Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla malört  (läst 9036 gånger)

Xerox

  • Inlägg: 29
    • Blekinge
Odla malört
« skrivet: 07 jan-10 kl 20:19 »
I slutet av november gjorde jag en julsnaps (bäsk) av malört.  Snapsen blev perfekt till skinkan och köttbullarna på julbordet. Lite trixande var det dock innan jag fick till styrkan och smaken.

Malörten som jag använde var en vildväxande strandmalört som jag plockat i slutet av augusti på en liten ö i Blekinge skärgård. Tänkte till sommaren att jag skulle utöka min örtgård med malört för att ha till nästa julfirande.

Jag har försökt med malörten tidigare men fick då inte denna att ta sig. Är det någon som har några tips på hur man får malörten att trivs bäst?

/Xerox
Nil satis, nisi optimum!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Odla malört
« Svar #1 skrivet: 07 jan-10 kl 20:45 »
Brukar inte vara svårt, den vill stå soligt och väldränerat. Går att föröka med frön eller sticklingar. Kanske stod din planta för blött, framför allt på vintern är detta förödande.

Plantan blir hög och vid, men tål beskärning bra, och det man beskär av kan användas till sticklingar, eller torkas till potpurrier o dy.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Odla malört
« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 21:17 »
Malört brukar alltid trivas, kan tänka mig att rötterna möjligen var för skadade av flytten eller att den inte fick tillräckligt med vatten vid omplanteringen så den inte rotade sig.

Påminner du mig senare i vår skickar jag gärna småplantor till dig, har massor.

*Lina
Det man vill är ibland något annat än det som är.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Odla malört
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 21:57 »
Jag har plantskolemalört som växer snällt och kommer igen varje år. Och jag har flyttat den minst en gång. Helt problemfri.

Här är det moränjord, lågt pH. Om nu det spelar nån roll.

Xerox

  • Inlägg: 29
    • Blekinge
SV: Odla malört
« Svar #4 skrivet: 08 jan-10 kl 21:20 »
Tack för svaren.  Tror kanske att det blev lite för blött  första gången.  Jag gör ett försök till våren igen med mer sol och bättre dränering.
Nil satis, nisi optimum!

mariamarias

  • Inlägg: 3
  • vision energi medmänsklighet enkelhet sund grund
    • Småland
SV: Odla malört
« Svar #5 skrivet: 04 apr-17 kl 08:35 »
Hej vart köper jag ett par bra plantor ?
återbruka mera bli din egen chef lev ditt liv med glädje istället för stress och självömkan

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Odla malört
« Svar #6 skrivet: 22 apr-17 kl 22:48 »
Hej vart köper jag ett par bra plantor ?
Plantskolor har ibland malört.
Hittar jag ingen att köpa gräver jag nog upp en liten vildsådd (bland flera) i vägkanten till en grusväg där de trivs.

Jag har också misslyckats också med stickling av malört, trots att jag framgångsrikt lyckats med sticklingar av släktingen åbrodd.

När jag använt malör som naturmedicin tycker jag mig se en viss skilnad i effekt mellan olika plantor. Vissa plantor är bättre för magen (än andra) och andra plantor har en mer mentalt rogivande effekt.
Jag vet vilken planta som ger rätt effekt på min kropp, men den plantan vill inte ge mig några levande sticklingar!
 

Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla malört
« Svar #7 skrivet: 22 apr-17 kl 23:03 »
Har bara "odlat" strandmalört, hittade en fin planta på Hanö för länge sen och den fröade av sig så fint under många år och gav mängder av småplantor men tror den har tröttnat nu för växtplatsen har tagits över av andra och invasiva växter. Använde den som avskräckningsmedel mot vaxmott och några fjärilar såg jag inte till så malörten fungerade nog.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Odla malört
« Svar #8 skrivet: 23 apr-17 kl 00:00 »
Sådde malört i början på mars och de grodde jättebra och är redan ganska stora. Verkar mai lätta att odla från frön.

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Odla malört
« Svar #9 skrivet: 23 apr-17 kl 00:09 »
Sådde malört i början på mars och de grodde jättebra och är redan ganska stora. Verkar mai lätta att odla från frön.
Det är nog så man ska göra, så frön!
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

Thommi Ahlm

  • Inlägg: 1
SV: Odla malört
« Svar #10 skrivet: 31 maj-18 kl 15:33 »
Malört brukar alltid trivas, kan tänka mig att rötterna möjligen var för skadade av flytten eller att den inte fick tillräckligt med vatten vid omplanteringen så den inte rotade sig.

Påminner du mig senare i vår skickar jag gärna småplantor till dig, har massor.

*Lina

Om någon har fröer eller sticklingar till strandmalört för försäljning hör gärna av er till
thommi.ahlm@gmail.com

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Odla malört
« Svar #11 skrivet: 14 jan-19 kl 20:42 »
Jag köpte två plantor som gav mycket magmedicin.

Förutom att malört har bra effekt på matsmältningen har den en lätt magisk drömalstrande effekt.

Malört ger lagom mycket drömmar och ganska ok innehåll i drömmarna, med bara lite nattliga hemsökelser.
Släktingen gråbo ger galet mycket mardrömmar hela nätterna och obehagligt mycket upplevelser av spökerier under natten, som är svår att stå ut med.
Malört är en mycket bättre hjälpare för magen, och drömmarna och lätta upplevelser av övernaturlighet är bara en spännande kul biverkan.

Jag tror att växter i släktet Artemisia påverkar GABA systemet och därigenom påverkar drömsömnen.
« Senast ändrad: 14 jan-19 kl 20:53 av NiklasTyreso »
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla malört
« Svar #12 skrivet: 14 jan-19 kl 22:52 »
Gråbo (har dock aldrig vågat använda gråbo, dessutom smakar den nästan inget) växer vild här, den brukar självså på lätt sur, sandblandad lerjord, eller stränder med mycket multnande tång och god tillgång på solljus som sagt, så det är nog det malörten vill ha också tror jag.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser