Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rinnig lingonsylt  (läst 3044 gånger)

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
Rinnig lingonsylt
« skrivet: 30 sep-22 kl 00:45 »
Jaa... vad gjordes fel?

Ett kg lingon, check

2 dl vatten, check

Koka i tio minuter o skumma av, check

Rör i 500 g socker sakta, check


Resultat? Jaa... det var tänkt att bli lingonsylt, så stod det i recepten jag läste... men det jag öste upp i glödheta burkar verkade mer som lingonsoppa.

Vad har hänt? Det fanns inga omogna bär med, och jag använde bara vanligt strösocker, inte syltsocker.

Var det mitt misstag?

Vad göra? Finns det NÅT att göra?

//Ulf

Sent from my SM-A515F using Alternativ.nu mobile app

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #1 skrivet: 30 sep-22 kl 07:00 »
Det jag sett från olika böcker när jag kollat recept på lingonsylt är att om man minskar sockermängden så får man rinnig sylt. Mer socker fastare sylt.
Jag gjorde lingonsylt i helgen och fick rinnig sylt men det var medvetet då jag har diabetes och inte vill sockra för mycket utan jag lägger i en kanelstång i grytan när jag kokar sylten, det ger viss sötma det med.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #2 skrivet: 30 sep-22 kl 07:41 »
Om man har ett parti lingon som envisas med att ge rinnig sylt, så är det kanske bättre att koka lingondricka av dem istället. Ibland kan man omvänt råka ut för lingon med ovanligt mycket pektin, som ger fast sylt men som det blir gele av om man försöker göra lingondricka.

Lilla hagen

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #3 skrivet: 30 sep-22 kl 17:47 »
Ju mer omogna bären är desto fastare sylt är min erfarenhet… Brukar ha i minimalt med vatten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #4 skrivet: 30 sep-22 kl 20:16 »
Jag gör lingonsylt genom att krossa lingonen och blanda med socker. Ibland om jag har bråttom kan jag värma upp det i en kastrull, lägger inte extra vatten. Brukar förvara alla lingon frysta och gör en burk vid behov.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #5 skrivet: 30 sep-22 kl 21:53 »
När sylten blivit för lös kan man koka om den så att vatten försvinner från sylten.
Häll tillbaka sylten i gryta o låt koka utan lock tills den blir lagom tjock.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #6 skrivet: 30 sep-22 kl 21:55 »
Men långkokningen förstör vitaminer och annat i onödan. Har man möjlighet att tillsätta pektin - antingen i form av mindre mogna lingon eller i köpt form - så behöver man inte koka om sylten så länge.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #7 skrivet: 01 okt-22 kl 02:40 »
Tack för mycket info.

Jag tänkte ge sylten chansen att bli fastare i konsistensen under ett par dagar. 

Funkar det inte,  då kör jag på Torbjörns idé, att koka om allt med pektin tillsatt.

Återkommer med resultatet...

Sent from my SM-A515F using Alternativ.nu mobile app

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Adels

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #8 skrivet: 01 okt-22 kl 05:50 »
Jag brukar göra lingondricka.Tar sen resterna och kokar sylt av.Blir perfekt,fast konsistens och god smak.Utnyttjande av allt.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #9 skrivet: 01 okt-22 kl 23:38 »
Sen är det en smaksak, dvs vanesak. Du kanske börjar gilla lösare sylt? Jag vill ha tämligen rinnig sylt men en del tycker att det ska vara gelé. Köpte just lingonsylt som var alldeles för fast  >:( jag tror att det med mogna bär blir gott och rinnigt. Inget vatten ska behövas. Men det finns många sätt att flå en katt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #10 skrivet: 02 okt-22 kl 08:15 »
Då det gäller lingonsylt tycker jag rårörd är bäst, med lingon förbättrar man ju inte heller hållbarheten nåt med kokning. Rårörd lingonsylt står sig nästan för evigt tack vare lingonens speciella egenskaper. Det skulle väl vara om man vill ha riktigt tjock lingonsylt så man kan tillsätta pektin.

Löparnörden

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #11 skrivet: 02 okt-22 kl 11:10 »
1000g rensade lingon
350g vatten
750g socker
Detta recept ger garanterat en geléaktig konsistens.

Vill man minska sockermängden. Ta då 500g socker. Sylten geléar sig fint ändå.
Viktigt är dock att sockret rörs i efter att kokningen avstannat. Rör tills allt socker löst sig,och sylten börjar bli skrynklig på ytan. Det är viktigt.


 

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #12 skrivet: 03 okt-22 kl 20:46 »
Nu.... tror jag,  att mysteriet med den rinniga lingonsylten löst sig.

Socker!

Helt vanligt strösocker.

Socker gör alltså inte bara kaffet godare och speedar upp barn. Det gör skillnaden mellan rinnig o helt vanlig sylt.

Två matskedar strösocker per liter sylt, rör om o vänta två dagar.

Sen har man, eller åtminstone jag, den fasta, icke rinniga lingonsylt jag försökte göra från början.

Så mitt råd till alla syltmasterswannabe: Följ receptet vad gäller sockermängd.

//Ulf

Sent from my SM-A515F using Alternativ.nu mobile app

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #13 skrivet: 05 okt-22 kl 16:21 »
Proffsen brukar tillsätta äppelmos av omogna äpplen. De innehåller tydligen mycket pektin.
Lite halvmogna kröser med vit baksida fungerar också som "stabiliseringsmedel".

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #14 skrivet: 29 dec-22 kl 16:40 »
Socker!

Fast följde du inte ett recept i början, "500g socker, check"?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #15 skrivet: 31 dec-22 kl 00:50 »
Joo... Visst checkade jag av allt, noga uppvägt o allt... men som sagts, det bidde lingonsås av allt.

Mitt försök att öka på sockermängden lyckades ju, visst... två eller tre dagar senare hade jag fått tillbaka lingonsåsen.

Det enda som egentligen hänt var alltså att jag fått en något sötare produkt...

Kan jag koka upp den igen, tillsätta nåt pektin eller gelesocker eller nåt?
Behöver jag förresten koka upp den igen, eller räcker det med att röra ner nåt i såsen, för att på det viset få till den fasta icke rinnande sylt jag strävar efter?

Nästa lingonsäsong ska jag försöka att inte bli överväldigad av enorma mängder fullmogna lingon, så som jag blev i höstas...

\\Ulf
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #16 skrivet: 31 dec-22 kl 07:15 »
Ok! Bara förvirrad när du inte blev nöjd när du följde receptet men också drog slutsatsen att lösningen var att följa receptet.

Tyvärr har jag inga konstruktiva syltråd. Hoppas du får till det 🙂
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Rinnig lingonsylt
« Svar #17 skrivet: 01 jan-23 kl 18:23 »
Jag sällar mig till rårörs-kören. Det är enklare, godare och nyttigare. Håller lika länge som kokad sylt. Minst.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser