Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var ska vi bo?  (läst 1863 gånger)

Pangsippan

  • Inlägg: 11
    • -
Var ska vi bo?
« skrivet: 03 nov-22 kl 19:25 »
Hej kära alternativare!

Att "alternativ.nu" finns där ute i cyberrymden med livsviktiga trådar och frågor - det ger mig hopp!

En av de stora frågorna jag grunnar på i mitt liv är - vart ska vi bygga bo? Var kan bli vår plats på jorden?

Från början kommer jag från en söderförort till Stockholm men dit vill jag/vi inte tillbaka... Och nu bor vi söderut i Blekinge efter många års studier i Lund men jag/vi längtar ändå mer uppåt i landet efter vildare natur och närmare familj.

Gärna en plats nära naturen, sjöar, berg, kulturliv, bra skolor och såklart - föreningsliv och GEMENSKAP - vad mer kan man önska?!

Känner du till eller bor själv i en sådan levande liten by eller stad som är din plats på jorden? En plats som kanske inte är alltför omöjlig att komma in i som utböling?

Kanske någonstans i "mellan-Sverige" (ursäkta min geografiska!) - Värmland, Dalarna, Sörmland, Uppsala krokarna? Dela gärna med dig med denna geografiska pärla, det hade varit ett sant nöje!

Vilka är då vi som efterlyser platsen? Ett ganska ungt gift par som gärna är ute, mediterar, tränar, läser böcker, samhällsengagerade/kritiska, nördiga, musikaliska, lekfulla, kristna, sociala, kreativa och levnadsglada filurer.

Må din dag fyllas med ljus och frid!

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
SV: Var ska vi bo?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-22 kl 20:04 »
Vad har ni för utbildning? Vad söker ni förutöver er utbildning eller kan tänka er för jobb?

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Var ska vi bo?
« Svar #2 skrivet: 03 nov-22 kl 20:23 »
Österfärnebo, Gävleborg kvalar in på de flesta kraven förutom närhet till skola och vettig skolpolitik.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Var ska vi bo?
« Svar #3 skrivet: 03 nov-22 kl 20:41 »
Dellenbygden i Norra Hälsingland

Pangsippan

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Var ska vi bo?
« Svar #4 skrivet: 04 nov-22 kl 08:42 »
Hej igen och TACK för alla svar!

Ser fram emot att gå in och läsa mer om era platser!

Vi är ganska flexibla vad gäller jobb. Vi har läst en hel del på universitetet, mycket kurser inom filosofi, psykologi, sociologi, teologi osv. och min man jobbar ideellt med olika projekt kring demokrati och hållbara penningsystem på distans och jag jobbar som präst (en progressiv sådan) :)

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Var ska vi bo?
« Svar #5 skrivet: 04 nov-22 kl 10:36 »
Vendel i Uppland kan jag rekommendera. Det ligger bra till från Uppsala både kommunalt och med bil. Priserna är rimliga. Skolan bra liten och gemytlig. Det finns en bra sammanhållning inom bygden. Enkelt att ta sig in utifrån pga närheten till Uppsala så har många flyttat in därifrån så det är lite blandat med sådana som bott där i alla tider och sådana som flyttat in.

Många i området är kristna precis som ni.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Var ska vi bo?
« Svar #6 skrivet: 04 nov-22 kl 22:09 »
Ta gärna en tripp till Stjärnsund och sedan kolla också läget runt om hela Hedemora kommun, Dalarnas äldsta stad.   

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Var ska vi bo?
« Svar #7 skrivet: 14 nov-22 kl 10:50 »
Ni får gärna ställa ett Tiny House på min tomt. Jag bor i ett torp utanför Eskilstuna och odlar och har höns. Jag skulle tycka att det vore roligt att odla tillsammans med flera.

forskare

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Var ska vi bo?
« Svar #8 skrivet: 19 nov-22 kl 20:14 »
Hej!
Jag är också kristen och arbetar som forskare i agroekologi. Jag bor i en fantastisk by i Roslagen. Jag har drivit min gård som ekoteologiskt lantbruk under flera år. Om detta låter intressant kan såväl möjlighet att hyra, köpa, arrendera eller på annat sätt samarbeta diskuteras.
Vänliga hälsningar Kristina

Mikaeliby

  • Inlägg: 3
  • Det finns EN lag: Överkonstapel Bastians lag.
    • Dalarna
SV: Var ska vi bo?
« Svar #9 skrivet: 24 mar-23 kl 10:14 »
Kolla Avesta kommun. Finns massor av hus till salu, rena inflyttningsbygden.
Man ska inte plåga andra, Man ska alltid bjuda till, Och i övrigt kan man göra som man vill.
/Överkonstapel Bastian

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Var ska vi bo?
« Svar #10 skrivet: 24 mar-23 kl 11:56 »
Nu har det ju varit lugnt i denna tråd sedan 4 månader, så chansen är väl stor att trådstartaren redan har löst sin boendefråga?

Pangsippan

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Var ska vi bo?
« Svar #11 skrivet: 20 apr-23 kl 09:46 »
Hej!
Tack för alla kreativa och spännande förslag!
Just nu bor vi faktiskt kvar, så tyvärr ingen flytt än :) Så vi håller fortfarande utkik här och på andra platser. Fast vi har fått nya supermysig grannar vi ofta äter ihop med.

Hur är Avesta? Spanat in Avesta litegrann, verkar vara en fin småstad (och nära svärföräldrarna). Finns det några områden med mer community där i närheten? ;)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser