Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Vaktlar i Spanien  (läst 1684 gånger)

Jessica Nilsson

  • Inlägg: 2
Vaktlar i Spanien
« skrivet: 04 okt-22 kl 14:14 »
Hej!

Jag bor i Spanien i ett hus med en stor takterrass där jag skulle vilja ha en bur med vaktlar, och vill fråga om råd om vilka temperaturer de tål mm.

På sommaren är det runt 30 grader, torrt och soligt men det kan gå upp till närmare 40 grader, nätterna är behagliga med 22 grader. På vintern kan det bli minusgrader på natten här uppe i bergen där jag bor, och det kan vara blåsigt och regnigt men oftast är det runt 12 grader dagtid och några plusgrader på natten.

Hörnan där jag tänkte ha vaktlarna ligger skyddat och i skugga mitt på dagen så de behöver inte stå i gassande sol, men det är hett uppe på taket. Tål de ens så starka temperaturer och har ni tips på vad jag kan göra för att göra det behagligare för dem?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Vaktlar i Spanien
« Svar #1 skrivet: 05 okt-22 kl 19:17 »
Många ställen i Marocko har ju nästan samma väder förhållanden som du beskriver och det finns ju hur många som helst vaktel uppfödare där. Dessutom är vaktlar speciella fåglar som har klarat sig genom minst några tusen år under just sådana där mellanösterns väderhållanden, de nämns först i fjärde Moseboken om en händelse som har ägt rum över ca 3300 år sedan. En hörna är utmärkt för de då de inte gillar öppna fält och särskilt inte vinddrag. Se bara till att de inte plågas av dragen och de har tillgång till vatten dygnet runt.     

Jessica Nilsson

  • Inlägg: 2
SV: Vaktlar i Spanien
« Svar #2 skrivet: 05 okt-22 kl 21:48 »
Många ställen i Marocko har ju nästan samma väder förhållanden som du beskriver och det finns ju hur många som helst vaktel uppfödare där. Dessutom är vaktlar speciella fåglar som har klarat sig genom minst några tusen år under just sådana där mellanösterns väderhållanden, de nämns först i fjärde Moseboken om en händelse som har ägt rum över ca 3300 år sedan. En hörna är utmärkt för de då de inte gillar öppna fält och särskilt inte vinddrag. Se bara till att de inte plågas av dragen och de har tillgång till vatten dygnet runt.     

Tack för svaret!
Ja jag tänkte att de borde klara hettan eftersom de finns naturligt i heta områden. Men i frihet kan de ju flytta på sig och söka upp svalare platser, sitter de i en bur på ett hett tak kommer de ju ingenstans. Men jag tänker man kan försöka skapa bättre mikroklimat med hjälp av växter i och runtom buren som ger svalka, och sätta upp ett sådant där svart växtskyddsnät ovanför buren för att hindra solen lite. Eller ett lakan eller segel kanske? Och självklart se till att de alltid har tillgång till vatten och skugga.

Intressant att de har många vakteluppfödare i Marocko! Jag åker dit ibland, jag kanske ska skaffa vaktlar eller vaktelägg där? För det var min nästa fundering, var får jag tag i vaktlar? Du har inte koll på var man hittar vakteluppfödare i Spanien också?

Jag har läst runt lite på forum och fått uppfattningen att det vanligaste är att man köper ägg istället för kycklingar och kläcker dem när man ska köpa vaktlar. Stämmer det, och varför är det så?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vaktlar i Spanien
« Svar #3 skrivet: 06 okt-22 kl 09:58 »
Kan det inte bli besvär i tullen om man ska ta med sig levande vaktlar eller avelsägg från Marocko in i EU?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Vaktlar i Spanien
« Svar #4 skrivet: 06 okt-22 kl 20:23 »
Din tilltänkt set up som du beskriver kan duga bra för dina framtida vaktlar skulle jag tro. Kanske värt att tänka också på eventuella skadedjur som kan finnas i området.   

Min uppfattning om varför man kläcker från avelsägg är mest för att avelsägg är enkelt att skaffa och transportera, ofta är det postorder, allting blir klart på ett par tryck, medan transport av kycklingar innebär förutom en lång transport olika transport regler att följa och tillslut kan det bli betydligt dyrare att få hem kycklingar i varje fall. Sedan måste man ändå ha kläckmaskin eftersom de inte är alltför ruvnings benägna. Och Jag tror att chansen är också större för att klara av en normal uppväxt om de är födda och blir uppvuxen på ett och samma ställe

Det borde finnas uppfödare i Spanien också eftersom de (enligt min Franska hyresgäst) finns i södra Frankrike.           


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser