Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbär till hönsen?  (läst 29958 gånger)

Tina-a

  • Inlägg: 51
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #20 skrivet: 08 nov-09 kl 10:55 »
Kan man torka rönnbär och ge till hönorna under vintern? Nu är det antagligen lite sent för att torka rönnbär, men om man gör det lite tidigare nästa år?

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #21 skrivet: 08 nov-09 kl 18:32 »
Visst kan ni ge dem rönnbär. Har alltid gjort så under vintern. Fryst dem och sedan gett dem lite varje dag hela vintern.  I början var hönsen lite misstänksamma men nu blir jag nästan nedsprungen när jag kommer med rönnbär. Men ge dem inte för mycket i början. Alla fåglar tycker om de sura äckliga rönnbären (min smak).
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 12:32 av Sirpa »

Tina-a

  • Inlägg: 51
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #22 skrivet: 08 nov-09 kl 23:43 »
Ska man alltid torka dom innan man fryser?
Gäller samma för nypon, kan man ge det också?

Yrmff

  • Gäst
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #23 skrivet: 09 nov-09 kl 00:47 »
hmm.. jag har den ena halvan av frysen full av rönnbär!! :D tre till mig var morgon å en klase till hönsen ... å i somras ratades de men nu åååååååå så gott...!! å i princip gratis !!!

Hvh h

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #24 skrivet: 09 nov-09 kl 17:59 »
Behöver ej torkas före frysning. På sommaren tycker mina fåglar inte heller om rönnbären något vidare. Men det sägs att har man fryst bären eller låter dem hänga kvar på trädet tills det har varit en rejäl köldknäpp så blir de mycket sötare. Faran är att man inte hinner plocka dem efter en köldknäpp för vildfåglarna är också galna i dem då. Har även försökt med nypon men det var ingen höjdare tyckte mina fåglar. Varken höns eller papegojor. Tror att de upplevs som lite "torrare". Men annars är nypon, frysta eller torkade, också en liten c-vitaminbomb. Ett par stycken slånbär slinker ner ibland också men de skall helst vara rent svarta. Bra för magen. Lite bakteridödande.

Bergslagsflickan

  • Inlägg: 89
    • -
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #25 skrivet: 10 nov-09 kl 22:36 »


Jag har samlat och torkat mycket rönnbär och nässlor i år. Men torkat rönnbären i klasar framför min braskamin och förvarar dem i flyttlådor. Sedan tar jag fram lite i taget som jag hänger på väggen så får de lite aktivering samtidigt.


Christine
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 22:40 av Bergslagsflickan »
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Tina-a

  • Inlägg: 51
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #26 skrivet: 16 nov-09 kl 22:29 »
Någon som vet när rönnbären börjar jäsa, så att fårglarna blir fulla liksom? Då vill man ju inte plocka dom längre..

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #27 skrivet: 19 dec-09 kl 18:18 »
Jag torkade en massa rönnbär i höstas för att ge till hönsen, 5-6 liter i torkad form, men de tycker rönnbären är så där. De får oxelbär också, ramlar helt naturligt ner från trädet bredvid hönsgården, men det tycker de också är så där - ligger kvar länge. Fast nu går de förstäs inte dit p g a all snön.

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #28 skrivet: 09 apr-10 kl 14:50 »
MIna hönor tycker rönnbär är mums. De åt under trädet när det fanns där och senhar de fått lite nu och då under vintern av torkade rönnbär. De uppskattas också även om färska verkar vara det som föredras.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #29 skrivet: 09 apr-10 kl 18:45 »
Jag fryser alltid in massor av rönnbär till mina fåglar. Bären blir lite sötare om de har varit frusna. Egentligen skall de sitta kvar på träden tills frosten kommer men då finns det inte mycket att ta för de vilda fåglarna har varit framme. Det är verkligen uppskattat under hela vintern med lite rönnbär, vinbär, blåbär samt slånbär. Väldigt mycket vitaminer. Har säkert halva ena frysboxen full med bär. Tar ca en eller två nävar dagligen och slänger ut i stöet på vintern till hönsen. Tar inte många minuter förän allt är uppätet. Skall kanske tillägga att jag tinar bären först. Torka går nog lika bra men har tyvärr inte de platser som skall till så det inte möglar under hösten och vintern.

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #30 skrivet: 27 aug-12 kl 11:42 »
Tänkte plocka lite rönnbär till hönsen att kalasa på i vinter. Men nu undrar jag när de är mogna  ??? REdan nu? De är ju röda iaf men ska de bli mjuka eller hur är det?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #31 skrivet: 27 aug-12 kl 11:51 »
Tycker höns om rönnbär?
Mina är fruktgansvärt kräsna och är mycket nogräknade - tycker bäst om pannkaka och burkmajs  ;D, ja så maskrosor och kirskål förstås.
Rönnbär är väl sura - säger räver ialla fall :-[
Jag slängde in en del plommon i hönsgården men det ratades. Äpplen gillar de.
Har du provat ge hönsen rönnbär förr?

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #32 skrivet: 27 aug-12 kl 12:02 »

Jag har samma plan här och har nyligen gjort lite efterforskningar på ämnet. Tydligen bör man för smakens skull vänta till efter första frosten med att plocka dem, men det gör gärna fåglarna med så då får man vara snabb. Frys eller torka bären.

Och ja det sägs att höns gillar rönnbär på vintern när det är lite mer brist på godsaker. NU duger det förstås inte, i alla fall inte för mitt gäng. :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

skäggetorpet

  • Inlägg: 60
    • Dalsland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #33 skrivet: 29 aug-12 kl 10:39 »

Har en fundering kring torkade rönnbär...

När man gör gele ska ju bären vara frostnupna - alternativt legat i frysen -
men om jag ska torka till hönorna måste dom vara frostnupna då?? ???


Wildvittra

  • Inlägg: 252
    • -
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #34 skrivet: 29 aug-12 kl 10:39 »
Gillar de rönnbär? Har provat att ge färska rönnbär till mina höns men de ratade dem...
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Händig Man

  • Gäst
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #35 skrivet: 29 aug-12 kl 10:41 »
Har en fundering kring torkade rönnbär...

När man gör gele ska ju bären vara frostnupna - alternativt legat i frysen -
men om jag ska torka till hönorna måste dom vara frostnupna då?? ???

Nu e jag visserligen människa men jag tycker rönnbär blir godast torkade om man INTE har haft dem i frysen innan  :-[ enklast är väl att testa gör en batch med frysta torkade och en med vanligt torkade

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #36 skrivet: 20 aug-13 kl 13:19 »
I år finns det en massa vackra rönnbär. Testat att ge till hönsen men alla äter inte. Åh andra sidan hade familjen Flax inte vant sig vid varierad kost hos uppfödaren så dom är kritiska till det mesta utöver hönsmat, gräs, gröt och bröd. Är rönnbär bra vintervitaminer till hönsen? Tänkte att man kanske kunde torka åt dom. Och vill dom inte ha torkade så kan man kanske blöta upp dom, köra dom med mixern och blanda med gröt. Någon som har erfarenhet av att ge hösnen rönnbär?

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #37 skrivet: 20 aug-13 kl 15:13 »
Jag brukar torka både nypon och rönnbär till hönsen, men de äter inte av dem förrän det tunnar ut på delikatesser i grön väg. Alltså mina äter äpplen, vitkål, grönkål och annat hela hösten, ja, fram tills det blir minusgrader och vinter. Men då brukar jag blanda lite rönnbär och nypon i deras blötmat och då går det ner. Jag ger dem det i stället för vitaminer under vintern.
MVH Rosita zon 1

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #38 skrivet: 04 jun-14 kl 09:56 »
Har ni fått rönnbär ännu i södra sverigr? Men ni som har nypon torkar ni eller fryser ni bara in dom?

Milleboy

  • Inlägg: 50
    • Halland
SV: Rönnbär till hönsen?
« Svar #39 skrivet: 10 jun-14 kl 01:00 »
Ungjägarn jag har inte vart ute och kollat än men ska ut imon tänkte jag och då Jan jag meddela om vi på västkusten har fått få ska jag börja samla in för vintern. Har samlat en laddning med brännässlor idag och hängt på tork. Mvh Mikael
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser