Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxskruv är dyrt, hur göra?  (läst 1341 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Vaxskruv är dyrt, hur göra?
« skrivet: 24 okt-22 kl 01:40 »
Jag har fått ihop flera hinkar med avtäckningsvax, som naturligtvis innehåller en hel del honung också. Frågan är bara hur man gör, för att separera honungen från vaxet. Vaxskruv är givetvis ett sätt. Men de jag googlat mig fram till, kostar runt 30.000:- plus moms, så det lär krävas ganska många samhällen, för att en sådan ska betala sig...

Så, hur göra?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vaxskruv är dyrt, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-22 kl 11:04 »
Dyrt är som bekant ett relativt begrepp.  ;)  En vaxskruv är värd sin vikt i guld, nåja, nästan i alla fall. En av alla fördelar är att man får bort honungen från täckvaxet innan den kristalliserat.

Det finns en täckvaxsmältare som löser detta med en annan metod. Swienty bland annat, har en låda med separat värme uppifrån respektive underifrån, samt utlopp i olika nivå. Med den får man ut vax respektive honung utan att ha hettat upp honungen över kupvarm temperatur. Problemet är att den lär kosta åtminstone vad en billig vaxskruv kostar...

Kostnader för det man vill ha i sin verksamhet är oftast en investering som sedan spar tid, pengar eller annat.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Vaxskruv är dyrt, hur göra?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-22 kl 20:15 »
en press kanske?

https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/honungs_frukt-press-rostfri.html

Har faktiskt funderat på press. Inser att det är mera jobb, än med skruv. Men blir kvalitén på vax och honung, lika bra som med skruv?

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Vaxskruv är dyrt, hur göra?
« Svar #4 skrivet: 25 okt-22 kl 16:36 »
Jag har 4st halv kantiner i perforerad rostfritt med en tät kantin utanpå som jag häller mitt avtäckningsvax i och som får stå ett eller två dygn så honungen silas ut. Funkar kanon och inte särskilt dyra, perfekt att tvätta vaxet i oxå när man silat färdigt. Samma som används i storkök.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16965
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vaxskruv är dyrt, hur göra?
« Svar #5 skrivet: 25 okt-22 kl 18:34 »
Jag har 4st halv kantiner i perforerad rostfritt med en tät kantin utanpå som jag häller mitt avtäckningsvax i och som får stå ett eller två dygn så honungen silas ut. Funkar kanon och inte särskilt dyra, perfekt att tvätta vaxet i oxå när man silat färdigt. Samma som används i storkök.
Samma lösning som jag tänkt använda när man skördar från topplistkupor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Vaxskruv är dyrt, hur göra?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-22 kl 13:59 »
Har faktiskt funderat på press. Inser att det är mera jobb, än med skruv. Men blir kvalitén på vax och honung, lika bra som med skruv?

Jag har inte haft någon skruv, men kvaliteten på vax och honung kan ju inte göra någon skillnad, däremot kanske man får ur mer honung med en skruv. Men man får ut rätt bra med pressen.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vaxskruv är dyrt, hur göra?
« Svar #7 skrivet: 12 nov-22 kl 18:37 »
« Senast ändrad: 12 nov-22 kl 18:46 av hofboss »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vaxskruv är dyrt, hur göra?
« Svar #8 skrivet: 12 nov-22 kl 22:30 »
En vax spinne är ett bra alternativ.

https://www.youtube.com/watch?v=SCOjKqZJwPk&ab_channel=VinoFarm

Går även att använda som en sil för ljunghonung.

https://www.youtube.com/watch?v=rnr51y5m85A&ab_channel=BlackMountainHoney

Har man avtäckningsmaskin så ställer man den uppe på spinnern så att avtäckningsvaxen trillar rakt ner i spinnern

https://photos.google.com/share/AF1QipNnHs-ENzvHNZGriHDAq23m5R1igHTP-aE85cKVyo-RjTsFnGMugwa7P85gIjq42w/photo/AF1QipMsVm3ya5BUs1NPKAsMrXO13Hz9L1FIQqT5gkZn?key=RnN5ODlKU05ONGpFQ2dmY0VOZHp3a1c2N0pHaXhn

Förvisso. Men den billigaste spinnern kostar mig veterligen fler penningar än den billigaste vaxskruven?

Den här tråden handlar ju om att maskiner för täckvax kostar.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 2 användare
Berberis, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser