Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka svamp  (läst 4079 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Torka svamp
« Svar #20 skrivet: 11 jan-22 kl 23:05 »
Vi har ett galler som vi lägger smörpapper på. Det sitter fast med kedjor. Här är det löksalt som torkas, men svamp torkas på precis samma sätt. :)

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Torka svamp
« Svar #21 skrivet: 06 nov-22 kl 20:45 »
Jag har dagens överblivna svampar på tork i den gamla bärrensaren, det torkar kanske inte lika snabbt som vanligt då utomhus temperaturen är hög och därmed av naturliga skäl begränsad vedeldning för värme innomhus.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Torka svamp
« Svar #22 skrivet: 07 nov-22 kl 13:34 »
Jag såg på nätet en svamptork som bestod av ett plåtställ med fullt av plåtar med svamp på. Stället stod vid sidan av vedspisen, på spisen stod sådan där spisfläkt som går av sig själv när den blir varm, den blåste in mellan plåtarna. En bra ide tänkte jag. men jag har inte provat själv.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Torka svamp
« Svar #23 skrivet: 07 nov-22 kl 14:05 »
Jag såg på nätet en svamptork som bestod av ett plåtställ med fullt av plåtar med svamp på. Stället stod vid sidan av vedspisen, på spisen stod sådan där spisfläkt som går av sig själv när den blir varm, den blåste in mellan plåtarna. En bra ide tänkte jag. men jag har inte provat själv.
Även tråd korgar med tillhörande ställning från möbelvaruhusen borde funka fint om man inte vill ha svampen utspridd 'överallt', det är ju nått många redan har hemma i garderoben och att använda det man redan har är ju bra. 
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Torka svamp
« Svar #24 skrivet: 08 nov-22 kl 18:02 »
Jag torkar mycket svamp på vanliga brickor eller ugnsplåtar (med tidningspapper under första dygnet) i rumstemperatur. Det fungerar bra både med trattkantareller och Karl Johan som jag skivar tunt. Har aldrig haft problem med mögel men jag har plats att breda ut mig på. Jag brukar "rufsa runt lite" i svamparna några gånger per dag. Allra bäst går det direkt på golvet på tidningspapper då jag har golvvärme men på sistone har jag inte haft värmen på under svampplockningstider, det har varit varmt nog ändå. Torkad svamp håller i evigheter, det är en lycka att alltid kunna göra en risotto eller svampsås.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Torka svamp
« Svar #25 skrivet: 08 nov-22 kl 18:33 »
För att öka hållbarheten strör jag grovsalt i burkarna med torkad svamp. När det gäller torkad frukt använder jag pärlsocker.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser