Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flerfärgad majs  (läst 2342 gånger)

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
Flerfärgad majs
« skrivet: 28 jul-20 kl 01:36 »
Jag fick några färgade majskärnor att så i våras, med information om att det inte var sockermajs utan någon form av fodermajs som skulle gå att ge till hönsen. Funderar på att så betydligt mer majs till nästa år.
Jag gillar när det blir lite olika färger, även om det kanske inte spelar nån större roll för hönshjärnorna som ska äta det. :P
Frågan är, finns det någon färgad majs-sort som är olämplig att ge till hönsen?
Eller, den egentliga frågan är om den färgade majsen som Impecta säljer (benämnd prydnadsmajs) går att ge till hönsen?

javill

  • Inlägg: 11407
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Flerfärgad majs
« Svar #1 skrivet: 28 jul-20 kl 11:26 »
Borde inte vara några problem att ge till hönsen. De flesta flerfärgade majssorter jag sett verkar säljas som prydnadsmajs eller till mjöl eller popcorn och är inte lika söta som vanlig majs.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Flerfärgad majs
« Svar #2 skrivet: 28 jul-20 kl 13:44 »
Runåbergs säljer en färgad majs som heter Painted Mountain, den är mycket vacker och kan ätas av både folk och fä.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser