Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grata sättpotatis  (läst 4517 gånger)

satira

  • Gäst
Grata sättpotatis
« skrivet: 23 feb-07 kl 23:41 »
Jag vill ha tag på grata sättpotatis. Kontakta mig om du har info om var jag kan finna det.

Bertil Friman

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Grata sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 04 maj-14 kl 01:57 »
Grata sättpotatis. Det vill jag också ha. När det var nytt med ekologiskt odlad potatis, så var
all potatis i affärerna Grata, eftersom den var resistent mot bladmögel, och därför inte behövde
bekämpningsmedel. Dessutom tyckte jag personligen att den hade en ovanligt god och fruktig smak.
När jag nu har fått möjlighet att odla själv så sökte jag efter denna potatis men det verkar vara
omöjligt att hitta den. Många arter har nog utrotats av EU's sortlista, som försvårar försäljning av mindre
vanliga potatissorter eftersom varje sort måste registreras, och det kostar
mycket pengar. Enda chansen är kanske är att strunta i EU's regler på detta område, eftersom de
är så uppenbart skadliga.
Men var hittar man någon som har hållit Grata vid liv? Jag har googlat en hel del och
funnit att Grata ursprungligen  odlades som foderpotatis. Trots det tyckte jag att den
var jättegod. Men än har jag inte hittat någon som kan tilllhandahålla sättpotatis.

Göran Söderqvist

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Grata sättpotatis
« Svar #2 skrivet: 22 maj-21 kl 21:50 »
 :-[Jag har odlat grata potatis för eget bruk sedan 1982, och har den fortfarande i odling.

Göran Söderqvist i Värmland

 

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Grata sättpotatis
« Svar #3 skrivet: 24 mar-23 kl 07:33 »
 Nu står jag också där med en önskan om att finna Grata som sättpotatis.
Någon som kan ge en vink om var man kan finna från 1 st. - 15 kg ?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Grata sättpotatis
« Svar #4 skrivet: 02 jul-23 kl 06:57 »
 Fick fatt på grata o den växer o frodas. Det var här på alternativet som svar dök upp. Tänker i första hand odla fram till sättpotatis.
Vill någon ha sättor så hör av er bor södra Halland.

 Dock finns där inget bevis för att det är Grata. Den är inte registrerad som det och vad jag förstår så är det anledningen till att den inte marknadsförs. Att registrera (eller vad det nu heter) lär vara kostsamt
 
 Pratade med en annan odlare i Småland som menade att tidigare var den bladmögelresistent men inte längre, eller att resistensen minskat ?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Grata sättpotatis
« Svar #5 skrivet: 03 jul-23 kl 17:48 »
Nästan alla potatissorter får sämre resistens mot bladmögel med tiden. Det beror på att bladmöglet har börjat föröka sig sexuellt och dess egenskaper ändras ständigt. Dock finns det ett par sorter som inte har fått svagare motståndskraft, utan, enligt vissa uppgifter, fått bättre resistens under senare år. Det är sorterna Sarpo Mira och Sarpo Axona.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser