Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon med erfarenhet att köpa/sälja/skänka bort stort timmerhus?  (läst 1253 gånger)

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
Har ett äldre bostadshus i timmer på vår mark som vi inte har råd att renovera och det vore så tråkigt om det
bara stod där och förfaller mer än det redan gjort.
Timret är i rätt bra skick men någon del är i sämre skick.
Har hört att det finns folk med intresse som gärna kommer och plockar ner hus för att sedan bygga upp dem hos sig :)
Funderar på om detta går att sälja eller om man ska skänka bort det.
Någon med erfarenhet som kan dela med sig hur man kan gå till väga?

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Självklart ska du sälja det. Dock vet jag inte hur mycket du kan ta för det.

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
Ja det vore ju bra om man kunde få en slant för det.. dock är vissa fönster borta, ytterdörren inte i toppskick osv..
Det är mest ett skal- Golven på nedervåningen är det inte mycket med.. osv

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Det beror på vart det ligger.
Jag såg 2 timmerhus (stora) i Jämtland nyligen som såldes på tradera för 10 tusen och det blev inte ett enda bud.
Jag tror det är lättare att sälja små hus på runt 40kvm än stora hus på 100kvm.
Det är många som försöker sälja sådana hus på blocket och facebook och de verkar hålla budgivning. Så lägg upp en annons så får du ser om det finns efterfrågan.
Är huset väldigt stort så får du nog vara glad om någon vill plocka med sig huset gratis.
Ska man anlita någon att plocka ned det och sätta upp det sen går det ju många hundra tusen, så då vill man inte också betala för själv stommen.

Jag såg själv ett stort timmerhus som bortskänktes för avflyttning och det slutade med att jag köpte huset och tomten.
De hade aldrig hittat någon i det här området som hade velat flytta med sig huset eftersom det inte finns efterfrågan på sånt här, och det finns inte timmermän som kan ta på sig jobbet att plocka ned det heller, såvida man inte har tid att vänta i 3 år och kan betala överpris.

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
tack för tankar och info :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser