Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kopplingsur 220 volt för reglering av solcell energi  (läst 1626 gånger)

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
Kopplingsur 220 volt för reglering av solcell energi
« skrivet: 16 aug-21 kl 20:38 »
Någon som vet var man kan finna kopplingsur 220 volt för att reglera belysning från solcell, alternativt kopplingsur 12 volt för att koppla mot batteri och solceller

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Kopplingsur 220 volt för reglering av solcell energi
« Svar #1 skrivet: 16 aug-21 kl 21:20 »
Kopplingsur att sätta på DIN-skena för likspänningsdrift (t ex 12, 24 eller 48 V) brukar finnas hos alla elgrossister och större elektronikdistributörer (TME, Farnell, Conrad m fl). Kanske inte hyllvara i vilket hämtlager som helst, men åtminstone katalogvara.

230 V-drivna elektroniska kopplingsur går ofta bra att köra på 24 V likspänning om man bygger om strömförsörjningen litegrann. Vanligtvis är det en diod (halvvågslikriktare) i serie med en kondensator för strömbegränsning, sedan en 24 V zenerdiod till  nollan som håller ner spänningen när relät inte är draget och reläspolen belastar nätdelen. Elektroniken strömförsörjs vanligen med 1,4 V som regleras av ett knappcellsbatteri (NiMH) som står på ständig underhållsladdning när nätspänning finns.  Vill man köra det på en annan likspänning än 24 V så går det bra om man byter relät till ett med spole för aktuell spänning.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kopplingsur 220 volt för reglering av solcell energi
« Svar #2 skrivet: 17 aug-21 kl 09:04 »
Får man fråga vad du vill åstadkomma med kopplingsuret och varför?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Kopplingsur 220 volt för reglering av solcell energi
« Svar #3 skrivet: 17 aug-21 kl 10:13 »
Förstår inte uttrycket: "reglera belysning från solcell".

Jag brukar använda mig av Astronomiskt tidur för att styra ytterbelysning när jag projekterar.

Kolla på Theben Tr 612 som förslag! Finns även andra! :)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 4 användare (2 dolda)
Anders Flix, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser