Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?  (läst 7455 gånger)

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« skrivet: 16 dec-10 kl 20:04 »
Jag har tre ankor och köpte en sådan där vattenautomat i vit plast med rött fat på tre liter. Jag ger nytt vatten två gånger per dag. Mänden vatten är väl helt ok. Men många gånger har ankorna tömt ut vattnet på något sätt, för kupan sitter kvar. För att inte få ut allt på golvet har jag automaten ståendes i en back stor som en brödback. Jag tänker att det borde finnas någon bättre automat/lösning till ankor men som inte är på 25 liter eller något.

Vad använder ni för att slippa få ut massa vatten? Finns det något som är mer anpassat för ankor än höns?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-10 kl 20:08 »
de flesta har nog baljor till sina ankor och ger dem vattnet utomhus... kolla högberga eller nordpost de kanske har nån smart automat..annars skär du av en plasttunna i lämplig höjd och får en stabil skål..eller en murarbalja..
Fjäderfän och kaniner

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-10 kl 22:32 »
Har också använt liknande automat, 3 liters , men den var för liten så jag bytte snabbt upp mig till större storlek. Då fungerar automaterna bättre men inte nu när allt fryser till is. Efter en massa pyssel med igenisade vattenautomater har jag nu lagt dessa åt sidan och kör enbart med baljor och dylikt. Vattenautomaterna fungerar bara bra om de står lodrätt och är hyfsat stora för lite större ankor.

Fördelen med baljorna under vintern är att de är mycket lättare att frigöra från is och dessutom tycker jag att vattenautomaterna ger skitigare vatten än baljorna under förutsättning att man fyller på med nytt vatten minst en gång om dagen.

Rent generellt tror jag att ankor gillar baljorna bättre då de får en chans att skölja ögon och huvud samt tillräckligt med vatten för att putsa/tvätta sig ordentligt. Framförallt honorna som är lite mindre brukar dessutom uppskatta möjligheten till ett uppfriskande vinterdopp i brist på damm under den kallaste tiden...

I övrigt gör jag en övervägning varje dag beroende på kylan om de dessutom skall få en eller flera större baljor för rejäla dopp om det inte är alltför kallt.

Apropå detta med vatten så läste jag någonstans att de kan klara sig med snö istället för vatten några dagar men då handlar det om ett nödläge så det är inget att eftersträva.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

fräsen

  • Gäst
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #3 skrivet: 16 dec-10 kl 22:51 »
Jag använder en avkapad plasttunna, det fungerar utmärkt.
De kan inte välta den och det blir inte värre slabb ikring än att spånet suger upp det.

Kista

  • Gäst
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #4 skrivet: 16 dec-10 kl 23:25 »
Jag har gjort huvudstora hål i en parasollfot som man har vatten i... Så kan de sticka ner huvuderna utan att det blir så slaffsigt och blött utanför...

Ratchaburi

  • Inlägg: 221
    • Södermanland
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #5 skrivet: 16 dec-10 kl 23:49 »
Jag har gjort huvudstora hål i en parasollfot som man har vatten i... Så kan de sticka ner huvuderna utan att det blir så slaffsigt och blött utanför...

Smart!!
My name is not Rihanna....

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #6 skrivet: 17 dec-10 kl 08:51 »
Plast spricker när det fryser. Gå på loppis och leta på något gammalt kantstött emalijerat handfat. Funkar perfekt och går inte åt fanders när du slåt ur isklumpen.

MILLA

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #7 skrivet: 17 dec-10 kl 19:26 »
Hej!
Jag använder en 5-liters plastdunk, jag har skurit ut ett hål på ena sidan som dom kan dricka ur. Om det inte är allt för kallt får dom möjlighet att blaska i en större balja utomhus  :)

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #8 skrivet: 06 jan-11 kl 21:36 »
Jag använder en "no splash" skål som är för hundar. Då kan de doppa huvudet om de vill utan att spilla för mycket.
Myskdraken lyckas göra hela sitt bad i den. ;D Nåja, inte riktigt, men han har långa och noggranna tvättstunder vid sin skål! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Lill-Demi

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #9 skrivet: 26 jun-20 kl 10:44 »
Jag har gjort huvudstora hål i en parasollfot som man har vatten i... Så kan de sticka ner huvuderna utan att det blir så slaffsigt och blött utanför...
Gah så smart! Tack för tipset!
Linda Hönsmamma Rönsen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad använder ni för vattenautomat till ankorna?
« Svar #10 skrivet: 26 jun-20 kl 12:13 »
Ankor skitar ju ner vattnet rätt duktigt och de behöver kunna ta ett dopp, så här har vi sett att avskurna plastfat fungerar bäst som bad. 25-30 cm höga och värmer kanten och böjer den utåt/nedåt så det blir en skön kant att kliva på och något att ta i när man tippar ut det badvatten som blir kvar. De vattenskålar som är smidigast har visat sig var trattar som jag fäster en slang i och hänger upp den högre än tratten. Tratten sitter i utegården och slangen utanför utegården. När man ger dem vatten däri så släpper man först slangen på backen, och då åker guckan ut. Sedan är det bara att fylla på. Har inte kommit dit än, men tänker gör samma sak med deras badbaljor så det blir smidigt. Går förstås inte vid minusgrader.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser