Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på bordsmodell Plan/rikthyvel  (läst 2207 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Tips på bordsmodell Plan/rikthyvel
« skrivet: 06 dec-20 kl 11:08 »
Då jag nu är pensionär och dragit ner på byggnads/målerijobben (kommer bara att ta byggnadsvård/dekorationsmålningsuppdrag)  blir det rimligt mer tid åt mitt möbelrenoveringsintresse.
dock saknas en mindre plan/rikthyvel i verkstan.  ibland behövs det hyvlas till ämnen som skall passa till ben,tunna brädor till bakstycken och lådsidor. Behöver ingen stor proffsmaskin( vid större jobb lånas hyveln i byns snickerifabrik). En bordsmodell sökes alltså. Tips? Bra kvalitet ,prislapp 5000?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tips på bordsmodell Plan/rikthyvel
« Svar #1 skrivet: 06 dec-20 kl 11:33 »
 Det jag tänker är nog inte det du efterfrågar då jag inte har någon erfarenhet av mindre maskiner.
Där finns ju äldre kombinationsmaskiner. hyvelbredd på 30 cm och du har klinga, fräs, långhålsborr + hyvlandet. Prislappen där är nog minst det dubbla du skriver men du har ingen värdeminskning i maskinen.
 I bland har jag sett dem på blocket, maskinfirmor är dyra då de är eftertraktade. Även om du inte nu tänker göra annat än hyvling så kanske tiden o din ökade vana vid maskinen ändrar läget.
 Hoppas du finner det som passar dej.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tips på bordsmodell Plan/rikthyvel
« Svar #2 skrivet: 06 dec-20 kl 14:22 »
Nu kommer väl TW att skrika rakt ut, men Biltemas https://www.biltema.se/verktyg/stationara-maskiner/snickerimaskiner/planhyvel-p-330-2000037497 tycker jag låter som ett bra alternativ. Liten maskin och överkomlig peng.

Jag har använt mig av en del elektriska maskiner från Biltema, och de har hållit över förväntan. Har bland annat deras minsta cirkelsåg som jag verkligen har plågat i säkert tio år nu, och den går fortfarande bra. Funderar själv på den där hyveln, för jag saknar planhyvel, men behöver inte hyvla stora mängder. Har tittat på Tritons maskin https://www.swedendro-tools.se/maskiner/stationara-maskiner/hyvla/triton som förmodligen kommer från samma fabrik i Kina, men den är lite dyrare och så gillar jag att bara ha fem mil till butiken om något behöver bytas.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tips på bordsmodell Plan/rikthyvel
« Svar #3 skrivet: 06 dec-20 kl 18:27 »
 AVGRUNDSVRÅL
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Tips på bordsmodell Plan/rikthyvel
« Svar #4 skrivet: 06 dec-20 kl 18:37 »
Den här hyveln köpte jag för några år sedan:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/bearbetningsmaskiner/hyvlar/rikt-planhyvel-250029/#tab02
Den har utgått ur sortimentet nu men jag kan väl försöka göra en betygsättning. Den tar inte mer än 20 cm bredd. Det är en aning för lite när man ska göra t.ex skärbrädor. Stålen börjar bli slitna nu och ett har hamnat någon tiondels mm snett nu. Anhållet till rikthyvlingen är ett rappel som inte håller vinkeln utan att man gör en ordentlig justering. Jag använder mycket sällan den delen så det gör mig inte så mycket.
Det har gått några hundra meter virke genom den så den har väl rätt att bli lite sliten. Förutom bredden tycker jag ändå att den har fungerat bra.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Tips på bordsmodell Plan/rikthyvel
« Svar #5 skrivet: 07 dec-20 kl 08:20 »
Skulle väl personligen se om man hittar en Inca eller Kity 636.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
Nina W, Skaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser