Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa/förvara förädlad mat?  (läst 1188 gånger)

Hasken91

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
Frysa/förvara förädlad mat?
« skrivet: 27 jan-22 kl 04:15 »
Hejsan.
Håller på att starta upp och planera för gårdliv inom snar framtid.
Och har nu börjat fundera på förvaring av mjölk, ägg osv som man förädlat. Jag kommer mestadels göra smör och stekost. Och funderar nu på om jag kan frysa in det? Eller vad är bästa sättet att göra så att jag kan kanske göra ca 10-15kg stekost/smör i veckan men sedan spara och sälja på marknad kanske 1-2 gånger i månaden ? Någon som provat att frysa eller på andra sätt förvara förädlad mat?
Ni får gärna också typ tipsa om hur man kan förvara  potatis, lök, salad å sånt med :)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Frysa/förvara förädlad mat?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-22 kl 10:29 »
Allt du behöver veta finns nog redan i befintliga trådar här. Och för den delen i gamla hushållshandböcker från början-mitten av 1900-talet.
Smör behöver man inte frysa in, det håller sig utmärkt även i kylskåpstemperatur (eller helt enkelt utomhus eller i kallförråd under den kalla halvan av året).
Potatis och lök förvaras lämpligast i en kall källare med lagom luftfuktighet.  Sallad är det ingen idé att ens försöka förvara länge, den får man betrakta som färskvara och äta upp inom någon vecka efter skörd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser