Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Perenna grönsaker i hårt klimat  (läst 4480 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #20 skrivet: 25 feb-22 kl 10:55 »

Du hittar flera perenna grönsaker i denna länk - värd att läsa!
https://perennagronsaker.se
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Köxiken

  • Inlägg: 17
    • Västerbotten
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #21 skrivet: 25 feb-22 kl 12:23 »
Leta reda på en författare som heter Stephen barstow.
Han odlar drygt 1500 olika perrener i närheten av Trondheim

Tack för tipset! Funkar bra som inspiration och jag önskar jag hade samma klimat som Trondheim.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #22 skrivet: 25 feb-22 kl 18:44 »
Tack för tipset! Funkar bra som inspiration och jag önskar jag hade samma klimat som Trondheim.

Faktum är att du kan ha ett mildare klimat än Trondheim för växterna.
Han råkar ofta ut för rejäl tjäle och tom tjäle som varar hela vintern, lägger sig snön innan djuptjälen så kommer den att isolera och hålla marken lite varmare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Köxiken

  • Inlägg: 17
    • Västerbotten
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #23 skrivet: 25 feb-22 kl 19:45 »
Faktum är att du kan ha ett mildare klimat än Trondheim för växterna.
Han råkar ofta ut för rejäl tjäle och tom tjäle som varar hela vintern, lägger sig snön innan djuptjälen så kommer den att isolera och hålla marken lite varmare.

Så kan det definitivt vara! Jag har väldigt svårt att hitta ett bra sätt att jämföra zoner mellan olika länder och t.o.m jämföra zon 7 och zon 7 i Sverige. Fördelen hos mig är absolut att vi (normala år) har snö som isolerar och skyddar. Nackdelen är förstås, lägre minimi temp och längre perioder med väldigt låga temperaturer under vintern. På det väldigt kort växtsäsong och relativt kalla somrar.

Är inte främmande för att prova växter som anges ha lägre härdighet än B eller zon 7 och som sagt Stephen Barstows sida på nätet inspirerar :-) Har man inte provat kan man ju inte heller säga att det inte går  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #24 skrivet: 25 feb-22 kl 20:19 »
Så kan det definitivt vara! Jag har väldigt svårt att hitta ett bra sätt att jämföra zoner mellan olika länder och t.o.m jämföra zon 7 och zon 7 i Sverige. Fördelen hos mig är absolut att vi (normala år) har snö som isolerar och skyddar. Nackdelen är förstås, lägre minimi temp och längre perioder med väldigt låga temperaturer under vintern. På det väldigt kort växtsäsong och relativt kalla somrar.

Är inte främmande för att prova växter som anges ha lägre härdighet än B eller zon 7 och som sagt Stephen Barstows sida på nätet inspirerar :-) Har man inte provat kan man ju inte heller säga att det inte går  :)

Hans äldsta planta är trots allt 40 år gammal.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Köxiken

  • Inlägg: 17
    • Västerbotten
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #25 skrivet: 25 feb-22 kl 20:43 »
Hans äldsta planta är trots allt 40 år gammal.

Det är lysande och som sagt inspirerande :) Men från zon 4 är det ändå ett rejält hopp till zon 7. Även om zonindelning är ett trubbigt instrument för att värdera perenner säger zonerna trots allt en del om växtsäsongens längd, min.temp. under vintern och chansen att hinna få mogen skörd.

Alltid på jakt efter växter med hög köldtolerans som klarar kort och kall växtsäsong  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #26 skrivet: 26 feb-22 kl 03:59 »
Perenner har en stor fördel gentemot sånt du planterar/sår.
Dom är redan etablerade! Så det är bara att sätta skott.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Köxiken

  • Inlägg: 17
    • Västerbotten
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #27 skrivet: 11 mar-22 kl 16:06 »
Jag ger mig på ett försök till sammanfattning av tipsen på perenna grönsaker jag kan odla på friland hos mig utan extra pyssel som vindskydd, vintertäckning osv. Tar inte med sådant man kan hitta vilt i naturen.

Diverse bladlökar, skräppor, vårsköna, jordärtskocka, björnrot, libbsticka, rysk dragon, kvanne, kungsmynta, rabarber, humle, funkia, strutbräken, pepparrot, sparris och strandkål.

Fyller på min lista med ostronört.

Alida.

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #28 skrivet: 25 maj-22 kl 11:00 »
Jag ger mig på ett försök till sammanfattning av tipsen på perenna grönsaker jag kan odla på friland hos mig utan extra pyssel som vindskydd, vintertäckning osv. (Fick några tips i en annan tråd på forumet också.) Tar inte med sådant man kan hitta vilt i naturen men har jag missat något?

Diverse bladlökar, skräppor, vårsköna, jordärtskocka, björnrot, libbsticka, rysk dragon, kvanne, kungsmynta, rabarber, humle, funkia, strutbräken, pepparrot, sparris och strandkål.

Även gräslök, persilja och timjan övervintrar hos mig i zon 6, Jämtland. Värt ett försök! Sedan finns det ju en hel del som inte övervintrar men frösår sig villigt och återkommer därför, tex bärmålla (som i övrigt inte är någon hit iofs tycker jag).

Köxiken

  • Inlägg: 17
    • Västerbotten
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #29 skrivet: 30 maj-22 kl 16:09 »
Även gräslök, persilja och timjan övervintrar hos mig i zon 6, Jämtland. Värt ett försök! Sedan finns det ju en hel del som inte övervintrar men frösår sig villigt och återkommer därför, tex bärmålla (som i övrigt inte är någon hit iofs tycker jag).
Gräslök övervintrar utan problem som många andra bladlökar  :) Persilja har jag inte lyckats med men den är väl bara tvåårig så jag förlorar ju bara ett år. Vilken sorts timjan funkar hos dig?

Alida.

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: Perenna grönsaker i hårt klimat
« Svar #30 skrivet: 08 jun-22 kl 19:43 »
Både persilja och timjan brukar överleva vintern här, men dö på våren för att jag helt har glömt bort dem då. Självsår sig inte persilja om man lyckas få den att övervintra, så att den lever kvar så samma ställe trots att den inte är perenn? Vet inte vad det är för timjan, någon vanlig kryddtimjan tror jag. Men backtimjan är säkert härdigare. Slog mig nu att jag förr brukade rida förbi ett ställe i skogen som doftade otroligt starkt av timjan, lär väl ha varit någon vildväxande variant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser