Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldad bastu  (läst 20755 gånger)

meater

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Vedeldad bastu
« skrivet: 31 jan-11 kl 19:35 »
Tänkte framåt sommarn bygga bastu, nån som har några bra tips om storlek, form och spis?
Ska man göra något kan man lika gärna göra det ordentligt!

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Vedeldad bastu
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 20:24 »
Tänkte framåt sommarn bygga bastu, nån som har några bra tips om storlek, form och spis?

Låt två av bastuns sidor luta utåt från golvet. Den varma luften stiger fint då och volymen under lavarna blir minimal. Gör bastun så liten som möjligt och låt folk bada i omgångar, eftersom bastubadarna föredrar olika temperaturer. Bastukaminen får gärna ha en stor volym för sten. Förbränningsrummet ska inte kylas av stenarna eller av vatten, utan vara så hett det går. En raketkamin med nedåtdrag skulle nog kunna fungera väl för en bastu. Hela (manslånga) stammar matas då sakta neråt av gravitationen när de brinner längst ner.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Vedeldad bastu
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 20:33 »
Byggde själv en bastu av en gammal båthytt så alla varianter funkar!

Litet hus med möjlighet att komma nära taket. Nära till sjö/vattendrag är ett måste.

Hade en tanke att bygga om en gammal sprucken vedspis. Sätta på en sarg över och fylla med sten. Men fick tag på en bastukamin så det testade jag aldrig...

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vedeldad bastu
« Svar #3 skrivet: 31 jan-11 kl 20:34 »
Eller köp min!
. Byggd i lappländsk gran. Står på en biltransportkärra med trädäck runt om. Helfräscht.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Vedeldad bastu
« Svar #4 skrivet: 31 jan-11 kl 20:40 »
Nu blir jag allt sugen!   :o

Men du - den höjden på bänkarna så skulle jag tro att min 6 åriga dotter kan övernatta i den med full påeldning eller blir det verkligen varmt där nere?  >:D

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vedeldad bastu
« Svar #5 skrivet: 31 jan-11 kl 20:47 »
Nu blir jag allt sugen!   :o

Men du - den höjden på bänkarna så skulle jag tro att min 6 åriga dotter kan övernatta i den med full påeldning eller blir det verkligen varmt där nere?  >:D
I och med att det sitter en ventil vid golvet under kaminen och en ovanför dörren så drar det lite där nere. Men det är bara när det varit under -15 ute som man velat slänga upp benen på lavarna (för man vill ju ha en skön bastu och inte för het bara för att fötterna ska vara varma). Annars har det alltid varit varmt nog även för fötterna. Eldar man på ordentligt oavsett årstid så sitter inte den tuffaste Vittula-bon kvar  ;D
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Vedeldad bastu
« Svar #6 skrivet: 31 jan-11 kl 21:01 »
Låter som skön musik!  ;D

Har hört att man ska använda askvirke aspvirke till bastulavar och undvik all metall. Dörrar ska alltid gå utåt. Några tips!  :)

Tillägg: Tack för rättelsen "fri"!
« Senast ändrad: 31 jan-11 kl 21:25 av ersam »

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #7 skrivet: 31 jan-11 kl 21:22 »
Asp till laven vill jag rekomendera, behagligt att sitta på & kådar ej
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #8 skrivet: 01 feb-11 kl 08:07 »
Tänk på att du måste ha ventiler i bastun så att luften kan cirkulera. Placera en ventil lågt, vid/under aggregatet och en ventil högt vid taket i andra ändan av bastun.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

andtol

  • Gäst
SV: Vedeldad bastu
« Svar #9 skrivet: 01 feb-11 kl 09:51 »
Eller köp min!

Fin!

Vad ska du ha för den?

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Vedeldad bastu
« Svar #10 skrivet: 01 feb-11 kl 10:13 »
Enligt en bastu "expert" jag känner så bör man ha öppet golv med endast trall på.Då kan man slaska vatten utan att golvet ruttnar.Värmen stiger ju som bekant. :)

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vedeldad bastu
« Svar #11 skrivet: 01 feb-11 kl 10:46 »
Fin!

Vad ska du ha för den?
Den gick lös på 35´plus transport, jag kan tänka mig 25´sedan är frågan om vagnen den står på och det fina trallgolvet runtom eller bara bastun.. Är en helt ok biltransportkärra dock inte påställd pga bastun (lite svårt att lyfta av den för besiktning :D). Priside för allt 37500.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Eva i paradiset

  • Inlägg: 28
  • Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
SV: Vedeldad bastu
« Svar #12 skrivet: 01 feb-11 kl 10:54 »
Tänk på att du måste ha ventiler i bastun så att luften kan cirkulera. Placera en ventil lågt, vid/under aggregatet och en ventil högt vid taket i andra ändan av bastun.


Det är inte bara för cirkulationen du måste ha ventiler. Det är ett litet utrymme och elden slukar massor av syre så det finns exempel på att folk fått syrebrist i bastur utan luftintag. Har du dessutom druckit några öl i glada vänners lag så märker du kanske inte när du blir för dåsig! Något att tänka på ;)
Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #13 skrivet: 01 feb-11 kl 16:56 »
Tillägg: Tack för rättelsen "fri"!
[/quote]

Det var inte alls min mening att "rätta" ja föreslog asp för att det fungerar hos mig, jag använder ett par aspplank som provisorisk lave.

Ask kanske går jättebra?
Abbachi ar ett tydligen ett vanligt val i exlusivare miljöer, men knappast så "alternativt"

Jag vill rekommendera åtminstånde en lave av två meters längd, det är ju skönt att kunna ligga utsträckt på laven ;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

andtol

  • Gäst
SV: Vedeldad bastu
« Svar #14 skrivet: 01 feb-11 kl 17:32 »
Den gick lös på 35´plus transport, jag kan tänka mig 25´sedan är frågan om vagnen den står på och det fina trallgolvet runtom eller bara bastun.. Är en helt ok biltransportkärra dock inte påställd pga bastun (lite svårt att lyfta av den för besiktning :D). Priside för allt 37500.

Ok, tack. Jag är inte så jätteintresserad, det är för mycket pengar.

Även om det vore väldigt fint att ha den och flytta runt till badplatserna man använder... :)

mille.s

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #15 skrivet: 01 feb-11 kl 19:01 »
Kan varmt rekommendera bastu med öppen trallgolv. Den kalla luften nerifrån skapar en behaglig värme när den möter den varma luften uppifrån. Bastubadandet upplevs väldig syrerikt och mjukt i kontrast med det traditionella bastubadandet som kan ibland upplevas som för torrt och varmt. Nackdelen är att det blir lite kallt från golvet och ca 50cm upp under vintertid. Däremot så är det helt ok värme vid den nedersta laven. Barn vill ju dock oftast leka nere vid golven istället för sitta still vid laven.

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #16 skrivet: 03 feb-11 kl 04:40 »
Tycker själv att saunans multianvändning är fascinerande. Finska nybyggare använde bastun - rian för sjuklingar och barnafödande (sterilt rum!) torka allt möjligt även spannmål kanske lite hö vid extra dåligt väder - tvättstuga - storkök - massor av funktioner för en överlevare!!!
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Vedeldad bastu
« Svar #17 skrivet: 03 feb-11 kl 10:47 »
De flesta vänner jag har som har bastu använder den som förråd. Multifunktion!  :D

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #18 skrivet: 03 feb-11 kl 22:22 »
form rektangulär
storlek förslagsvis ca1500mmx2100mm
höjd innvändigt så att du kan stå raklång kanske 2300mm

det är trevligt med ett litet förrum att klä om i

kamin. jag själv har nöjt mej med en beggagnad braskamin, nytt skulle jag  gärna haft en Harvia
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

andtol

  • Gäst
SV: Vedeldad bastu
« Svar #19 skrivet: 04 feb-11 kl 08:27 »
De flesta vänner jag har som har bastu använder den som förråd.

Ja, och flera är de bränder som startat i bastun för att man torkar kläder där...



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser