Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Igenvuxen åkermark/äng  (läst 3449 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Igenvuxen åkermark/äng
« skrivet: 11 jun-15 kl 19:54 »

Jag ska ta ned skog på min tomt som tidigare varit betesmark, trodde jag. Jag ska göra om det till betesmark. Jag hittade detaljerade kartor på min fastighet från 40-talet (på lantmäteriets webtjänst) där marken ifråga anges vara "åker", och vissa andra plättar på fastigheten anges vara "äng".

Betyder det att min "skog" har varit sådan åker som man plöjde, och äng är mark man inte plöjer, eller vad betyder det? Det är även väldigt mycket stenrösen/odlingsrösen på "åkern". Hade det varit betesmark hade man väl inte behövt flytta stenarna till stora högar? (Odlingsrösena är också inritade på kartan.) Idag skiljer vi ju på betesmark och åkermark, där betesmark är sådan mark man inte plöjer. Runt en av ängarna (som idag också är skog) är det nämligen en gärdesgård i verkligheten. (eller rester av den), vilket tyder på att det varit djur på "ängen".

Någon som vet? Alltså, vad var det för skillnad på åker och äng på 40-talet?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Igenvuxen åkermark/äng
« Svar #1 skrivet: 11 jun-15 kl 20:03 »
Här är en bild på min "åker".


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Igenvuxen åkermark/äng
« Svar #2 skrivet: 11 jun-15 kl 20:07 »
Låter märkligt, vem skulle plantera tall på åkermark? Den skall inte odlas på näringsrik mark, den växer för snabbt då och får dålig ved. Om det är gammal åkermark lär den ha varit riktigt mager och dålig

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Igenvuxen åkermark/äng
« Svar #3 skrivet: 11 jun-15 kl 20:24 »
Magert stenbunden mark med "rörligt vatten" (sluttande bakland), är ypperligt för tall.
Jag skulle gallra och behålla skogen ist!.

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: Igenvuxen åkermark/äng
« Svar #4 skrivet: 12 jun-15 kl 13:04 »
De benämningar som traditionellt använts:

Åker = mark som plöjs för odling
Äng = mark där man slår vallfoder, utan att plöja eller så nytt
Hage = mark som betas

Man flyttade stenar från ängen för att kunna slå med lie, men eftersom marken aldrig plöjdes så blev det inte lika mycket sten som kom upp där som på åkern. I beteshagar brukade man inte plocka undan sten alls.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 353
    • Dalarna
SV: Igenvuxen åkermark/äng
« Svar #5 skrivet: 12 jun-15 kl 15:05 »
Hej
I mina hemtrakter har skogsbolagen planterat tall överallt eftersom det var det som industrin ville ha. Det står grovkvistiga tallar i gammal åker och i fuktiga partier där det egentligen är granmark. Gärdesgården ni hittat är förmodligen för att stänga ute djuren som troligen fick hålla till godo med skogsbete. Här är det gott om små odlingslotter med stenrös så tätt att man undra hur det gått att plöja. Hästen har knappt hunnit starta förrän det är dags att vända. Så fort marken inte längre får näring så börjar skogen komma tillbaka. Här har all odlingsmark en gång varit skog. De gamla svedjefinnarna fällde skogen och lät den torka. Sen brände man och sådde råg i askan. Därefter hade man gräsbete i några år innan skogen började återvända. Hittade man mark som inte var allt för stenig så hackade man upp en liten åker. Den minsta åkern på min mark är 15 x 20 m!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Igenvuxen åkermark/äng
« Svar #6 skrivet: 12 jun-15 kl 15:24 »

Man flyttade stenar från ängen för att kunna slå med lie, men eftersom marken aldrig plöjdes så blev det inte lika mycket sten som kom upp där som på åkern. I beteshagar brukade man inte plocka undan sten alls.

Tack för svaret. Jag stod nyss på tomtgränsen och förundrades över hur mycket stenbumlingar det låg utspritt på grannens betesmark. Har har ingen slät mark som jag har, så han har nog betesmark. Jag har inga stenbumlingar alls. Det du säger om sten stämmer ju. Det är mer stenrösen på den mark som är märkt som "åker" än den som är märkt som "äng" så de fick väl upp mer sten för att de plöjde.

Gärdesgården ni hittat är förmodligen för att stänga ute djuren som troligen fick hålla till godo med skogsbete.
Har en del som är märkt som "skogsmark" också där djuren hölls, men ingen betesmark på kartan. Den biten (ca 0,5 hektar) med gärdsgård runt om, ca 200m från mitt hus är märkt som "äng" på kartan från -42 men idag är det också skog. Den skogen ska jag nog behålla för det är så mycket fåglar uppe i träden. Men det är nog så att all mark runt gården var sådan mark som slogs och djuren var på skogen eller fäbovallen på sommaren. Gärdesgården är ganska ny. Den är gjort med ståltråd så den kanske är från 30-talet. Synd det inte fanns kameror förr. Man blir så nyfiken på hur det såg ut här omkring.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Igenvuxen åkermark/äng
« Svar #7 skrivet: 12 jun-15 kl 15:40 »
Träden till vänster i bilden är samma träd jag postade tidigare fast från en annan vinkel. Konstigt är att det "öppna området" på bilden är samma område som träden till vänster, dvs det står att båda områdena är "åker" år -42. Eftersom trädgränsen är så skarp så måste de ha planterat tallen. Men varför de sparade den här lilla biten som "åker" vet jag inte, och hur länge de fortsatte slå marken vet jag inte heller.
Träden ovanför den öppna marken på bilden är den som har gärdesgård omkring sig, och som är märkt som "äng" på kartan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser