en lång rad tillverkare. Jag resonerade mig fram till att på en dubbelmantlad tank med värmepatron och kraftigt rörverk finns inget som kan gå sönder utan att enkelt lagas i framtiden, så jag äger sedan några år en från Konigin. Inget att klaga på ännu från min sida.

Fördelen med en högsmal tank jämfört med en begagnad mjöktank är att den förstnämnda tar oerhört liten golvyta i anspråk.


Stort tack för svar Thomas! Grymt bra priser, möjligtvis får vi tänka om och burka i etapper istället för 500 kg åt gången som vi gjort tidigare år. Får jag fråga vad du använder för tappmaskin?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #7 skrivet: 07 feb-22 kl 19:24 »

Stort tack för svar Thomas! Grymt bra priser, möjligtvis får vi tänka om och burka i etapper istället för 500 kg åt gången som vi gjort tidigare år. Får jag fråga vad du använder för tappmaskin?

Konigin tillverkar sina tankar mot beställning, för varje 100 liter upp till 5 000 tror jag det var. Så 1 000 kg per batch lär ni kunna beställa en tank för.

Jag har Lysons tappmaskin.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #8 skrivet: 08 feb-22 kl 10:29 »
Har du kollat hos skrothandlare ? Exempelvis skrothandeln i Hästveda ?

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-22 kl 16:56 »
En 5-600 L mjölktank borde gå att få tag på för överkomliga pengar och den rymmer nog bra mycket honung. Frågan är väl om det inte skulle gå att modifiera en original omrörare så att den fungerar med honung. Korta ner omrörarbladen, eller göra helt nya smalare. Så kan man koppla in varmvatten i tankens kylslinga
 Personligen jag skulle definitivt prova.
Dom brukar dyka upp på blocket lite nu och då

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-22 kl 20:37 »
En 5-600 L mjölktank borde gå att få tag på för överkomliga pengar och den rymmer nog bra mycket honung. Frågan är väl om det inte skulle gå att modifiera en original omrörare så att den fungerar med honung. Korta ner omrörarbladen, eller göra helt nya smalare. Så kan man koppla in varmvatten i tankens kylslinga
 Personligen jag skulle definitivt prova.
Dom brukar dyka upp på blocket lite nu och då

En gammal 600 L mjölktank tar ett enormt utrymme i anspråk. En högsmal tank med dubbelmantel och ett kraftigt integrerat rörverk tar 0,7 m2 i anspråk, knappt...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #11 skrivet: 19 feb-22 kl 12:02 »
En gammal 600 L mjölktank tar ett enormt utrymme i anspråk. En högsmal tank med dubbelmantel och ett kraftigt integrerat rörverk tar 0,7 m2 i anspråk, knappt...
Och kräver vilken takhöjd?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #12 skrivet: 19 feb-22 kl 12:26 »
Och kräver vilken takhöjd?

Det beror på vilken volym och vilken diameter det gäller. Min är på 300 liter, dvs 400 kilo honung. Den är 1 510 mm till cisternens överkant, sen bygger rörverkets motor och snäckväxel ytterligare 225 mm på höjden.

Har man farhågor kring höjden för en viss storlek är det ju lämpligt att kontakta återförsäljaren...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Omrörare för 500kg - 1000kg Hur gör ni?
« Svar #13 skrivet: 19 feb-22 kl 12:28 »
Och röret från honungspumpen bygger 40 mm över cisternkanten...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser