Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur få tag i vaktelfoder?  (läst 1369 gånger)

Joel Smith

  • Inlägg: 4
Hur få tag i vaktelfoder?
« skrivet: 18 okt-20 kl 20:58 »
Hej,

Min fru hade en fix idé att se om hon kunde föda upp en vaktel ifrån ett ägg köpt på Ica.  Jag såg det som omöjligt och låt henne gå vidare med att värma och vrida ägget varje dag.

Nu efter 17dagar så börjar något picka-sönder skalat så anar att de var befruktat.

Nu till min fråga.
Då den lilla ungen snart kan komma ut så behöver vi foder.
Jag har förberett ett ställe för den att vara med vatten och värmelampa. 
Dock tycker många att man skall ge dem "kalkon start" till en början.  Jag bor dock i centrala GBG, och har långt till närmaste ställe som säljer detta. 
Tänkte därför om det finns något annat jag kan mata den med till dess att jag fått kalkon start hemskickat?

Kan de klara sig på någon annan fågelmat?  Krossad maj?
Vill gärna få den lille att överleva nu när den försöker att ta sig ur ägget.
Tacksam för svar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur få tag i vaktelfoder?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-20 kl 22:38 »
kolla närmsta zoo affär om de har ett gult finmalt papegojfoder.. det fungerar bra.. Annars funkar det att mortla diverse fröer så det blir som fint mjöl..  Vaktlar vill ha proteinrikt foder så även soyabönor som du kokt och mosat fungerar..
Fjäderfän och kaniner

Kaneli

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hur få tag i vaktelfoder?
« Svar #2 skrivet: 18 okt-20 kl 22:48 »
Hej!
Grattis till tillökningen!
De klarar sig bra i 24h utan att få mat, för hönan väntar normalt sett in kläckning av de andra äggen innan hon kliver av och börjar leta mat med kullen. Därför är rådet många gånger att inte ge dem mat under första dygnet, bara vatten. Jag kläckte min första kull i somras och hade inte hjärta att låta dem gå hungriga i ett dygn - jag gav dem äggula blandad med rapsolja. Uppskattat och energirikt, men en del av dem blev lösa i magen och behövde då istället kol för att stoppa magen lite. Du kan köpa kalkonstart eller ’fasanfoder’ hos butiken Naturnära på Hisingen. De har öppet måndagar. De behöver mycket protein i fodret, men nykläckt är för liten för att äta t ex mjölmaskar. Man måste till och med mortla maten åt dem i början - kalkonstart har för stora korn.
Är det bara en kyckling? Har ni möjlighet att vara ’vaktelflock’ åt den? Dvs vara mer eller mindre ständigt sällskap? Den kommer inte att må bra ensam, eftersom de är flockdjur. Och det skräpar ner mycket att hålla dem inomhus när de blir större.
Hur har ni tänkt hålla den när den vuxit upp? Finns det möjlighet att hålla fler vaktlar? Skaffa i så fall gärna några som är i samma ålder som den ni har, eller inte så många veckor äldre - de växer jättefort!!! Och de är inte alltid snälla mot den som är minst. (Kolla på blocket efter kompisar!)
Hoppas det går bra! Hör av er om ni behöver hjälp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Berberis, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser