Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönt att stoppa äggen i kläckaren?  (läst 1687 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Lönt att stoppa äggen i kläckaren?
« skrivet: 24 sep-19 kl 21:44 »
Hej,
Köpte ett gäng vaktelägg som skickades hem till mig, hälften var spräckta så de är ju inte mycket att rädda, men av det som är kvar har mer än hälften luftbubbla som åker helt runt i ägget.

Är det som med hönsägg helt meningslöst att stoppa i kläckaren eller finns det en chans att det blir något ändå?

Ska man acceptera en sån här sak när man betalt dyrt men fått mos levererat? Var ju ändå nästan 500kr för nått som blir förpassat till soptunnan.
Att något ägg blivit kass har man väl varit med om men inte 70% av leveransen som varit så dåligt att de inte går att använda.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Lönt att stoppa äggen i kläckaren?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-19 kl 14:35 »
Tror det är kört, men jag skulle prova ialla fall eftersom det går rätt fort att se om det börjar växa.

Visserligen kan man ju räkna med att posten kastar med paketen, men är hälften av äggen spräckta så har ju inte säljaren packat tillräckligt bra. En gång när jag skickade känsliga grejer så skickade jag en hel pall fastän det inte behövdes för vikt eller volym, för då var de tvungna att hantera det med truck. Och så hade jag pallkragar så de inte kunde sticka gafflarna i godset...

Det bästa är att köra själv, eller använda sig av någon man litar på. Fraktskador är så tråkiga, och oftast helt i onödan, bara för att det finns klantskallar som inte bryr sig.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Lönt att stoppa äggen i kläckaren?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-19 kl 17:46 »
Jag försökte skriva ett vänligt meddelande till säljaren att de nog bör kolla på sitt packsätt om de ska sälja ägg via posten, men inte så mycket som ett tack för infon tillbaka, men de är väl så det brukar vara med förskottsbetalning..
De jag köpte av har ju även sagt sig precis smygstarta försäljningen av avelsägg så det var ju ingen så vidare bra start.

Jag kastade väck de ägg som var så spräckta att de va fuktiga på utsidan, resten har jag stoppat i kläckaren så får man väl se vad det blir, kunde man få en av varje kön så går det ju förhoppningsvis att få fram fler sen.

Är en special variant av vaktel så de va 18 mil enkel resa för att hämta vilket inte kändes så lockande, jag har aldrig lyckats få ett spräckt ägg tidigare i skickeägg men luftbublan har det ju hänt att de varit paj på några.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Lönt att stoppa äggen i kläckaren?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-19 kl 19:36 »
Jag hade klagat och krävt i alla fall hälften av pengarna tillbaka. För sakens skull. Man går väl packa det man skickar tillräckligt väl för att det ska kunna hanteras av en stressad postarbetare som skiter i vilket.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Lönt att stoppa äggen i kläckaren?
« Svar #4 skrivet: 28 sep-19 kl 19:58 »
Jag hade klagat och krävt i alla fall hälften av pengarna tillbaka. För sakens skull. Man går väl packa det man skickar tillräckligt väl för att det ska kunna hanteras av en stressad postarbetare som skiter i vilket.

Är väl egentligen mest ute efter nya ägg i bättre förpackning, försökte skriva ett väldigt vänligt meddelande om utfallet av posten, jag vet ju själv hur jag hade hanterat något om de kom någon och var otrevlig osv, men de verkade inte funka så bra i detta fallet.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Lönt att stoppa äggen i kläckaren?
« Svar #5 skrivet: 28 sep-19 kl 20:43 »
Nej. Ädelt av dig. Tyvärr har jag har säker, 100% egenbaserad och självupplevd forskning inom området.
Ibland måste man vara ett jävla arsle. Då blir de som var jävla arslen förut, och inte svarar på trevligt bemötande, helt plötsligt trevliga.

Gud jag önskar att jag hade fel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 6 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Trolle_85, xaelanar, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser