Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärter under äppelträd?  (läst 9150 gånger)

Trivial

  • Gäst
Ärter under äppelträd?
« skrivet: 21 apr-10 kl 17:24 »
Hej!

På tomten står några äppelträd som behöver lite mer omvårdnad än de fått, så jag har grävt upp gräsmattan i en cirkel runt dem och tänkte först så lupiner där, eftersom jag läst att de ska vara bra för trädet, men så började jag fundera lite... Borde det inte gå lika bra att odla ärter eller bönor under träden?

Vad jag förstår så är lupiner bra för träden för att de har djupa (luckrande) rötter och är kvävefixerande, och det är väl både ärter och bönor också?

Jag brukar köra på "trial and error"-metoden, men äppelträden vill jag inte riskera att göra illa, så... Är det någon som har några kloka tankar kring det här?

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-10 kl 17:36 »
Varför inte så lupiner och ärtor? Eller klöver...
Beroende på vad för rötter ditt träd har så får du ju anpassa dig lite så du inte sår något som har rötter som konkurrerar ut träden men det är nog liten risk om träden har några år på nacken.

Så in en lite vall, du kanske hittar något sjysst gräs som gillar skugga och ger bra struktur och så blanda med lite blodklöver som är väldigt dekorativa (och kan tas som snitt också) eller luktärtor som klättrar upp på trädet eller så...

Trivial

  • Gäst
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-10 kl 17:57 »
Tack för snabbt svar!

Jo, det är just lupiner och ärter som jag funderar på, men eftersom den största anledningen är att träden ska må bättre så vill jag vara säker på att det verkligen blir konsekvensen också. Lupiner, och honungsfacelia, rekommenderas ofta för att de ska fungera väl med fruktträd och skapa bättre förutsättningar för träden, och jag som inte är mycket för prydnadsväxter funderade då på om jag skulle kunna kombinera det med att odla bönor och ärter.

Gräs... gräsmatta är ju riktigt dåligt för träden, men det kanske finns något gräs som är bra?

Dräng

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-10 kl 22:34 »
Nä, gräs kanske var en dum idé. Tänkte mest på om det var strukturproblem och så kanske.

Det ska ju vara växter som gynnar mykorhizzan då frukträden också gynnas av den, men det verkade ju som du redan visste.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 08:01 »
Har läst i en bok om samplantering att äppelträd och gräslök är en bra kombination, men nu kommer jag inte ihåg varför... Boken hette Tomater älskar morötter. Jag återkommer när jag kollat upp det!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #5 skrivet: 22 apr-10 kl 18:38 »
Nu har jag kollat, och enl boken om samplantering är gräslök bra för äppelträd då gräslök motverkar fruktskorv. Andra växter som det står passar att samodla med fruktträd är lupin, klöver, vitlök, krasse, pepparrot, åbrodd och brännässlor(!).

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Trivial

  • Gäst
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 09:36 »
Tack för era svar!

Gräslök alltså, det hade jag aldrig kommit på själv! Vilken tur att jag har en stor rugg som behöver delas, då! Det får nog bli lupiner närmast trädet, sedan honungsfacelicea och gräslök.

Grendela, boken du nämner verkar mycket intressant, så jag hintade lite till sambon och tror att jag vet vad jag får i julklapp i maj ;)

sarwen

  • Inlägg: 38
    • Södermanland
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #7 skrivet: 10 maj-10 kl 15:28 »
Jag brukar lägga ut potatis under fruktträden och täcka med tång och gräsklipp. När det är dags att kupa potatisen lägger jag bara dit mer tång, det driver iland vartefter och har ungefär samma gödselvärde som stallgödsel med halm... Det blir inga jätteskördar men håller jorden ogräsfri och tillför massor med näring. Och hindrar lite uttorkning, hoppas vi, för vi bor så torrt.
Men ärter borde ju också vara toppen, det ska jag prova!

Controlfreak28

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #8 skrivet: 23 maj-21 kl 17:11 »
Flika in här efter 11 år...Finns det något som säger vad man ska samplantera med päronträd respektive plommonträd & körsbärsträd?  ??? ???

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #9 skrivet: 06 okt-21 kl 18:27 »
Även rödklöver användes ibland. Även den är kvävefixerande.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #10 skrivet: 07 okt-21 kl 09:26 »
Om man villförhindra att grävande djur äter upp rötterna på trädet så kan man plantera vårlökar runt stammen, lökar med mycket bäska, då slipper man riskera att rötterna äts upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärter under äppelträd?
« Svar #11 skrivet: 07 okt-21 kl 23:15 »
Det är lätt hänt att äppelträdet får för mycket näring, och då blir blade stora och kraftiga och äpplena blir oaptitliga.

Jag täckte upp runt vårt med ett rejält lager ensilage som jag kompletterar med löv, sedan hade jagdit tulpaner och små vårlökar från en Anna del av trädgården och i år drev jag upp blomsterängsblommor som blir perenna.
Det lär räcka bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser