Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilberry blueberry ????  (läst 2774 gånger)

Björkris

  • Gäst
bilberry blueberry ????
« skrivet: 05 sep-20 kl 15:27 »
Köpte en påse medmustikkajauhe på lidl.
PÅ baksidan står det på svenska at det är blåbär.
Företagets hemsida envisas med at det är bilberry.
Samma latinska namn på bägge sorter när jag googlar  Vaccinium myrtillus

jag har aldrig hört talas om bilberry.
Vad tusan är det för påhitt?
Sägs växa i finska skogen,,precis som vanliga blåbär

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #1 skrivet: 05 sep-20 kl 16:50 »
Bilberry är engelsk/amerikanska namnet på blåbär.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #2 skrivet: 05 sep-20 kl 17:54 »
Mustikka är vilda blåbär på finska och bilberry är den amerikanska motsvarigheten till våra vilda blåbär, alltså inte det vi kallar amerikanska blåbär.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Björkris

  • Gäst
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #3 skrivet: 05 sep-20 kl 18:46 »
Interesting, during my ten years in english speaking country I did never ever heard of bilberries and only blueberries or american blueberries.


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #4 skrivet: 05 sep-20 kl 20:32 »
Jag har fått ett intryck av att de flesta slags bär, åtminstone vilda bär, har många olika (mer eller mindre dialektala?) namn på engelska.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #5 skrivet: 05 sep-20 kl 20:50 »
Interesting, during my ten years in english speaking country I did never ever heard of bilberries and only blueberries or american blueberries.
Hade dom de vanliga europeiska blåbären på Nya Zealand då? Oftast är det ju de amerikanska som odlas och de heter blueberry.

Björkris

  • Gäst
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #6 skrivet: 05 sep-20 kl 20:56 »
Hade dom de vanliga europeiska blåbären på Nya Zealand då? Oftast är det ju de amerikanska som odlas och de heter blueberry.

Det var de amerikanska blåbären som inte smakade något alls.
Men jag har aldrig hört ordet bilberry tidigare.
Trodde helt allvarligt det var ett stavfel :)


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #7 skrivet: 05 sep-20 kl 21:05 »
Det var de amerikanska blåbären som inte smakade något alls.
Men jag har aldrig hört ordet bilberry tidigare.
Trodde helt allvarligt det var ett stavfel :)
En av mina finska arbetskamrater köpte ett paket amerikanska blåbär att äta till lunch när vi var i Norge. Han tyckte de var de största och finaste blåbär han sett, men de smakade ju blä  ;D Hela paketet åkte i tunnan.

Men bilberry är vad de kallar vanliga europeiska blåbär i åtminstone delar av de brittiska öarna. Skall tydligen komma från det dialektala Bölle som blåbär heter i vissa delar av Danmark.

Björkris

  • Gäst
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #8 skrivet: 05 sep-20 kl 21:11 »
En av mina finska arbetskamrater köpte ett paket amerikanska blåbär att äta till lunch när vi var i Norge. Han tyckte de var de största och finaste blåbär han sett, men de smakade ju blä  ;D Hela paketet åkte i tunnan.

Men bilberry är vad de kallar vanliga europeiska blåbär i åtminstone delar av de brittiska öarna. Skall tydligen komma från det dialektala Bölle som blåbär heter i vissa delar av Danmark.

Alltså jag tycker det är rätt så kul! Jag har pluggat/pluggar engelska, pratar engelska varje dag sen typ 30 år och vet inte om bilberry! ha ha ha ha

Björkris

  • Gäst
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #9 skrivet: 05 sep-20 kl 21:19 »
googlade.

"What Is the Difference Between Blueberry and Bilberry?arcticflavors.com › 2018/02/11 › what-is-the-difference...
Feb 11, 2018 - On the contrary, bilberries are blueberries' exotic European cousins that grow wild in the Nordic forests. Bilberries, also known as European wild blueberries, are part of the same plant family as blueberries but are usually smaller in size, darker in color, and full of surprises."

bilberies är alltså en exotisk kusin :) :) exotisk :) :)

Jag trodde amerikanska blåbär var något framodlat misslyckat försök at odla våra "exotiska" blåbär.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #10 skrivet: 06 sep-20 kl 07:59 »
Å för att röra till det lite mer, så sägs blåbär vara nyttigare här uppe i Norr.
Hur som helst så är en del av det här gott.

https://www.swedishlapland.com/sv/stories/goer-som-bjoernen-aet-baer/

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #11 skrivet: 06 sep-20 kl 08:26 »
Min svärdotter är amerikanska och hon stör sig på att vi kallar hennes "bilberries" för blåbär. I hennes huvud stämmer inte det. Vi har haft många intressanta diskussioner i blåbärsskogen.  :D
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Björkris

  • Gäst
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #12 skrivet: 06 sep-20 kl 09:07 »
Min svärdotter är amerikanska och hon stör sig på att vi kallar hennes "bilberries" för blåbär. I hennes huvud stämmer inte det. Vi har haft många intressanta diskussioner i blåbärsskogen.  :D

Jag köpte ett år ett antal amerikanska blåbärsbuskar, dom smakade inget alls jämfört med våra svenska blåbär så det faller jag inte för en gång till.
Min enegelsk/NZ salig man sa aldrig ett ljud om bilberries, trots att han var en, jag vet inte vad kalla det för trädgårds o grönsaksodlargalning o språkvrängare o historienörd.
Han hade ju de amerikanska bären i NZ och var ju även i skogen i både 08 och 0175 och 0176 området,,men aldrig ett enda ljud om bilberries.

Våra blåbär växer ju fritt i skogen, var växer amerikanska blåbär mera än i odlingar, ursprung/vilt?

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #13 skrivet: 06 sep-20 kl 10:02 »
Bilberries växer vilt i skogen (på rätta breddgrader förstås!) precis som våra blåbär gör här.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #14 skrivet: 06 sep-20 kl 10:15 »
Våra blåbär växer ju fritt i skogen, var växer amerikanska blåbär mera än i odlingar, ursprung/vilt?
De finns i hela östra Nordamerika, från Kanada ner till Florida. Helst där det är lite fuktigt och jorden är kemiskt sur, precis som våra blåbär.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #15 skrivet: 06 sep-20 kl 11:52 »
Vi har en buske med amierkanska blåbär, inte smakar dom så värst annorlunda från våra inhemska, men tycker nog våra inhemska har mer smak. Dom amerikanska är gröna innuti medan våra är svarta/blå rakt igenom och gärna missfärgar allt dom rör i.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #16 skrivet: 06 sep-20 kl 12:01 »
Ja, våra blåbär heter bilberry i England och Skottland.  Men det har folk i Amerika för det mesta ingen aning om,  antagligen inte folk i NZ heller.  Fast det kan gott finnas folk i Storbritannien som inte heller vet. Alla har inte den slags natur runt knuten.

Läste om någon som föreslog marknadsföring av våra  blåbär i USA. Tummen ner direkt:" Man blir ju blå om munnen och tänderna, det skulle  våra kvinnor aldrig gå med på."

Som sagt, amerikanska blåbär är stora, vackra och smaklösa, även om de kan vara lite söta.

Lingon vet jag inte om det finns i Amerika. Men svenskättlingarna importerar lingonsylt så nu kallas de "lingonberry" där.  Men i Storbritannien växer lingon, med ett annat namn som jag har glömt.

Björkris

  • Gäst
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #17 skrivet: 06 sep-20 kl 12:34 »
Ja, våra blåbär heter bilberry i England och Skottland.  Men det har folk i Amerika för det mesta ingen aning om,  antagligen inte folk i NZ heller.  Fast det kan gott finnas folk i Storbritannien som inte heller vet. Alla har inte den slags natur runt knuten.

Läste om någon som föreslog marknadsföring av våra  blåbär i USA. Tummen ner direkt:" Man blir ju blå om munnen och tänderna, det skulle  våra kvinnor aldrig gå med på."

Som sagt, amerikanska blåbär är stora, vackra och smaklösa, även om de kan vara lite söta.

Lingon vet jag inte om det finns i Amerika. Men svenskättlingarna importerar lingonsylt så nu kallas de "lingonberry" där.  Men i Storbritannien växer lingon, med ett annat namn som jag har glömt.

Cowberry.
(fast jag kan inte riktigt smälta att min NZ man aldrig nämnde ens ordet bilberry då han ju var total fena på odla och latinska namn och vi var självförsörjande på allt utom chips, läsk o pilsner :)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #18 skrivet: 06 sep-20 kl 16:24 »

Lingon vet jag inte om det finns i Amerika. Men svenskättlingarna importerar lingonsylt så nu kallas de "lingonberry" där.  Men i Storbritannien växer lingon, med ett annat namn som jag har glömt.

På IHOP (International house of pancakes) hade de Swedish pancakes med lingonberry butter när jag åt där sist.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: bilberry blueberry ????
« Svar #19 skrivet: 06 sep-20 kl 16:39 »
På IHOP (International house of pancakes) hade de Swedish pancakes med lingonberry butter när jag åt där sist.
Lingonberry butter?  ??? Lingonsylt på pannkaka är redan det tveksamt, men lingonsmör?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 6 användare (2 dolda)
Emil i backen, Jon.b, von tratt, JordKlok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser