Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölka ko bara ibland  (läst 1468 gånger)

Marv

  • Inlägg: 4
    • -
Mjölka ko bara ibland
« skrivet: 26 mar-22 kl 18:19 »
Hej!
Har funderat på att skaffa kor av lantras. Vi är en liten familj och använder oss inte jättemycket av mjölk till vardags. Min fråga är : kan man låta kalven gå bredvid och sedan skilja ko från kalv t.ex. dygnet innan man vill ha mjölk, mjölka kon och sedan föra ihop dem igen för att på så sätt få mjölk, säg en gång per vecka?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mjölka ko bara ibland
« Svar #1 skrivet: 26 mar-22 kl 20:33 »
Hej!
Har funderat på att skaffa kor av lantras. Vi är en liten familj och använder oss inte jättemycket av mjölk till vardags. Min fråga är : kan man låta kalven gå bredvid och sedan skilja ko från kalv t.ex. dygnet innan man vill ha mjölk, mjölka kon och sedan föra ihop dem igen för att på så sätt få mjölk, säg en gång per vecka?
Då behöver du ha en lantras.

Men det är vettigare med mjölkgetter.
Ger mindre mjölk, och lever på allt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Mjölka ko bara ibland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-22 kl 18:53 »
Det finns en yt-kanal om en amerikansk familj som delar kons mjölk med kalven. De mjölkar bara morgon och bara 3 spenar den sista är enbart kalvens. De tar bort kalven på kvällen och låter den sova i egen box och släpper ihop ko och kalv efter mjölkningen.
Gör man så här bara en gång i veckan ökar ju inte mjölkmängden som om kon mjölkas varje dag så tror inte att ko eller hennes juver tar skada.
Det jag undrar över mest är hur kon ser på det hela om hon inte kommer att hålla all mjölk från er och bara låta kalven få mjölka

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Mjölka ko bara ibland
« Svar #3 skrivet: 15 nov-22 kl 12:26 »
Ser att både du o jag har samma funderingar, min i en nystartad tråd. Hoppas vi får problemen lösta!

 

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Mjölka ko bara ibland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-23 kl 03:12 »
När vi slutade med mjölkkorna lät vi ett par kor gå med sina kalvar, tog bara in dem ibland och gav lite kraftfoder. Då håller de sig tama och kelna. Den ena kon mjölkade vi varannan var tredje dag och gav mer kraftfoder till henne. Det fungerar mycket bra om korna är vara att mjölkas innan, och man mjölkar in för hand när kon kalvar. Mjölka medan kon äter och släpp ut sen. OBS, vanlig röd mjölkko.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser