Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfråga  (läst 909 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Färgfråga
« skrivet: 09 mar-21 kl 15:17 »
Ni som målar frigolitkupor. Använder ni pensel, roll eller sprayfärg? Vilket är enklast, bäst respektive mest prisvärt?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Färgfråga
« Svar #1 skrivet: 09 mar-21 kl 17:43 »
Tryckluft driven färgspruta, målat En låda med pensel, aldrig mer.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Färgfråga
« Svar #2 skrivet: 10 mar-21 kl 06:45 »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kallel

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Färgfråga
« Svar #3 skrivet: 10 mar-21 kl 08:09 »
Roller och pensel där den inte kommer åt. Tar några minuter per låda, helt rimligt om en bara har några stycken att måla.

I_am_mine

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Färgfråga
« Svar #4 skrivet: 12 mar-21 kl 09:46 »
Jag kör med en eldriven spruta. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/malarverktyg/elektriska-fargsprutor/fargspruta-059079?gclid=Cj0KCQiA1pyCBhCtARIsAHaY_5dmxDmPy60hV88sBUTiFdwIl3lgWyEjEB5ZzqIZG2o4RdVkJtwW9_0aArWgEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hinner 200 skattlådor på några timmar. 2 lager färg.

Penselmålning 2 lager tar dagar eller veckor....

Har läst lite recensioner nu och funderar kring spädning, hur mycket behöver du späda färgen på ett ungefär?
Jag har köpt Apidana och den är ju såpass tjock att det räcker med en rollning

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Färgfråga
« Svar #5 skrivet: 12 mar-21 kl 09:57 »
Tryckluft driven färgspruta, målat En låda med pensel, aldrig mer.

Men det är viktigt att man minst en gång har målat med pensel, så uppskattar man färgsprutan mycket mer, det blir alltså mycket roligare alla gånger därefter... :) Precis som det är väldigt viktigt att man slungar med handdriven minst en säsong, så blir slungningen sedan nästan ett nöje

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Färgfråga
« Svar #6 skrivet: 12 mar-21 kl 12:08 »
Jag har målat med roller och pensel med akrylatfärg.

Har inte varit så betungande men det beror ju på hur många lådor man ska måla.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Färgfråga
« Svar #7 skrivet: 12 mar-21 kl 13:01 »
Nej, jag har också målat med liten roller, det går snabbt om det är enkla lådor utan krusiduller, och så får man komplettera med pensel kring handtagen

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Färgfråga
« Svar #8 skrivet: 12 mar-21 kl 21:18 »
Har läst lite recensioner nu och funderar kring spädning, hur mycket behöver du späda färgen på ett ungefär?
Jag har köpt Apidana och den är ju såpass tjock att det räcker med en rollning

Det medföljer ett viskositetsmått med sprutan från Jula. Jag brukar spä färg till 30-35 sekunders tjocklek. Målar en dag då det inte är stekande sol, gärna tidigt på våren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Västgöte

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Färgfråga
« Svar #9 skrivet: 13 mar-21 kl 12:14 »
För vad det är värt: vid sidan om val av redskap finns ju också priset och kvalitén på färg. Många olika uppfattningar om vad som är "tillräckligt" god kvalité kan noteras.

Har själv så pass få samhällen att jag tycker mig ha råd med välkända märken. Inför en kommande leverans av några nya kupor har jag nyfiket börjat titta runt lite på priser. Det finns en slant att tjäna! Här två indikativa priser för burk 0,9 l akrylatfärg i valfri bruten nyans.

Colorama 429 kr - Alcro Bestå fasadfärg.
Bauhaus 279 kr - Beckers fasadfärg.

150 kr skillnad...nej, färg är verkligen inte billigt! 🌞


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 2 användare
ärt, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser