Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elkostnader..  (läst 11431 gånger)

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #20 skrivet: 16 jul-21 kl 00:26 »
då en enklare pump då en motsvarande pump som i huset hade kostat runt 18-20 enligt de offerter jag tog in. Och pumpen kan vid behov hålla 20 grader inne även om det är 30+ ute. Det klarar ingen vedspis.....
I nuvarande väder (>30° på eftermiddagarna) kan jag faktiskt fundera på att lägga de där 20" på en värmepump till nästa sommar, kyla kan vara värt pengarna även om skogen och ekonomin mår bättre av att uppvärmningen sker med ved.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #21 skrivet: 16 jul-21 kl 11:30 »
Det rummet vi har värmepumpen i håller vi så gott det går stängt och har värmepumpen ställd på 24 grader i kyl-läge. Rätt skönt att ha ett svalt rum att gå in i ibland. Tänk vad relativt det är, 24 grader känns svalt nu, men i vintras kändes det övervarmt...

Värmepumpen har gått 2, kanske 3 veckor den här sommaren och skulle jag gissa på förbrukningen så stannar den nog på 200-300 W. Klart värt det när pumpen ändå sitter där.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Elkostnader..
« Svar #22 skrivet: 16 jul-21 kl 13:34 »
jag har i stort 20 grader inne året runt. pumpen har varit avstängd några veckor hittills i år men går nu på kyla. normalt är den inställd på auto vilket innebär att kyla går på själv om tempen överstiger 20,likaså går värmen igång om den understiger 20. detta får man tänka på vintertid om man skulle tända ljus eller i kaminen. då måste den vara inställd på värmeläge. Jag är supernöjd med min pump och den har tjänats in flera gånger om jämfört med vanliga elelement men även om man jämför med köpt ved. samtidigt slipper man vedhanteringen,askan,sotningen samt bärandet i ur o skur. den absolut bästa och nästan mest arbetsinsparande investering jag gjort. Tvättmaskinen är dock snäppet vassare när det gäller arbetssparande. Har fan hade de tid förr?

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #23 skrivet: 16 jul-21 kl 21:17 »
Har fan hade de tid förr?
Ingen tv och framför allt inget internet
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #24 skrivet: 10 aug-21 kl 21:45 »
Nu när det mörknat den 10 Augusti kostar elen 120Eur i SE4, har ni fyllt vedbodarna eller hoppas och tror ni att det blir billigare i vinter än en vanlig sensommarkväll med 13-14° värme?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elkostnader..
« Svar #25 skrivet: 10 aug-21 kl 21:58 »
Klart att vedboden är full, överfull till och med. Det går inte att förlita sig på elen i detta land och desto kallare vinter desto större risk för haveri.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #26 skrivet: 10 aug-21 kl 22:25 »
Priset har ju havererat redan nu
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elkostnader..
« Svar #27 skrivet: 11 aug-21 kl 09:14 »
Havererat uppåt eller nedåt?

Jag tror tyvärr elpriserna kommer stiga rejält eftersom vi integrerar elmarknaden med europa, vilket jag anser  är ett misstag, vi kommer få priser som stiger mot tyskarnas nivå och dom kommer få lite sänkta priser tack vare billigare nordisk el.

Helst skulle jag se vi hugger av kablarna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elkostnader..
« Svar #28 skrivet: 11 aug-21 kl 09:38 »
Havererat uppåt eller nedåt?

Jag tror tyvärr elpriserna kommer stiga rejält eftersom vi integrerar elmarknaden med europa, vilket jag anser  är ett misstag, vi kommer få priser som stiger mot tyskarnas nivå och dom kommer få lite sänkta priser tack vare billigare nordisk el.

Helst skulle jag se vi hugger av kablarna.
Allt handlar om att gynna den blödande statskassan. Kan man inte krama ut mer skatt ur befolkningen får man sälja deras ström istället.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #29 skrivet: 11 aug-21 kl 09:52 »
Havererat uppåt eller nedåt?
På tok för högt för årstiden, nu är priset 109EUR i hela Sverige och Finland, som en kall måndagsmorgon i Februari.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #30 skrivet: 11 aug-21 kl 10:12 »
Allt handlar om att gynna den blödande statskassan. Kan man inte krama ut mer skatt ur befolkningen får man sälja deras ström istället.
Att sälja strömmen ser jag inget fel med, problemet är ju att vi lagt ner kraftproduktionen av politiska skäl.
Nu är elen 5ggr så dyr som den borde vara denna årstid, fundera på vad det kan innebära privatekonomiskt i Jan-Feb om ni har uppvärmning med värmepump, elpatron eller motsvarande.

Den som tror att det går att kapa kablarna/sluta sälja strömmen bör personligen och helst utan bidrag satsa på helt egen produktion av energi och köra ödrift.
Samhället är beroende av fungerande handel länder emellan, när det blåser ordentligt i Danmark kan vindkraftverken producera tillräckligt åt SE4 i Sverige och öst och sörlandet i Norge, då kan vi spara i vattenkraftsmagasinen till vindstilla nätter i Januari då solfångarna inget ger i Skandinavien.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elkostnader..
« Svar #31 skrivet: 11 aug-21 kl 10:13 »
Allt handlar om att gynna den blödande statskassan. Kan man inte krama ut mer skatt ur befolkningen får man sälja deras ström istället.

Det tror jag inte på, detta är en konsekvens av en fri elmarknad där vinstintresset styr. Staten borde förstatliga all elproduktion för att få fason på det om du frågar mig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elkostnader..
« Svar #32 skrivet: 11 aug-21 kl 10:21 »
Jag tycker dessutom vi kan dela elen mellan de nordiska länderna och ha en gemensam nordisk marknad. Det är kontinentala europa som vi inte borde inte integrera oss med för deras situation är helt åt helsike och dom, speciellt tyskarna, vill ha nordisk el för att rädda dom från deras egna policy-misstag.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Elkostnader..
« Svar #33 skrivet: 11 aug-21 kl 12:37 »
Allt handlar om att gynna den blödande statskassan. Kan man inte krama ut mer skatt ur befolkningen får man sälja deras ström istället.
staten äger en väldigt liten del av elproduktionen. Så det argumentet håller ju inte. Marknaden styr och den påverkas av tillgång och efterfrågan. Tyvärr är tillgången inte alltid den bästa så då drar priset iväg.  dessutom så är merparten av priset "avgifter" och skatter. De kommer ju staten till del .men staten styr inte elpriset,det är en fri marknad. Vad vi behöver är mer produktion. Där spelar ju givetvis producenterna en stor roll men det är sällan vi ser några större projekt inom nybyggnation av el. De gynnas ju också av att hålla priserna höga. bolagen tjänar miljarder varje år framförallt på de monopolistiska nätavgifterna. Där hade jag gärna sett en kraftig reglering alternativt att staten tar över stamledningarna.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #34 skrivet: 11 aug-21 kl 13:12 »
Där hade jag gärna sett en kraftig reglering alternativt att staten tar över stamledningarna.
Staten äger stamledningarna via sin myndighet Svenskakraftnät.

Tyvärrr staten ingen bra ägare trots att tillgången borde ägas, förvaltas och underhållas för medborgarnas bästa är ägarna långsamma med förnyelse och tillgången på kraft i SE3 och SE4 är ofta otillräcklig så ett förstärkt stamnät har behövts sedan slutet på förra årtusendet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Elkostnader..
« Svar #35 skrivet: 11 aug-21 kl 13:43 »
staten äger en väldigt liten del av elproduktionen. Så det argumentet håller ju inte. Marknaden styr och den påverkas av tillgång och efterfrågan. Tyvärr är tillgången inte alltid den bästa så då drar priset iväg.  dessutom så är merparten av priset "avgifter" och skatter. De kommer ju staten till del .men staten styr inte elpriset,det är en fri marknad. Vad vi behöver är mer produktion. Där spelar ju givetvis producenterna en stor roll men det är sällan vi ser några större projekt inom nybyggnation av el. De gynnas ju också av att hålla priserna höga. bolagen tjänar miljarder varje år framförallt på de monopolistiska nätavgifterna. Där hade jag gärna sett en kraftig reglering alternativt att staten tar över stamledningarna.

Staten äger vattenfall som är den största producenten. Finska staten kontrollerar Fortum som i sin tur kontrollerar Uniper. Lite osäker på vem som kontrollerar Eon.

Det finns en stor ekonomisk morot för elbolag av att ha en bristsituation på elmarknaden. (priset blir högre)

Lika så har jag en känsla av att bolagen själva till viss del försöker påverka priserna. Fel på reaktorer är mycket mer frekventa när priset är lågt än när priset är högt. Lika så är tiden för att åtgärda felen längre när det finns ett överskott på el. Det är ett väldigt tydligt samband, därför jag noterat saken. Jag kan givetvis inte bevisa något. Det är bara en observation jag gjort.

Personligen tror jag att man får titta på vad som är viktigast. Anser man att växthuseffekten är vårt största problem så ska man satsa på tekniker som minskar koldioxidutsläppen och acceptera nackdelarna som vald teknik har. Du kan inte få allt.

Den enda realistiska baskraften att bygga idag är kol, gas eller kärnkraft. De flesta av våra älvar är redan reglerade så det finns inte så mycket att hämta där. Allt annat är förhoppningar om framtiden. Finns inget bolag som skulle våga bygga en något av detta givet det politiska klimatet idag. Alla vill ha tekniker som inte finns, och då blir inget byggt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Elkostnader..
« Svar #36 skrivet: 11 aug-21 kl 16:05 »
Det finns en stor ekonomisk morot för elbolag av att ha en bristsituation på elmarknaden. (priset blir högre)

Nej. Elmarknaden fungerar inte så.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Elkostnader..
« Svar #37 skrivet: 11 aug-21 kl 16:40 »
Nej. Elmarknaden fungerar inte så.

Jo, det är precis så el-marknaden fungerar. Inget unikt egentligen. Följer man el-priset dag för dag, år för år så är det väldigt tydligt att tillgången på el är väldigt styrande för priset.

Väldigt förenklat är Nordpool en börs där utbud och efterfrågan styr priset timme för timme. Sista budet som accepteras sätter priset för den timmen. Elen handlas dagen före användandet. I praktiken blir det tillgången på olika energislag som styr priset. Tillgångsslag som måste bli utav med sin el har ett lågt pris eftersom dom måste sälja sin el, exempelvis vindkraft, överskott i vattenmagasin, (kärnkraft av div orsaker). Kol, gas, och olja kommer sist då de är dyrast att producera och är det energislag som aktiveras sist. Vi har ett högt elpris just nu eftersom vi har lägre än normal nivå i vattenmagasinen, en kärnreaktor har stått stilla längre än väntat och kolpriset är högt samt att förbrukningen har gått upp "efter" Corona.

Du får gärna förklara din ståndpunkt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Elkostnader..
« Svar #38 skrivet: 11 aug-21 kl 19:34 »
Priset på de flesta marknader bestäms av utbud och efterfrågan, men elmarknadens priser är faktiskt mest beroende av efterfrågan, inte tillgången som du skriver. Efterfrågan skiftar hela tiden, beroende på t ex väder, dag timme. Tillgångskurvan däremot är mycket mer stabil. Den börjar med de stabila kärnkraft och vattenkraft, kompletteras med vindkraft, och det är först när det kniper som man tar till tex fossila elkällor. Och kol och olja är inte baskraft, som du påstod. Ingen elleverantör har heller nytta av att t ex fejka fel på reaktorer som du påstår, för att höja priset. Det skulle vara ren förlust att göra så. Istället försöker alla elleverantörer att leverera så mycket el man kan, med så lågt pris som möjligt. Det är ju produktionspriset som bestämmer om man får leverera. Är priset för kilowatten för högt så blir verket stillastående. Och det priset kan alltså inte leverantören sätta själv, utan det är de rena produktionskostnaderna som bestämmer.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #39 skrivet: 11 aug-21 kl 19:47 »
När priset för någon vecka sedan tillfälligt var nere på enstaka euro tror iaf jag att det berodde på att vindkraften levererade lika mycket el som marknaden kunde konsumera.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser